LONDEN – Misschien wel het grootste verschil tussen een showcase festival als Eurosonic / Noorderslag in Groningen en The Great Escape in Brighton is dat waar ESNS zich beperkt tot Europa, The Great Escape zijn net wereldwijd werpt. Het loont dan ook even om op land te zoeken in de line-up om onverwachte artiesten tegen te komen. De enige act uit India is bijvoorbeeld Priyaji. “Priyaji is de alternatieve naam van de in Londen gevestigde Indiase artiest Noni-Mouse”, zo stelt The Great Escape in het profiel van de artiest, “een parallelle richting geïnspireerd door haar triphop/downtempo sonische jeugd uit de jaren 90. Priyaji is ontstaan als reactie op de hedendaagse elektronische muziek en probeert een alternatieve clubsetting te creëren waar je tegelijkertijd kunt swingen, uitrusten, reflecteren en dansen. Priyaji’s muziek combineert Britse elektronische melancholie en langzame breaks met Zuid-Aziatische melodieën en euforie.” Wie weet zien we haar dus ook op ESNS, maar in Londen ontvangt de The Great Escape deelneemster graag haar gast om te vertellen over haar muziek en de verwachtingen van het showcasefestival.
“Mijn vader was degene die me al op jonge leeftijd aanspoorde om muziek te gaan maken”, vertelt Priyaji opgetogen bij de herinnering aan het begin van haar muzikale loopbaan. “Hij bespeelt verschillende instrumenten en heeft altijd aan kunst gedaan. Ik begon met het verkennen van Hindoestaanse klassieke zangtechnieken, en ging daarna over op klassieke gitaar en koormuziek. Ik wist nooit of het haalbaar was om daar ok mijn beroep van te maken, maar ik denk dat mijn consistente inspanningen door de jaren heen het tot een baan hebben gemaakt die mijn rekeningen betaalt, me voedt en me scherp houdt. Ik heb eerder banen in andere kunstsectoren geprobeerd en kwam steeds weer tot het besef dat muziek helemaal bij me paste.”
Inmiddels heeft Priyaji als Noni-Mouse op haar visitekaartje staan: sound artist, experimental producer, componist van clubmuziek en DJ. Onder deze naam bracht ze albums uit als ‘Sticky’ en ‘Quasi’. “Ik heb altijd binnen verschillende genres gewerkt, maar ik richt me nu meer op het stroomlijnen van mijn repertoire. Ik denk dat ik het meest heb geleerd door te experimenteren met verschillende facetten van geluid en muziek, waarbij ik vaardigheden van de ene kant van mijn werk naar de andere overbracht.” Ze vervolgt over haar manier van componeren: “Ik begin vaak met het visualiseren van de track, een vaag idee van wat ik wil, of waar ik momenteel qua geluid mee bezig ben. Daarna ga ik de studio in om het uit te voeren, en werk ik het verder uit met meer elementen en een arrangement waar ik tevreden mee ben. Ik streef er altijd naar dat mijn muziek authentiek is voor mijn creatieve visie, wetende dat als ik het mooi vind, anderen het ook mooi zullen vinden.” Dan verduidelijkt ze het verschil tussen Noni-Mouse en Proyaji: ”Ik breng alleen dancemuziek en mijn geluidskunstwerk, zoals geluidsinstallaties, audiovisuele samenwerkingen en atonale composities uit onder Noni-Mouse. Onder Priyaji ben ik van plan mijn triphop/downtempo-catalogus uit te brengen, samen met wat ambient muziek.”
In haar werk, zo stelt Priyaji in haar bio, creëert ze een alternatieve clubsetting, waar je kunt swingen, uitrusten, reflecteren en tegelijkertijd kunt dansen. Als we hier naar vragen lacht ze: “Ik ben dol op dancemuziek en heb dit jaar een paar dance-releases op de planning staan. Maar het is niet genoeg voor mij. Ik wil meer van clubs: een kans om een scala aan emoties te verkennen terwijl je toch in beweging bent, aanwezig met je lichaam. In plaats van de club te beschouwen als een plek om te ontsnappen, wil ik er meer mee doen. Wat je moet weten is dat het een sonische verkenning is van sensualiteit gemengd met beweging.”
In haar muziek keren Mumbai in India waar ze opgroeide en Londen terug. “Mumbai gaf me het vertrouwen en de gemeenschap om muzikant te zijn. In die zin is het erg vergelijkbaar met Londen. De constante strijd om te overleven, maar je bent ook omringd door zoveel getalenteerde mensen dat het onmogelijk is om niet geïnspireerd te raken om meer te doen. Ik denk dat ik wat ik in Mumbai heb geleerd, gewoon in Londen verder toepas: muziek schrijven, vrienden en collega’s ontmoeten en mijn gewoonten herzien en opnieuw bepalen. En hoewel mijn muziek misschien geen overduidelijke Zuid-Aziatische elementen bevat, zijn mijn arrangementen en de keuze van elementen inherent sterk Indiase popachtig. Wie het weet, weet het”, glimlacht ze.
Als Priyaji bracht ze recent haar debuut-EP ‘Entries for Art’ uit. “’Entries of Art’ was bijzonder omdat ik aan de slag ging met ideeën waar ik al jaren niet meer aan had gewerkt. Hoewel een paar nummers al op mijn harde schijf stonden, is “Mohini” speciaal geschreven om deze nieuwe naam en mijn nieuwe onderneming te markeren. De EP is de perfecte weergave van waar Priyaji voor staat, een combinatie van mijn favoriete invloeden en melodieuze stemmingen.”
The Great Escape staat voor de deur. Priyaji kijkt er naar uit. “Ik speel graag live sets, omdat ik dan zoveel te doen heb. Ik heb sets nodig die me volledig boeien. Het is de enige manier waarop ik kan genieten van het spelen van muziek. Op The Great Escape speel ik een volledig originele set, met veel onuitgebracht materiaal dat live wordt uitgevoerd, verspreid over verschillende eclectische nummers, ondersteund door textuurrijke vocalen, kleverige grooves en nostalgische baslijnen, allemaal afkomstig uit een decennium aan muziek dat langzaam een comeback maakt. Ik denk dat het misschien wel de enige in zijn soort is op het festival. Ik zou het geweldig vinden als meer labels en promoters de set zouden zien. Ik denk dat de set van Priyaji een unieke modus heeft, maar ook voor ieder wat wils heeft. En dus veel potentie voor de toekomst, sluit Priyaji hoopvol af. Te zien op The Great Escape en wie weet binnenkort in Nederland.