SPIJKERBOOR – Een onaangekondigd voorprogramma en dan met de kwaliteit van Marja de Boer is als een bonbon bij het bestelde kopje koffie. De zangeres uit Harderwijk was meegekomen met Robb Murphy en verzorgde een sterk en vooral ongedwongen optreden. Frank en vrij vertelde ze haar verhalen en zong ze haar liederen. Ze zoekt blijmoedig het contact met het publiek. Met ‘Dance’ opende de zangeres energiek. Een vlot nummer dat haar mogelijkheden als zangeres direct toonde. Al tijdens de soundcheck ontstonden in ’t Keerpunt in Spijkerboor discussies over waar haar stem naar klonk. Uitbater Willem Dijkema herkent Joan Armatrading in de klankkleur en met zestien jaar ervaring met live muziek is dat een oordeel waar we niet aan tornen. Feit is dat de stem van De Boer haar grote kwaliteit is, naast haar ongedwongenheid. In naar gitaarspel valt nog een zeldzaam verkeerd nootje te horen, maar dat mag tijdens een live optreden. Haar stem is prachtig en De Boer durft de uitstersten van haar zang te benutten. Met de mooie ballad ‘Land of Bears and Eagles’ toont ze aan ook in het langzamere en gevoelige werk alle testen te kunnen doorstaan. In ‘On my Way’ klinken ineens andere en bekende tonen. Handig heeft De Boer een coupletje van ‘Save Tonight’ van Éagle Eye Cherry het nummer ingesmokkeld. Het houdt het publiek scherp. Passenger is duidelijk een voorbeeld voor Marja de Boer, want met ‘Holes’ heeft ze een nummer van deze formatie op haar setlist staan. Een mooie eigen versie, die best nog wat meer een De Boer draai mag krijgen. Het mooiste nummer is ‘The Old City Poet & His Angel’. Een prachtig gevoelig liedje, waarin De Boer even alles uit de kast haalt. Volgend jaar hoopt ze met een nieuw album te komen, Na het afsluitende ‘Nostalgia’ wekt dat toch de belangstelling op over hoe deze zangeres en liedjesschrijfster zich daarop toont. Hopelijk net zo frank en vrij als op het podium.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden