DRACHTEN – Het staat vol in de foyer van Theater De Lawei in Drachten. Het gros komt voor de Golden Earring. Een band die eind jaren zestig en begin jaren zeventig zich aandiende. Het maakt de vergelijking gemakkelijk. Hoe zou het zijn als Janis Joplin niet op 27-jarige leeftijd aan een overdosis na een leven vol drank, drugs en vooral muziek…. Zou Joplin ook anno nu in een Amerikaans theater of zelfs in De Lawei staan met een akoestische sessie, net als haar leeftijdsgenoten? Eigenlijk staat ze dat. Margje Wittermans heeft deze avond in de kleine zaal haar eerste try-out van het muziektheaterstuk ‘Janis Piece of my heart’. Wittermans wekt op toneel met haar spel en vooral haar prachtige zang Janis Joplin weer tot leven en neemt de toeschouwers mee langs de briljantie, maar ook de teloorgang van een geweldig artieste. Langs de sex, de drugs, maar vooral de rock and roll. Wittermans speelt niet Joplin. Wittermans is Joplin.
“Juist anno 2014 is een stuk maken over Janis Joplin relevant”, vertelt Marg Wittermans na de eerste opvoering van ‘Janis Piece of my Heart’. “Janis deed wat ze moest doen: ‘Zingen’ no matter what. Tegen de stroom in. Ze moest haar hart volgen, tegen de verdrukking in. Ze kon dat alleen maar doen zonder concessies. Zij volgde de hartstocht ook al leek de hele samenleving, de maatschappij tegen haar te zijn. Mensen waren bang voor de dingen die ‘anders’ zijn dan de menigte acceptabel acht. Juist nu ,nu de kunsten ten onder lijken te gaan, nu de consumenten maatschappij steeds meer de overhand neemt, moet je een voorstelling maken over je ziel, je hartstocht en het volgen van JOUW pad. Jouw hart. No matter what! Ook al zegt de maatschappij anders”, aldus de actrice en zangeres die lang in Roden woonde en tegenwoordig vanuit Amsterdam werkt. “Juist nu is het van belang om ‘anders’ te zijn. Je hart te uiten. En vooral doen wat je moet doen.”
“Het grappige is dat als je actrice bent, je nooit: ‘In de huid’ van iemand kruipt. Dat kan namelijk niet. Het blijft mijn huid ,mijn stem, mijn lichaam. Toch wordt deze uitdrukking vaak gebruikt. Ik wil het verhaal van Janis vertellen, omdat het een prachtig, maar ook schrijnend verhaal is over een grote ster die je on stage verblinde, maar off stage erg timide was en onzeker. Janis hunkerde naar liefde, maar de liefde niet kon vinden. ‘I make love to 25.000 people, maar ga alleen naar huis’ Zo gepest is in haar jeugd, omdat ze ‘anders’ was,” beschrijft Marg Wittermans haar ervaring.
Janis Joplin blijkt een vaste waarde in het leven van Wittermans. Het is persoonlijk, ook al was het boegbeeld van de flowerpower generatie al enkele jaren overleden toen Wittermans zelf het levenslicht zag. “Toen ik 13 was luisterde ik al naar Janis Joplin. Ik had geen poster van een boyband boven mijn bed hangen, maar van Janis Joplin. Toen al greep de muziek mij aan. Ik luisterde als kind al veel naar de muziek uit de sixties, omdat ik de platen van mijn vader draaide. Ik denk dat Janis en ik elkaar hebben gevonden. Haar muziek is gevoel en emotie. Het komt vanuit de ziel. Dat gaat zo diep. En dat raakt mij nog steeds. Ik wilde graag samen met mijn regisseur Anny van Hoof van Toneelgezelschap Het Grote Hoofd een voorstelling maken over het leven van Janis Joplin. Anny is ook zo’n enorme fan. Voorwaarde voor mijzelf was dat ik wel zo dicht mogelijk in de buurt moest komen van Janis met mijn zingen. Drie jaar geleden ben ik begonnen met een band en heb ik mij laten begeleiden door stemcoach Babz Verhoeven die mij een goeie zangtechniek geleerd heeft om Janis stem technisch te kunnen volhouden. Namelijk de compleet vocal technique.” Dat is gelukt. In de eerste try-out bleek Wittermans Joplin zo goed te ‘pakken’ te hebben, dat de transformatie compleet was op momenten.
“Het was geweldig om te ervaren dat het publiek na de eerste try-out het al zo fantastisch vond”, jubelt Margje Wittermans na haar staande ovatie “Je voelt steeds al wel dat het wat wordt, maar je weet het pas echt als je publiek dat gene meemaakt wat je graag wilt dat ze meemaken. We gaan hier en daar nog wat sleutelen, maar de voorstelling is er! We hebben voor de première op 13 Juni nog 6 try-outs in Deventer, Huizen, Hoofddorp, Sittard ,Rotterdam en Assen. Dan het hele Oerol festival waar de officiële première is. Ik sta daarna onder andere op het Angel festival in Portugal, in De Theaterweek op Vlieland op 11 Augustus. Op de Parade in Amsterdam. We praten over Lowlands en het Limburg festival en wie weet gaan we naar het buitenland!”
Margje Wittermans stamt uit een theatergezin. Vader Joop Wittermans verwierf bekendheid in Goede Tijden, Slechte Tijden, maar stond daarnaast in een lange lijst theaterproducties, in films en TV series. Ook broer Mads bouwt flink aan de weg en de familie Wittermans bracht al gedrieën ‘De Zuipkeet’ in het theater. “Ik zie mijzelf als actrice en zangeres. Mijn achtergrond is de Toneelschool. Ik was 17 toen ik op de Toneelschool in Arnhem werd aangenomen, maar daar heb ik ook het zingen geleerd. Dat ik uit een acteurs familie kom en ik dus ben opgegroeid in het theater helpt wel dat mijn keuze al snel gemaakt was op mijn zesde. Ik wilde niets liever dan ook op dat podium staan! Verder helpt het niet. Mijn vader en broer zijn nooit een kruiwagen geweest, integendeel. Het is een moeilijk wereldje om aan de bak te komen en dat moet je geheel op eigen kracht doen. En dat heb ik gedaan en ben ik nog steeds aan het doen. Kijk maar naar Piece of my Heart! Een geheel eigen voorstelling van Anny van Hoof en mij. Het is prachtig om helemaal aan je eigen productie te werken. Iedereen moet deze voorstelling zien om weer contact te maken met je ziel ,je kern, je hart,de bron. Daar waar het daadwerkelijk over gaat. Vraag jezelf af of je echt je hart aan het volgen bent, dat je echt aan het doen bent wat je droom is, of dat je alleen maar aan het leven bent zoals anderen willen dat je leeft of van je verwachten? De muziek voert je naar daar waar je moet zijn: Piece of my Heart!” Op 24 mei staat Margje Wittermans in De Kolk in Assen en daarna in het Noorden nog op Oerol en Vlieland. Wellicht komen daar nog wat noordelijke data bij.