Loading...
Recensies 2018

Lyssna wordt beter en beter

STEENDAM – Lyssna dat was Marja de Boer die met haar gitaar mooie lieve Iers getinte folk en singersongwriterliedjes kwam zingen vooral rondom de Gelderse oevers van de voormalige Zuiderzee en de rand van de Veluwe. Lyssna werd Marja de Boer en Dorien Geusebroek die met gitaar en viool steeds mooiere liedjes met veel meer ontroering en intensiteit brachten. Lyssna is De Boer, Geusebroek en Harm Oosterhof die met zijn soms frivole basspel nog echt wat toevoegt aan het trio dat inmiddels prachtig op elkaar ingespeeld is en wederom een reuzenstap heeft gemaakt, zo bleek bij het optreden bij Peter en Leni in Steendam. Met gepaste tussen liggende perioden doen Lyssna dit podium aan als een soort Noordelijke thuis, waardoor goed de groei van deze band te meten is. Het vaste openingsnummer van Lyssna is het het lekker felle ‘Dance’, maar bij hoge uitzondering werd dat nu als tweede gespeeld om de band met het podium te bevestigen met het “truttige” aldus de band ‘When I Get Home’. Een warme opening en dat past goed bij de persoonlijkheid van deze formatie. Heel af en toe is het even zoeken nog met nieuwste editie Oosterhof, maar in alles merk je dat De Boer en Geusebroek uitstekend op elkaar zijn ingespeeld en nagedacht hebben over de muzikale invulling van de liedjes en de zanglijnen. Marja de Boer staat daarbij voor het warme en aardse met haar gitaarspel en stem en Dorien Geusebroek snijdt daar dan prachtig doorheen met haar net wat hogere zang en vioolspel, waardoor beide elkaar accentueren en aanvullen in muzikale en zanglijnen. In een nummer als ‘Wonderland’ en dromerige ‘In Haze’ kwam dat prima naar voren, maar ook in een ouder liedje als ‘Musicus Varus’ waarin het vioolspel van Geusebroek erg mooi op de voorgrond trad. Oosterhof schitterde ook regelmatig in bijvoorbeeld ‘On My Way’, ook een ouder nummer en de titel van de cd die Marja de Boer in 2009 alweer uitbracht. Jammer was dat met een soort stoelendans van wel en niet zitten daarna toch wat onrust op het toneel werd gecreëerd. Zitten tijdens een concert is vaak alleen voor het publiek en de geluidspersoon een goed idee, artiesten op het podium worden toch teveel in hun zang en emotie belemmerd, waardoor een liedje als ‘Oblivian’ erg mooi was, maar nog net wat meer lading had kunnen hebben. Lyssna sloot de eerste zet sterk af met een liedje voor eigen wijze mensen ‘Zeppelin’ en het heel erg mooie, met een fantastische tussen De Boer en Geusebroek wisselende zanglijn, ‘Lullaby You will Know by Heart’. Vooraf was er al een hele discussie over wat het beste moment was voor een try-out van een nieuw nummer. Het begin van de tweede set werd uiteindelijk het verdict. Als nieuwigheid bracht het trio ‘Heer Halewijn’ een bewerking van de Nederlandse gelijknamige mythe en een prachtige vinding met toekomst voor Lyssna. Om de stemming na het gruwelijke verhaal te breken, zoals qua emoties het concert erg mooi was opgebouwd met blijde, droeve, intieme en uitbundige momenten die van het gezicht van De Boer waren af te scheppen, het vrolijke ‘Moments of Joy’. Alle liedje heerlijk ongekunsteld aan één gesproken door De Boer met korte, maar vaak accurate inhoudelijke aankondigingen. Met prachtige nummers als het reflectieve ‘In The Land of Bears and Eagles’, het tot de hoogtepunten behorende ‘Springtime Blues’ en het rustige ‘The Old City Poet and his Angle’ werd tenslotte afgesloten met een meertalig drinklied. Lyssna heeft stappen gezet en schuift langzamerhand op, naar de categorie bands die een constant zeer hoog niveau weet te garanderen. Onmiddellijk werd dan ook vanuit Rotterdam geïnformeerd of de band beschikbaar was.