GRONINGEN – In het kader van Wishfulmusic komen Lucy Patané en Marina Fages op 13 juni naar Groningen voor een intiem concert. Beide Argentijnse dames doen op hun Europese tour verschillende landen aan en zijn nu via Duitsland op weg naar Groningen. Met hun folk met Latijns Amerikaanse invloeden heeft dit duo een heel aparte sound en beloofd het een zeer boeiend concert te worden.
“We spelen een mix van instrumentale en gezongen folk, waarbij we gebruik maken van onder andere traditionele Argentijnse instrumenten als de charango, bombo leguero en guitarra criolla en we mixen dat met meer algemene instrumenten als de banjo en de klarinet. Onze liedjes zijn beïnvloed door folkmuziek in het algemeen en de traditionele folklore van ons thuisland. Ook experimentele en instrumentele filmmuziek heeft zijn invloed op ons repertoire. Je zou ons kunnen labelen als alternatieve folkmuziek”, vertellen beide dames voorafgaande aan een optreden in Augsburg
Voor beide dames is deze tour een project gebaseerd op een jarenlange vriendschap en muzikale samenwerking. “We hebben een band met de naam El Tronador opgericht. Met die band brachten we akoestische folk met invloeden van punk en rock. Hierin speelden ook muzikale vrienden als Mene Savasta, Martin de Lassaletta en Santiago Martinez mee. Voor het solo album van Marina, ¨Madera Metal¨ deed Lucy ook mee. Lucy deed de opnames van alle instrumenten en mixte de plaat. Het was een samenwerking die van een leien dakje ging en waar we beide eigenlijk erg blij van werden. Toen is eigenlijk het idee geboren om samen op tour te gaan. We hebben eerst het album ‘El Poder Oculto’ opgenomen met persoonlijke liedjes van ons beide die we samen speelden en een aantal nieuwe liedjes gecomponeerd., Zelf hadden we de indruk dat dit album geen ‘easy listening album’ was, maar uiteindelijk werden we verrast dat we heel veel leuke, vriendelijke en warme reacties kregen. Op het album ‘El Poder Oculto’ staan vooral instrumentele nummers en op een paar zingen we. We hebben gebruik gemaakt van rare instrumenten en ook vaak niet op de manier hoe dat was bedoeld en dan kom je uit ergens in de grijze ruimte van verschillende muzikale stijlen. Dat doen we ook tijdens onze optredens. Dat is het grote voordeel van dit album en we hebben enorm veel plezier om met deze instrumenten te improviseren.”
Straks na de tour en terug in Argentinië hebben beide dames met en afzonderlijk van elkaar weer een volgeboekte agenda en grootse plannen. “Dit is niet echt een breuk met de dingen die we voorheen deden, maar een project van ons beide. We gaan straks weer verder met El Tronador, Lucy speelt daarnaast in de rockband La Cosa Mostra en Marina start een nieuw project met een aantal vrienden waarin zij rock muziek spelen met punk invloeden. Daarnaast gaat als we terug zijn in Buenos Aires Marina beginnen met het opnemen van een aantal demo’s voor een nieuw solo album en Lucy gaat een compilatie van soundtracks en instrumentele nummers opnemen. We hebben beide van huis uit veel muzikale invloeden gehad We komen beide uit een muzikale familie en luisterden naar van alles van de Beatles tot Beethoven. Afhankelijk van de tijd en plaats luisteren we nog naar veel muziek. Lucy verdiept zich nu echt in orkest muziek met tropische invloeden en ze luistert veel naar traditionele Latijns-Amerikaanse muziek Marina legt haar oor te luister bij Scandinavische popmuziek en daarnaast veel lokale Argentijnse bandjes waar vrienden van ons in spelen en Japanse tekenfilmuziek.” Een bonte verzameling invloeden dus.
Lucy Patané en Marina Fages zijn hun tour begonnen in Zuid-Europa. Landen die qua gevoel en taal dichter bij Argentinië liggen dan Nederland en Duitsland. Volgens beide dames is er weinig verschil in de ontvangst en waardering voor hun muziek. “Elk optreden op deze tour is weer verschillend en afhankelijk van de plaats en de mensen. Dat heeft zijn wisselwerking. We hebben eigenlijk allen maar positieve reacties gehad gedurende de tour. Mensen waarderen de uitleg over de charango en bombo criollo. We vertellen hoe die instrumenten zijn gemaakt en hoe ze gebruikt worden. Dan zie je dat mensen oprecht geïnteresseerd zijn. Normaal zijn dat toch instrumenten en klanken waar ze nooit naar luisteren. In Spanje hadden we nog het voordeel dat onze teksten verstaan werden. In andere landen hebben we gemerkt is verstaan van het Spaans iets minder. We kijken erg uit naar ons concert in Groningen. We rekenen op een goede opkomst dat we veel plezier daar hebben. Eigenlijk willen we graag een ritje door de stad maken op de fiets. Dat lijkt ons wel wat.” Dat laatste is voor de organisatie wellicht toch wel een te realiseren wens zijn.