GRONINGEN/ASSEN – Het zijn ‘gouden dagen’ voor Krystl. Haar ster is in korte tijd hoog aan het firmament komen te staan met uitstekende liedjes en prima live optredens. Binnenkort staat ze ook twee keer in het Noorden en dat is goed nieuws. Op Koningsdag staat ze in Groningen en op Bevrijdingsdag in Assen. Twee gratis toegankelijke festivals dus geen enkele reden om Krystl te missen.
Een Buma award voor Circles en de headliner voor Koningsdag en Bevrijdingsdag. In amper drie jaar tijd heeft Krystl haar naam gevestigd. Een stormachtige loopbaan op basis van hardwerken en catchy liedjes en natuurlijk ook af en toe het geluk mee met bijvoorbeeld een hoog gewaardeerde cover van Royals van Lorde. “Ik heb gestudeerd aan het conservatorium (popacademie) te Enschede en vanaf daar had ik altijd de droom om eigen liedjes te maken en op te treden”, vertelt Krystl. “Ik heb jarenlang er super hard voor gewerkt; heel veel opgetreden, allerlei verschillende projecten gedaan om te groeien als zangeres en ik ben ook heel veel mensen dankbaar voor de kansen die ik heb gekregen. Mijn droom is uitgekomen en ik ben heel blij dat ik muziek mag maken, dat mensen naar mijn optredens komen en dat de liedjes op de radio te horen zijn. Dat blijft toch gek. Dat went eigenlijk nooit. Na de release van mijn eerste single Golden Days ging het in één keer allemaal heel snel en dat vond ik toen ook best lastig. Opeens vinden mensen dus ook iets van je. Ik vond de dingen die ook bij ‘het artiest zijn’ komen kijken, als interviews, fotoshoots, videoclips opnemen ook best wel lastig, maar nu voelt dat een stuk meer relaxed en zit ik in een lekkere vibe en kan ik er dus heel goed van genieten!”
De roeping voor de muziek kwam laat bij Krystl. In haar ouderlijk huis was muziek niet de eerste levensbehoefte. “Van huis het ik het eigenlijk helemaal niet meegekregen. Mijn moeder kan écht geen noot zuiver zingen. Ze is wel heel trots. Mijn vader houdt wel enorm van muziek en speelt een beetje gitaar. Maar het is me niet aangeleerd of zo. We waren thuis niet heel veel met muziek bezig.
Ik had dan ook eigenlijk niet zulke grote verwachtingen toen ik muzikant wilde worden. Dacht er niet heel veel over. Ik ben er ook meer een beetje ingerold, want ik wilde eigenlijk vroeger heel graag dansers worden. Toen ik koos om muziek te gaan studeren, wist ik alleen; “ik wil gewoon 24 uur per dag met muziek bezig zijn’.”
In de muzikale ontwikkeling van Krystl speelde el een andere voorname Dame een belangrijke rol. Nog steeds houdt Krystl haar in ere. “Ik ben enorm fan van Etta James. Ik ontdekte haar op mijn zestiende jaar ongeveer en twee jaar geleden mocht ik een ‘Tribute To Etta James’ brengen op het North Sea Jazz Festival. Waanzinnig vet. We doen nu ook een medley van haar in onze set.
Voor de rest is mijn smaak super breed. Van John Mayer naar Katy Perry, van Amos Lee naar Robyn. Ik houd van heel veel stijlen en stemmen, iets raakt me of niet. Ik houd simpelweg van goeie liedjes met een kop en een staart. Ik ben niet zo van de hele vage muziek waar geen vorm inzit.”
Krystl noemde al even het wennen aan het artiest zijn en dat mensen iets van je vinden. Nu zit ze in een ‘vibe’, maar ook daarin kende ze haar tegenslagen. Een break naar Australië bracht soelaas. “Australie was de reis waar ik van alles tegenkwam waar ik dat jaar dat ik ‘doorbrak’ geen tijd voor had genomen. Daar kon ik weer even naar het nulpunt. Wie ben ik en wat wil ik? Veel songs op mijn album Undefeatable gaan over die gevoelens die ik daar had”, beschrijft de zangeres die getuige haar album titel sterker en gegroeid terug kwam in Nederland om te werken aan haar tweede album Undefeatable. Het werd een sterke plaat, maar niet zonder slag of stoot. “Ik ben uber perfectionistisch dus dingen uit handen geven vind ik moeilijk. Ik wil het liefste alles zelf doen en ik ben lang bezig geweest met Undefeatable. Het schrijfproces, het opnemen en dergelijke koste veel tijd. Maar ik vond het ook wel fijn toen ik het album dan uiteindelijk in mijn handen had. KLAAR! En weer door. Ik was natuurlijk wel heel benieuwd en ook gespannen wat mensen er van zouden vinden en of de radiostations het zouden oppikken.”
Krystl kijkt uit naar haar optredens in Groningen en Assen. Vooral de Bevrijdingsfestivals spreken haar aan. “Bevrijdingsfestivals zijn altijd heel leuk en gezellig, maar het is ook bijzonder om er te spelen. Iedereen die daar is staat die dag stil bij het feit dat wij hier in Nederland in vrijheid leven en dat we in 1945 bevrijd zijn. Dat voelt wel heel erg als “één”. Dus de sfeer op 5 mei is altijd heel fijn! Deze zomer ga ik sowieso lekker optreden met mijn band, daar heb ik heel veel zin in! Ik ga binnenkort ook weer beginnen met schrijven voor een derde album, maar ik kan nog niet vertellen welke kant het opgaat.”
Wat wel een vaste waarde blijft is dat jonge artiesten een kans krijgen in het voorprogramma. Blue June bijvoorbeeld of in Leeuwarden Nicsz en Martyn Ell. “Ik weet zelf hoe moeilijk het is om je muziek aan de man te brengen en ergens te kunnen op treden. Het leek mij gewoon een leuk idee om jonge bands die kans te geven. Die heb ik vroeger ook van verschillende mensen gehad. Ik heb alle inzendingen en songs beluisterd en in samenwerking met mijn team de ‘winnaar’ bepaald. Ik vond het onwijs leuk ding, dus als ik weer zou gaan toeren, doe ik het gewoon weer!” In Groningen en Assen heeft Krystl in ieder geval al een heel groot voorprogramma. In Groningen staat ze om 21.00 uur op de Vismarkt op 25 april en op 5 mei staat ze in Assen om 15.00 uur bij op het festivalterrein bij de Baggelhuizerplas.