GRONINGEN – Het was een enorm wederzijds compliment. Het publiek van De Oosterpoort was muisstil en luisterde gebiologeerd naar de griezelige, maar fantastische liedjes van Kathryn Joseph en de Schotse imponeerde en zette haar beste beentje voor om het een prachtig optreden te maken. Soms heeft een voorprogramma te maken met mensen die zich niet kunnen bedwingen om de week nog even door te nemen, terwijl een voorprogramma speelt. Kathryn Joseph bracht zoveel kwaliteit en intensiteit dat dit voornemen bij de praters er helemaal inschoot en iedereen ademloos luisterde. Het is niet de eerste keer dat de artieste Groningen weet te betoveren. Tien jaar geleden haalde een Groninger bookingskantoor haar naar Pakhuis Hamburg in Groningen voor een toen ook al memorabel optreden. In dat geval had ze de percussionist Marcus Mackay bij zich. De fans van toen moesten tien jaar op hun honger blijven zitten, maar het geduld werd beloond. Een decennium later staat de artieste uit Inverness op het hoofdpodium van De Oosterpoort.
Indertijd kwam Kathryn Joseph, de artiestennaam van Kathryn Emma Sawers, naar Groningen met haar prachtige debuutalbum ‘Bones You Have Thrown Me and Blood I’ve Spilled’, waarvoor ze in 2015 werd onderscheiden met de Scottish Album of the Year Award. In de jaren daarna participeerde de zangeres in tal van projecten en zag ook nog kans om in 2018 haar tweede album, genomineerd voor die award, ‘From When I Wake the Want Is’ uit te brengen en hetzelfde jaar verschenen door haar gezongen nummers in de film ‘Outlaw King’ over Robert the Bruce en de Scottish Wars of Independence. Haar meest recente album werd wederom met gloedvolle kritieken overladen. ‘For You Who Are the Wronged’ werd uitgebracht in 2022 en een vijftal nummers van deze plaat werden recent opnieuw uitgebracht op een EP, maar dan geremixt door Lomond Campbell. Albums die niet mogen ontbreken bij de liefhebbers van droeve en dreigende creepy alternatieve indie folk muziek.
Dit optreden was het Clann Na Cloiche of Kind van de steen, zoals inwoners van Inverness traditioneel worden genoemd vanwege de belangrijke rol die de Clach Na Cudainn-steen speelde in de geschiedenis van de stad, solo. Op sociale media was te lezen hoe het publiek een avond te voren in Maastricht maar door het optreden heen bleef kwebbelden, hoe voorbeeldig gedroeg Groningen zich. Vanaf het moment dat Kathryn Joseph het prachtige en intense ‘The Bird’ inzette hing iedereen aan haar lippen. Deze ijzersterke binnenkomer werd gevolgd door het steeds pregnanter wordende ‘Mouths full of blood’ dat de vaart er net wat meer inbracht en een voorbeeld is hoe je de spanning in een lied kunt opbouwen en daarna het iets rustigere ‘And you survived’ maar wel een lied dat ook die emotionele heftigheid heeft die kenmerkend is voor het werk van Kathryn Joseph. Een ander voorbeeld hiervan is “Tell my lover’ waarin de emotie steeds rauwer wordt opgediend. Het laat je niet onberoerd. De zang is prachtig. De ene keer is het doorleeft en rauw en even later heeft haar stem een Kate Bush kwaliteit. De zangeres zocht ook steeds het contact met het publiek. Vervaarlijk vorste ze haar toeschouwers en met een lachje peilde ze dat het wel goed zat. Nu en dan bleek ze een prima prater, die oprecht alles wat voor haar mond kwam vertelde, maar ze begreep ook dat de nadruk op de liedjes moest liggen met de conclusie: “I just play the creepy songs.” Twee wat meer ingetogen broedende songs waren fantastisch met “From when I wake the want it” en “Bring to me your open wounds” Daarna schitterde ze in het impressionante “What is keeping you alive” dat heel nadrukkelijk werd gebracht met prachtige piano, fijne plotwendingen en een intensiteit die voelbaar was. In ‘Safe’ kwamen alle aspecten van haar zang naar voren. Eerst haast fluisterend, dan hoog en prachtig. Helaas was dat alweer bijna het einde van dit optreden. Het donkere ‘For you who are the wronged’ was het laatste wat de artieste uit Inverness nog op de planken bracht. Voor een donderend applaus. Tien jaar was het wachten, maar het was het meer dan waard.