DRACHTEN – Het is steeds meer het natuurlijke habitat van popzangeres Iris Kroes. Regelmatig scheept ze in om haar scheepsmaten van verstrooiing te voorzien met haar prachtige stem in de buurt van de Zuidpool, als ze in de voetsporen van Abel Tasman Australië nadert of ze laat haar harp klinken in een ander verre bestemming, zoals Spitsbergen of Lissabon. Haar publiek; de zoeker van luxe en avontuur op de zeven zeeën. In vroegere tijden loerde dan de schuurbuik of pest, maar ook tegenwoordig kan er zomaar een pandemie op een cruiseschip uitbreken, heeft de zeer recente geschiedenis geleerd. Dus scheepte Iris Kroes even elders uit, maar op het skûtsje De Jonge Trijntje kon ze toch haar zeebenen onderhouden. Als afsluitende act van het Anoroc festival in Drachten, met als ingenieuze invalshoek het heen en weer varen van de boot met daarop de artiest en als genieters aan wal het publiek, gaf ze een sfeervol optreden ten beste, waarin dat nautische thema terug kwam. Iris Kroes kwam vol in het spotlicht te staan na het winnen van een TV talentenjacht in 2012 en sindsdien timmert ze hard aan de weg. In dat jaar verscheen ook haar eerste album en sindsdien rijgt ze de opmerkelijke hoogtepunten aan elkaar. Een samenwerking met pikeur en regisseur Steven de Jong voor filmuziek, het optreden tijdens de herdenkingsdienst van de vliegramp MH17 en ze was Ambassadrice Culturele Hoofdstad van Europa voor de buren uit Leeuwarden, naast het uitbrengen van nieuw werk en diverse theatertouren en optredens in vele zalen in binnen- en buitenland. Dankzij de korte lijntjes die de organisatie had met Kroes was het gelukt haar te strikken voor Anoroc, waar ze een mix van eigen en andermans werk bracht, waarbij eigenlijk nog net wel wat meer eigen werk had gemogen. De harpiste opende rustig, maar begon allengs een feestje te bouwen met haar interpretatie van ‘Girls Just Wanna Have Fun’, van Cindy Lauper en kreeg daar het publiek op de kade snel in mee. Je merkt aan alles dat Kroes hier ervaring mee heeft. Meezingen mocht in deze pandemische tijden niet, maar meepraten, of meezwaaien met de zaklamp op je telefoon, dat kan wel. De voertaal in haar relaxte aankondigingen, waarbij ze vaak inging op het ontstaan van een liedje, was Fries. Voor het publiek uit Drachten geen probleem. Ook het rustige ‘Leafste’ werd in die taal gebracht. Heel speciaal is ‘Brighter Day’. Het laatste nummer dat Kroes uitbracht samen met zangeres Heleen Roosdorp. Als eerste artiest uit Nederland is dit nummer uitgebracht op 8D track, waardoor het van alle kanten komt. In Drachten deed ze een dappere poging dit te evenaren en tussen het politiebureau aan de overkant van het water en de fabriek aan de andere golfde het zeker heen en weer. Kroes is een prachtige zangeres die duidelijk de ins en outs van haar stem kent, maar nu en dan nog net even wat meer de grens mag opzoeken op sommige momenten. Als harpiste is ze prachtig en dit instrument geeft aan elk nummer al een heel eigen klank mee en in een cover als ‘Loving You’ kwam dat prachtig samen. Ze was inmiddels helemaal in haar element getuige de hoogtepunten die ze aan één begon te rijgen. Prachtig was ‘Surrounded by Water’ om weer op het nautische thema terug te komen en ook haar afsluiting ‘Shiplife’ was vrolijk en prachtig. Op De Jonge Trijntje was dan wel geen roomservice of ontbijt in het Lido, maar het applaus was gul en weinig optredens zullen haar zo tevreden hebben gestemd als dit op Anoroc voor haar eigen stadsgenoten.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden