EurosonicRecensies 2023

Frode combineert soul, jazz en rap

GRONINGEN – De Deense rapper Frode kwam in Groningen in beeld op het moment dat lokale hiphop ster Jadi D naar Denemarken trok om samen met hem liedjes te schrijven. Frode Sørensen werd daarop uitgenodigd om zich te presenteren tijdens een door Hit the North podium in Vrijdag in Groningen tijdens Eurosonic / Noorderslag in Groningen om zich, met onder andere Jadi D en Deense collega Gidde Goye te presenteren aan Europa. Het leverde een enthousiast optreden op vol levensvreugde en energie van deze rapper en producer uit Aarhus.

Frode heeft tot nu toe twee EP’s uitgebracht. In 2021 bracht hij ‘Ensom men Elsket’ uit en een jaar later liet hij dat volgen door ‘Pef​ægte’. Muzikaal staat hij er om bekend dat hij hiphop brengt dat is gebaseerd op jazz en soul en dat klinkt ook sterk door in zijn werk, dat vaak wordt gekenmerkt als lo/fi alternatieve hiphop. Hij maakt regelmatig en graag gebruik van de electronische mogelijkheden van vandaag de dag, waar ook zijn werk als producer uiteraard erg handig bij is. In zijn werk gaat hij in op onderwerpen als persoonlijke groei en de belevenissen, hindernissen en triomfen van een jonge artiest die tracht zijn weg te zoeken in de muziekindustrie, dus wellicht zullen zijn Eurosonic belevenissen nog wel hun weg vinden in een track.

Frode met zijn uit vier muzikanten bestaande live band hebben vanaf het eerste moment een uitstraling van: we gaan er een feestje van maken, hier moet je zijn. Het stel zet ‘Ruller’ in. Bedachtzame klanken van de keys, voor de rap, in het Deens, er overheen komt in een vlot tempo. Een lekkere kennismaking, waarna hij terug grijpt naar zijn eerste EP met ’32’. Meer verhalend merk je direct in het begin dat het mooi op de jazz leunt en zonder de rap, zouden dit gewoon jazz nummers zijn. In dit nummer zou hij nog wat meer diepte mogen brengen, want het blijft in zijn rap vlak. ‘Ovenpå’ is bedachtzamer en hierin speelt Frode meer met zijn stem in de raps. Vooral in de zang gedeeltes overtuigt hij met een mooie soul in zijn stem. Een mooi nummer dat een diepzinnigheid suggereert, waarbij het Deens niet zo zeer een sta in de weg is, om toch de diepere bedoeling te vatten, helemaal omdat Frode nu en dan in zijn inleidingen, naast enthousiasmeert, ook een tipje van de inhoudelijke sluier op ligt. In zijn setlist blijft heen en weer gaan tussen beide EP’s. Erg mooi is het soms haast fluisteren ‘Lugt’ waardoor een fijne intimiteit wordt geschapen in dit korte nummer. Via ‘Check ID’, een nummer dat hij samen met Gidde Goye opnam, wordt het na het einde mooier en mooier. Een sterke song, net als ‘Kram’ dat het tempo er lekker inbrengt en het intense ‘Often’ waarin de band de kans krijgt om zijn kunnen optimaal te tonen in een lang instrumentaal deel. Frode sluit daarna af met ‘Hjem’, een rustige afsluiting van een fijne kennismaking met deze Deen. Hoe feestelijk hij het ook probeert te brengen, soms heeft zijn setlist punten met wat meer pit nodig. De keuze om jazz en soultracks als basis te gebruiken voor zijn raps is wel prachtig. Het Deens zal waarschijnlijk in de weg staan om Europees groots aan de weg te timmeren, maar wie weet kom er een qua taal toegankelijker album.