Loading...
Interviews 2014

Del Rey geeft muzikale traditie door

GRONINGEN – Regelmatig organiseert de Groningen Ukulele Society een masterclass met een bekende Ukulele speler of speelster. Stond eerder dit jaar James Hill voor de ‘klas’, dit keer komt de legendarische Del Rey, wellicht de beste gitariste op de Resonator gitaar en resonator Ukulele voor een blues masterclass en een concert naar Groningen. Het zal de afsluiting worden van een Europese tour. Del Rey vertelt graag over haar niet alledaagse instrumenten, haar missie om de vrouwen die aan de basis stonden van veel Amerikaanse muziek voor het voetlicht te brengen en haar eigen muzikale roots.

“Een mens moet muziek maken, niet een onderneming of een machine”, stelt Del Rey resoluut. “Mijn inspiratie vind ik vooral in de tijden dat nog niet de media en maatschappijen de muziek filterden. Muziek moet van muzikant op muzikant worden doorgegeven. Ik vind het begin van de 20ste eeuw daarom muzikaal erg interessant.” Dat doorgeven van haar muzikale kennis doet Del Rey op verschillende manieren. Overal op de wereld geeft ze masterclasses, zoals in Groningen. Daarnaast schrijft ze af en toe een artikel en zet ze zich in voor ‘Woman in American Music’ in de vorm van een concert, waarbij ze les geeft over de vrouwen, vaak bijna vergeten, die ook een belangrijke rol hebben gespeeld in de Amerikaanse muziek en zo de vrouwen en hun muziek weer in het voetlicht brengt. Vrouwelijke gitaristen als Memphis Minnie, Vahdah Olcott-Bickford, Rosetta Tharpe en Mary Osborne, songwriters zoals Dorothy Fields en Jesse May Robinson en pianistes zoals Lovie Austin, Lil Hardin en Mary Lou Williams. Dat zijn ook de artiesten die aan de basis staan van mijn eigen muziek. Het zijn vrouwen die tegen de wind in hebben gevaren, want vaak werd het afgeraden voor vrouwen om hier hun carrière van te maken in die dagen. Thuis muziek maken, dat was prima, maar eigenlijk niet meer dan dat, hoe getalenteerd ze ook waren. Ik ben dan ook eigenlijk tegen een term als vrouwelijke gitarist. Ik beschouw mezelf als gitarist. Punt.”

De resonator gitaar, bij velen ook bekend als Dobro, wat eigenlijk een merknaam is van één fabrikant is in Nederland geen algemeen bekend instrument. Het is een akoestische gitaar met metalen resonatoren ingebouwd die het geluid versterkten. Naast de gitaar zijn er ook resonator ukuleles. Beide zijn de specialiteit van Del Rey die tot de besten van de wereld op dit gebied wordt gerekend. “Dit type instrument is geweldig voor akoestische sessies. Zonder versterking heeft het meer geluid dan een normale gitaar en dus prima geschikt voor de arme mensen muziek die de blues toch eigenlijk was. Blues, maar eigenlijk ook Jazz en Ragtime was muziek voor arme mensen die wilden dansen op feestjes in het bos of in een juke joint, op een veranda of op de hoek van de straat. De blues is een stuk geschiedenis zoals ons dat wordt doorgegeven door de arme mensen. Regelmaat de eigen persoonlijke, vaak tragische, belevenissen van de artiesten.”

Zelf pakte Del Rey al op vierjarige leeftijd het musiceren op. Aanvankelijk klassiek, maar al snel bleek haar hart bij de blues te liggen. Ik belande bij een jonge Tom Waits die totaal onbekend nog in een platenzaak stond te spelen voor een paar mensen. Dat was mijn kennismaking met akoestische muziek. Ik kwam na deze ogenopener in aanraking met mensen die me lieten kennismaken met de blues en ragtime” Veelal zingt en speelt ze werk dat in het begin van de twintigste eeuw zijn oorsprong had en vaak werd doorgegeven van artiest naar artiest. “Sam Chatmon, Bo Carter en Memphis Minnie waren en zijn mijn bronnen van inspiratie. Ik kwam daarna in aanraking met nog levende en spelende artiesten als Lydia Mendoza en Howard Armstrong. Ik heb jaren alleen gitaar gespeeld, maar rond mijn 40ste kwam ik in aanraking met de ukulele. “De ukulele is net zo muzikaal als de gitaar, maar veel geconcentreerder. Ik probeer hetzelfde uit de ukulele te krijgen met zijn vier snaren als uit de gitaar met zes snaren. Dat lukt!”