Loading...
Recensies 2018

De Nachtwinkel is ook overdag open

GRONINGEN – Daar waar de organisatie van Rumbling Earth keurig de decibellen onder controle hield, maakte een voetbalwedstrijd en de muzikale begeleiding van het beachvolleybal het een uitdaging voor De Nachtwinkel om gehoord te worden. Het was niet de enige uitdaging waarvoor nachtwinkel uitbater Ruben Huizing zich gesteld zag. Zijn muziek is geen straatmuziek en ook het vak van straatmuzikant is geen sinecure. Was het voor De Nachtwinkel moeilijk passanten te trekken, hen die zich voor het podium hadden genesteld hadden een heel fijn optreden met prima deuntjes en absurde teksten met daarbij ook de nodige maatschappijkritiek. Een act waarover is nagedacht met synthesizer en gitaar. Inderdaad als je met je tas van de winkel waar je net geweest bent op weg bent naar de snackbar even verderop, dan is je verdiepen in De Nachtwinkel een hele opgave. Toch is dat de moeite waard. Al in het spoken word openingsnummer ‘De Nachtdienst’ werd duidelijk dat deze artiest zich laat inspireren door het afwijkende, de mensen die in de nachtelijke uren te voorschijn komen als de goegemeente zich te ruste heeft gelegd. De mensen die hun leven leven onder de deken van de duisternis en het glitter van de nachtclub en dan voor een boodschap nog even De Nachtwinkel aandoen. In vlot tempo werden de liedjes gebracht. Hier had Huizing nog wat meer zijn publiek kunnen betrekken. Het aanspreken met een introductie, maar hij ging in rap tempo voort vaak gebogen over zijn elektronica of gitaar. Dat leverde wel prachtige liedjes op. ‘Jij’ was een erg mooi rustig liedje even als ‘Dames en Heren’ dat weer meer tegen het spoken word aanleunde. In zijn werk weet Huizing het absurde en het kwetsbare te verenigen. Zichzelf als artiest neemt hij daarbij ook op de hak als hij in ‘Morgen’ zingt over zijn porno verslaving en dat de kroeg zijn huis is. Prachtig en schrijnend hoogtepunt is ‘Tirade van de Nacht’, waarin de oproep ‘Dans Klein Varkentje Dans’ het uitgaanspubliek ook een spiegel voorhoudt. Hierna volgen nog ‘Voor de Liefde’ en het sterke afsluitende nummer ‘Afscheid’. Het is muziek dat het beste tot zijn recht komt midden in de nacht, op een duister podium als iedereen in een reflectieve bui is of juist de zorgen van de dag van zich af wil dansen, des te meer is de artiest te prijzen dat hij het felle zonlicht van de zomerse Grote Markt in Groningen trotseert en een prima optreden geeft, waarbij hij zelf de conclusie trok: Straat muzikant is toch een vak op zich.