FRIESCHEPALEN – ‘Als jongedame zette de Britse Dani Wilde haar eerste schreden op het podium in de locale pub. Nu kom de bluesartieste voor een toernee de Noordzee over. In Nederland staat één datum in de agenda. Op 1 april komt Dani Wilde naar Frieschepalen voor een optreden in de plaatselijke locale pub Ma Kelly’s Muziek Cafe. We spreken Dani Wilde thuis in Brighton en komen eerst aan het woord over ‘Moving Mountains’. Het goede doel waar Dani Wilde haar naam aan heeft verbonden.
“Tijdens mijn studie op de universiteit had ik als project hoe je muziek kon gebruiken als ee middel om fondsen te werven voor Een goed doel. In dit geval muziek onderwijs voor kinderen in de arme wijken in Kenia. Moving Mountains was een organisatie waar ik toen mee samenwerkte”, vertelt Dani Wilde, “om dit mogelik te maken. Als je in Kenia bent is het tegelijkertijd prachtig, maar het breekt ook je hart. De kinderen, die kleine engeltjes, zijn zo leergierig, maar ze leven in uitzichtloze armoede. Veel van hen zijn HIV wezen en onderwijs is hun enige kans om zich te wapenen voor het leven en te kunnen ontsnappen aan deze cirkel van armoede. De afgelopen twaalf jaar heeft het project zich dusdanig ontwikkeld dat kinderen in deze slumbs niet alleen toegang hebben tot muziek onderwijs en instrumenten als gitaren, percussie, keyboards en opname appratuur, maar tegenwoordig ook tot sportuitrusting, lees- en schrijfmateriaal en zuiver drinkwater. Wie meer wil weten over dit project of zelfs een donatie wil maken, kijk op mijn website daniwilde.com. Het is te danken aan de liefde en ondersteuning van mijn geweldige en genereuze fans dat ik er in geslaagd ben om zoveel verschil te maken in het leven van deze kinderen.”
Van de kinderen in Kenia, naar een jong kind in Brighton blijkt dus niet zo’n grote stap. Dani Wilde groeide hier op met één grote wens. “Zelfs als je me had gevragd wat ik wilde worden als ik groot was toen ik een jaar of vijf was, had ik je geantwoord dat ik zangeres wilde worden. Ik ben opgegroeid in een blueshuishouden. Mijn vader had altijd bluesplaten opstaan of nam me mee naar optredens en festivals. BB-King, Peter Green’s Fleetwood Mac, Howling Wolf en John Lee Hooker, dat was de muziek van mijn jeugd. Ik heb van mijn vader daarnaast alles geleerd van blues platenlabels als Ruf records, Blind Pig, Stax, Chess, Pro-vogue, Alligator, Blue Horizon en nog veel meer. Dat waren de grote labels in die tijd. Daarnaast hield ik van popartiesten als Micheal Jackson en Whitney Houston en van country artiesten als Patsy Cline en Crystal Gayle. Als meisje van 11 leerde ik eerst de drums spelen en vlot daarna ook gitaar en mondharmonica. Ik zong al zolang als ik me kon herinneren. Toen ik dertien was trad ik op in locale pubs en verdiende goed geld met straatoptredens in de straten van Bath en Bristol. Ik speelde een mix van mijn eigen liedjes, John Lee Hooker songs zoals Dimples, In The Mood en Boom Boom en vulde dat aan met werk van Bob Dylan met een mondharmonica om mijn nek. Ik speelde mijn eerste professionele optreden in een theater toen ik zeventien was als openingsact voor Maddie Prior van Steeleye Span.”
Met zo’n duidelijke bluesinjectie van huis uit, was het niet meer dan normaal dat dit terug komt in de muziek van Dani Wilde. “Veel vrouwelijke artiesten hebben die mix van blues en country, mensen als Susan Tedeschi en Bonnie Raitt, ook countryartiesten als Lyle Lovett en Johnny Cash zijn wel in bluesland beland. De muziek die ik nu speel is de muziek die ik heb geabsorbeerd toen ik tot wasdom kwam en op één of andere manier is dat de muziek die van nature te voorschijn komt als ik me wil uitdrukken.”
Het gesprek komt terecht op live muziek in het algemeen en op de positie van Dani Wilde op de rand van country en blues. Ze overdenkt het voor ze antwoord. “Deze dagen, helaas, krijgt muziek niet meer de waardering die het verdiend. In 2002 voorspelde David Bowie in een interview dat de transformatie van alles hoe we ooit over muziek dachten binnen tien jaar zou plaatsvinden en dat niets dat zou kunnen tegenhouden. Bowie vertelde: Muziek zal zijn als stromend water of electriciteit. Hij had gelijk. Jonge mensen en ook veel ouderen gebruiken uitsluitend streaming diensten zoals Spotify en Apple. Muziek is echt een soort van utiliteit geworden. Elke keer dat je werk via Spoify wordt beluisterd verdien je 0,007 dollar. Het heeft een enorme impact op artiesten en labels. Het inkomen voor een artiest piekte aan het eind van de jaren ’90 en ging daarna hard naar beneden omdat digitale piraterij de CD markt vernietigde. In 2014 zat de klat er goed in bij de verkoopcijfers van de platenmaatschappijen.” Dan gaat Dani Wilde in op haar persoonlijke situatie. “Voor iemand die voor het eerst internationaal doorbrak in de bluesscene in 2007 zijn het boeiende tijden geweest om muziek te maken en uit te brengen. Ik heb de verandering in de industrie gezien en gevoeld. Ik heb het gevreesd en omarmt. Ik heb geluk gehad dat het bluespubliek ontzettend loyaal is en klaar staat om je te steunen. Het is een live genre muziek. Blues is improviseren en het gaat om rauwe emoties die je uit tijdens de optredens. Mijn fans hebben me sinds mijn eerste internationale tour gesteund. Ze komen naar de shows en kopen mijn albums. Deze mensen waarderen de waarde van muziek en willen de artiest steunen door een album te kopen. In 2014 verkocht ik voor het eerst meer digitaal dan de opbrengst van fysieke CD’s. Dat kwam doordat ik een nummer één hit had in vier verschillende landen in de I-Tunes Blues Charts. Ik heb ook nog twee top 40 hits gehad in de County Music I-Tunes Charts. Tijdens live show speel ik vooral blues met een klein scheutje country. Vaak is de scheidslijn moeilijk te horen, maar ik denk dat dit me wel heeft geholpen om ook een breder publiek te bereiken.”
Liedjes spelen begint bij het schrijven er van. “Het schrijven van liedjes is mijn kans om verhalen te delen. Soms mijn eigen verhaal, soms het verhaal van iemand anders. Mijn liedje ‘Abandoned Child’ bijvoorbeeld, die geproduceerd is door Mike Vernon en die de eerste plaats haalde in de Portugeze I-Tunes Blues Chart is over een heel inspirerend meisje uit een achterstandswijk in Kenia. Ik heb haar verhaal gebruikt om bewustzijn te scheppen voor de toestand van deze kinderen. Mijn country song ‘Time’ vertelt het verbazingwekkende verhaal van een kleine oudere dame, van haar dromen als een kind en hoe ze haar geliefde verliest en nu wacht op de engelen die haar mee zullen nemen naar de hemel om haar te herrenigen met haar dierbaren.”
Naast haar reizen biedt ook haar thuisstad Brighton veel inspiratie. “Brighton is een geweldige stad. Het is de Gay Capital van Groot Brittannië en heeft een levendige muziek scene. Brighton is in het klein hoe de wereld zou moeten zijn. Mensen van overal, rijk en arm, leven in harmonie samen, ongeacht nationaliteit, sexuele orientatie of geloof. In de muziekgeschiedenis zal Brighton waarschijnlijk voortleven als de stad waar de Mods en de Rockers langs de kust op volle snelheid hun Lambretta’s en Vespa’s langs de pier van Brighton stuurden op muziek van The Who in de rock opera film ‘Quadrophonia’. Ik ben er trots op dat ik daar woon, het is een inspirerende plek.”
Dat Dani Wilde met zoveel gezag kan spreken over de zakelijk kant van de muziek heeft zijn redenen. Naast artieste is ze ook muziekjournalist en platenbaas. Met haar eigen label Bri-Stone brengt ze haar muziek uit. “Dat heeft als voordeel dat ik ook creatief volledig de controle heb. Ik ben altijd mijn eigen manager geweest, zelfs toen ik onder contract stond bij Ruf Records. Ik heb geluk gehad. Ruf heeft me geholpen om mijn carriere te starten en een basis op te bouwen aan fans en vrienden in de muziek industrie. Goede sessie muzikanten, fotografen, promoters, bookers en dj’s en jornalisten van over de hele wereld heb ik in die tijd ontmoet. Ik heb veel geleerd bij Ruf en met al deze contacten en die kennis is het me gelukt om me succes Bri-Stone te beginnen. Op mijn label is in 2015 ‘Songs About You’ uitgekomen die het goed deed in nde Top 100 I-Tunes Country Music album charts in landen als Spanje, Japan, Finland Zwitserland, Italië en natuurlijk hier in Groot Brittannië. Er zitten ook nadelen aan je eigen platenlabel. Je moet alles zelf financieren en dus heb ik een beperkter budget dan bij een grote platenmaatschappij. Van de verkopen moet ik weer marketing betalen, maar het is geweldig om zelf je eigen beslissingen te kunnen maken en te leren van je fouten. Ik heb meer een hoofd voor muziek dan voor zaken, dat maakt me soms wat afwachtend, maar aan de andere kant een creatieve kijk is vaak ook bepalend voor het zakelijk succes. “ Het resultaat is dus het goed lopende ‘Songs about You’. Het album waar Dani Wilde volldige vrijheid over had. “Ik wou dat album opnemen met allemaal geweldige muzikanten en dankzij mijn producer Stuart Dixon is dat gelukt. We hadden Roger Inniss op basgitaar, hij heeft gewerkt met mensen als Chaka Khan. We hadden Fergus Gerrand op drums die net op tijd terug was van een toernee met Sting. Bethany Porter van Kula Shaker speelde de cello en zo hadden we nog veel meer prachtige muzikanten die bijdroegen aan het album. Dat is live in de studio opgenomen; zelfs de zang. We wilden dat moment van muzikale magie vangen die gedeeld wordt door muzikanten. Precies zoals bij oude Stax, Chess of Muscle Sholes opnames. Het is mijn meest volwassen album geworden, een echte mix van blues, country en pop. Het is een album waarop het gaat over liedjes schrijven en sterke zang en niet zozeer een electrische gitaar album. Ik ben nu alweer druk bezig met het schrijven en het ontwikkelen van ideëen voor een volgend album. Dat hoop ik op vinyl uit te brengen begin 2017. Het zal een meer up-tempo album worden. Ik wil een mix van mooie ballads met veel emotie en foot stomping electric guitar songs. You will have to wait and see!”
Tot slot kijken we vooruit naar de komende toernee. Dani Wilde heeft er veel verwachtingen van. “De toernee voert ons door Luxemburg, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Ik heb ervaren dat mensen overal weer anders reageren op mijn muziek. Hoe verder ik Oost-Europa in reis, hoe jonger en vrouwelijker mijn publiek wordt, bijvoorbeeld in Rusland of de Baltische Staten. Het Nederlandse publiek is altijd geweldig. Die houden van solo’s op de gitaar en ik geef ze graag wat ze willen. Ze houden ook van soul op een manier zoals je dat in andere Europese landen niet vaak treft en ze houden van een feestje en zingen met ons mee tot diep in de nacht.” Het wordt een lange nacht in Frieschepalen.