Ergens op het raakvlak van klassiek, folk en jazz staat Anna Einarsson met haar Ensemble. Deze Zweeds Belgische formatie debuteert met het album ‘Life in Pieces’, maar bestaat uit gelouterde muzikanten. Einarsson zelf bracht al meerdere albums uit met de band Annagram. De Zweedse heeft voor haar ensemble de hulp ingeroepen van contrabassist Svante Söderqvist en pianist Stefan Wingefors, beide eveneens uit Zweden en de accordeon wordt bespeeld door de Belgische Anne Niepold. Het is een eclectische sound die even wennen is. Het zijn mijmeringen op muziek met fraaie zang en intrigerende arrangementen, waarbij de stem een aantal maal als instrument wordt gebruikt. In het bedaarde openingsnummer ‘To Have and To Hold’ zijn dat vooral de donkere klanken van de bas van Svante Söderqvist die op de voorgrond treden, terwijl in ‘Tullstorp’ dat juist aanvankelijk de accordeon van Anne Niepold is en die rol daarna wordt overgenomen door de piano van Stefan Wingefors in een instrumentaal nummer. ‘This is a Good Town’ is dan een nummer met meer een jazz inslag, hoewel het ook nu spaarzaam en kaal blijft. Dat werkt vaak overigens erg goed, want de nummers komen daarmee direct tot de kern, maar in dit nummer springt alles net iets te veel van de hak op de tak en wordt het daarom minder vloeiend. ‘Sweet Anticipation’ is daarentegen weer erg mooi. Bijna een duet tussen de accordeon van Niepold en de zang van Einarsson, maakt dit nummer veel indruk, waarna in een instrumentaal intermezzo, het juist weer de piano is die op de voorgrond stapt. De kaalheid van de nummers is ook mooi weer gegeven in de zwart-witte vormgeving van dit album met een Zweeds bos vol grijstinten voorop en een over dat bos geprojecteerde zwart-wit foto van Einarsson binnen in. Het is een lang album. Het zijn 11 nummer, waarbij de kortste van het stel ‘There’s A River’ net iets meer dan 3 minuten duurt maar de meeste liedjes toch boven de 5 minuten en ‘Just for a Second’ toch meer dan tien minuten de aandacht moet zien te vast houden. Voor een prachtig liedje als ‘Lament’ lukt dat met minimale middelen. Geen tekst, alleen een soort droeve neurie, met donkere bas en de piano die deze droeve song draagt. ‘Come Play With Me’ is dan weer uitbundiger van karakter, waarbij Einarsson haar stem vooral als instrument gebruikt. Het is met liedjes als ‘Be My Solid Ground’ ingetogen en erg mooi en ‘On The Shelf’ toch voornamelijk genieten, hoewel dit album absoluut niet iedereen zal bekoren. Nu en dan heeft het nog her en der een setje nodig, maar vaak is het mooi ingetogen op een theatrale manier. Verhalende liedjes om naar te luisteren en om te ontdekken en zo een mooi debuut van deze artieste met haar intrigerende stijl en eclectische aanbod.
Optredens, Festivals en Podia in het Noorden