GRONINGEN – De bezoekers van Rockit kozen met hun voeten. Niet alleen was de binnenzaal bij het optreden van Aja Monet tijdens het optreden van deze blues dichter volgepakt, gedurende het optreden werden ook de rijen voor de entree van de zaal langer en langer. Het ging als een lopend vuurtje rond dat hier toch wel iets heel bijzonders aan de hand was en dat je eigenlijk niet mocht missen. Het publiek had absoluut gelijk. Met vuur en passie en prachtig gekozen woorden declameerde Aja Monet haar gedichten met muzikanten met een gevoelig oor die haar ritme volgden en precies op de juiste momenten haar woorden accentueerden, waardoor ze nog meer betekenis kregen. Monet was met de binnenzaal duidelijk te klein behuisd en verdient het om of tijdens Rockit in een grotere ruimte nogmaals te worden geïnviteerd of in het reguliere Spot programma een plekje te krijgen, zodat iedereen die een deel of hele show gemist heeft nu wel kan genieten van de rake woorden van de dichteres en haar muzikale kompanen.
Aja Monet Bacquie werd geboren in de wijk Brooklyn van New York en gaf al op jonge leeftijd blijk dat ze kon toveren met woorden. Al vroeg werd ook haar talent ontdekt. Naast haar talent voor poëzie was ook haar maatschappelijk bewust zijn al jong duidelijk. In haar wijk was de politie de grootste vijand en ook in haar verder loopbaan speelt dit een belangrijke rol, waarbij ze zich durft uit te spreken tegen tal van sociale missstanden die groepen in de Amerikaanse bevolking achterstelt op anderen. Naast haar eigen land is Aja Monet ook betrokken bij het Palestijnse volk. Inmiddels is ze via Miami terecht gekomen in Los Angeles en is dit haar thuis basis. Steeds meer is er een mengvorm tussen poëzie en muziek ontstaan. In 2016 stond ze mede aan de basis van Smoke Signals Studio, waar diverse kunstuitingen elkaar vinden en versterken in Miami, waaronder poëzie en muziek. Ze werkte mee aan een album van Eryn Allen Kane in 2019, bracht in 2021 ‘The Free Tape’ uit en debuteerde in 2023 met het album ‘When the Poems Do What They Do’. Een album dat veel waardering kreeg in de Verenigde Staten.
Op het podium van Rockit in Groningen bleek het ook te werken. Bassist Jermaine Paul, drummer Justin Brown, een blazer en pianist Javier Santiago vormden de begeleiding van Aja Monet die na opkomst ‘Why My Love’ inzet. Een prachtige tekst, waarbij een toenemende felheid en verontwaardiging op fijne wijze worden geaccentueerd in de muziek. De meeste stukken worden korter of langer van context voorzien door Monet. ‘Unhurt’ draagt ze op aan een overleden vriend die zo van dit stuk hield. Fijn en rustig baswerk vormt het fundament voor deze compositie, die ook nu mooi evolueert en steeds schrijnender wordt. De teksten van Monet zijn fantastisch. Ze neemt je mee in haar gedichten, is uitgesproken, confronterend, maar ook qua taal origineel en heeft een prachtig ritme in zowel haar tekst als in de timing bij de voordracht. Het vergt voor haar muzikale kompanen aandacht om dit op de juiste manier te volgen. Het zijn, zoals ‘Wheatering’ bijvoorbeeld allemaal gedichten met hun voeten in de liefde geschreven, maar liefde heeft vele gedaanten en vanuit haar liefde komt ze op voor hen die dat zelf niet kunnen en dan schuurt het. Fantastisch is ‘The Devil You Know’, een nummer waarin ze spreekt voor deze groepen. Voor de planeet die we tekort doen, voor basis rechten voor iedereen, ook of misschien wel juist de meest kwetsbaren. Fel trekt ze van leer in dit gedicht en spaart de kool en de geit niet. Een nummer dat is uitgebracht met een korte film. Monet doet soms denken aan Gil Scott Heron, maar ‘For The Kids Who Live’ heeft ze zich laten inspireren door ‘For The Kids Who Die’ van Langston Hughes. Dit gedicht refereert aan de kinderen in Gaza, Sudan, Congo die moeten overleven in oorlogsgebieden, aan kinderen die thuis te maken krijgen met wapens en waar zelfs scholen niet veilig zijn in deze lastige tijden, maar ook aan onze leiders die falen. Een intens en prachtige document dat we ons allemaal aan zouden moeten trekken. De kracht en intensiteit van dit nummer voert haar verdere via ‘Every Media Minute’ en ‘Castaway’ tijdens een meer dan impressionant optreden. Er zouden meer stemmen moeten zijn die niet alleen de economie, de politiek en de machtswellust vertolken, maar juist opkomen voor al die mensen die dat zelf niet kunnen doen. Hun stem klonk helder en duidelijk tijdens Rockit met dank aan Aja Monet. De stem van liefde boven haat, de stem van recht boven onrecht. Verpakt in een prachtig muzikaal geschenk.