PRAAG – De aloude stad Praag in Midden-Europa is aan het uitgroeien tot een metropool met veel spannende muzikale ontwikkelingen. Elk jaar komen er uit Tsjechië wel een paar bands naar Eurosonic met de wow factor. Huyen Vi Tranová zou dit jaar wel eens de drijvende kracht kunnen zijn achter één van de bands uit Praag die dit jaar gaat verbazen. In Huize Maas zal de band van Tranová Viah op 16 januari een showcase spelen. Huyen Vi Tranová put zich eerst uit in excuses als we haar eindelijk ontmoeten in een donker Praag. Door haar drukke schema was het voor de elektropop artieste niet eenvoudig om nog voor de kerstdagen een gaatje te vinden, maar uiteindelijk lukt het. “Een frisse bries electropop van de Tsjechisch-Vietnamese zangeres Viah. Ze pakte de schijnwerpers in 2018 met het album Tears of a Giant, minimalistische elektronische muziek vermengend met de dancegrooves van Jiří Burian en teksten over fragiliteit, giftige social media en gewetensvragen. De nummers transformeren van fluisterende piano-melancholie tot monumentale dansvloerknallers”, hangt Eurosonic de vlag uit over Viah. Genoeg te praten dus als we in een gezellig etablissement tegenover elkaar zitten.
Het eerste wat in het oog springt is de afkomst van Viah. Haar ouders zijn Vietnamees, maar ze groeide op in Tsjechië. De eerste vraag is dan ook of dat invloed heeft op haar muziek. “Wow, dat is een moeilijke vraag”, lacht de zangeres. “Ik ben geboren en opgegroeid hier in de stad Praag. Mijn beide ouders zijn uit Vietnam en zijn naar Tsjechië gekomen om te studeren aan de universiteit. Ze besloten om hier te blijven. Als tweede generatie Vietnamese immigrant in Tsjechië is er in mij absoluut een cultuurschok gaande. Er is een mentale botsing tussen de vaak wat meer rigide gedachten gang van mijn Vietnamese kant die onwrikbaar leunt op sterke banden en de meer vrijere manier waarop Tsjechen denken, waar individualiteit meer wordt gewaardeerd. Ik heb een fase gehad waarin ik intensief bezig was om deze beide invloeden erg te analyseren en ik denk dat ik het beste van beide werelden heb gevonden. Als je naar mijn debuutalbum ‘Tears of a Giant’ luistert dan hoor je dat deze identiteitscrisis in de teksten mijn belangrijkste focuspunt was. Als het echter op de melodieën en de muziek aankomt, dan werk ik bijzonder intuïtief. Ik heb niet de intentie om iets te maken dat heel Vietnamees of Tsjechisch klinkt, met als uitzondering het liedje ‘Giant Tears’ waarin de Aziatische invloeden nogal opvallen. Ik ben gelukkig groot gebracht als een onafhankelijk mens. Ik heb altijd gevoeld dat het mijn eigen keuze was toen ik serieus begon met zingen en songwriting. Als ik nu terugkijk dan realiseer ik me dat ik altijd wel ben gestuurd in de richting van muziek. Mijn moeder heeft me toen ik vijf was en met de basisschool begon opgegeven voor verschillende cursussen, waaronder piano. Ik heb vijf jaar piano les gehad en dat heeft me een basiskennis van de muziektheorie gegeven waar ik momenteel nog steeds dankbaar gebruik van maak. Ik heb nooit echt een carrière planning gemaakt als muzikant en artiest. Ik denk dat besloten heb om me er volledig op toe te leggen toen ik me er bijna overweldigend qua tijd mee bezig hield. Ik heb echter altijd geweten dat ik met het meest voldaan voel als ik aan het creëren ben en ik voel me het meest bezield als ik op dat podium sta.”
Huyen Vi Tranová begon solo, maar inmiddels is Viah een trio, vertelt de zangeres. “Ik heb de bandleden met zorg gekozen. Zowel Rosalie Malinská en Eleni Michailidu zijn beide geweldige zangeressen, dansers en muzikanten. Het zijn ook heel erg goede vrienden. Ik ben nog steeds de belangrijkste liedjesschrijver en neem de beslissingen in onze groep, maar de meiden worden steeds belangrijker en onmisbaar in het creatieve proces van het bedenken hoe we de liedjes live gaan uitvoeren. Als choreograaf werk ik met de trial-and-error methode, het spreekt vanzelf dat ik dat niet alleen kan in deze fase. In het vinden van mijn sound heb ik mijn intuïtie gevolgd. Als ik je een voorbeeld kan geven; het is nu zo’n week geleden dat ik voor mezelf besloten heb dat ik graag een rap song wil schrijven. Ik volg dan die obsessie die er is op dat moment. Obsessie is de brandstof voor mijn creativiteit.” We pakken even het uithangbord van Eurosonic erbij. Teksten over fragiliteit, giftige sociale media en gewetensvragen, leggen we Viah voor. “Ik schrijf meestal mijn teksten voor ik iets anders schrijf. Het helpt me om te beslissen hoe lang ik wil dat een liedje wordt, zodat ik het onderwerp goed kan uitdiepen. Ik ben niet zo goed in het schrijven van teksten over algemenere onderwerpen, zoals de opwarming van de aarde. Ik duik liever diep in mijn persoonlijke wereld, waar kleine dingen, soms erg belangrijk voor me zijn, dan zich kunnen vertalen in wat een grotere onderwerp is voor iemand anders.” Al even is haar debuutalbum ‘Tears of a Giant’ ter sprake gekomen dat vorig jaar werd uitgebracht. Daar hebben die liedjes een plek gevonden. “Ik had eigenlijk geen ambities met dat album, ik wist niet eens hoe dat moest. De reacties uit zowel Tsjechië als internationaal hebben mijn verwachtingen ver overtroffen. Ik ben nog maar een jonge muzikant aan het begin van mijn loopbaan. Ik leer met elke stap, maar ik leer wel heel snel”, grijnst Viah.
Naast Viah heeft Huyen Vi Tranová nog genoeg andere activiteiten in Praag. Ze is bijvoorbeeld betrokken bij het theater Divadlo Komedie, het Lunar Collective en het beeldende duo Nun & Vi. In de uren die overblijven werk ze ook nog eens als bloemist. Beide hebben duidelijk beeldende kwaliteiten. “Ik werk vaak als fysieke actrice en heb dansles gevolgd sinds ik drie was. Leren hoe ik naar klanken moest luisteren en deze interpreteren via mijn lichaam, was voor mij de belangrijkste les in de muziek. Ik ben daar ongelooflijk dankbaar voor. Luisteren is steeds een integraal onderdeel geweest van mijn pogingen om geluid te maken.” Als we vragen of het scheppen van mooie bloemstukken ook haar muzikaal heeft gevormd of invloed heeft op haar act lacht ze, maar gaat serieus in op de vraag. “De baan als bloemist heb ik genomen omdat ik de behoefte voelde om mijn aanwezigheid te voelen door manueel werk. Ik heb veel tijd achter de computer door gebracht met het maken van digitale elektronische muziek, dat zorgde ervoor dat ik niet meer in evenwicht was met mezelf en ik daarin een tegenwicht nodig had.” Nu we het toch over haar activiteiten in Praag hebben en hoe de stad ook muzikaal bloeit vragen we of dat ook een inspiratiebron is. “De muziek in de stad kent zeker een hele boel interessante namen die ik zelf ook volg en waar ik fan van ben, maar ik kan niet echt zeggen dat er ook een act is die competitie is voor mij in het genre wat ik doe. Ik geloof sterk in de kracht van wedijver. Het was pas op het Waves Vienna showcase festival dit jaar , dat ik het gevoel had dat er band was die iets vergelijkbaars deed, maar nog veel beter is. Die band die zo adembenemend is, was Juicy uit België.”
We komen dan te spreken over Eurosonic en over optreden. “We zijn een electropop girl band met drie leden dus. De laatste tijd experimenteren we meer in de genres soul, rap, R ’n B en alternatieve pop. Adrenaline, dat zo geweldig van optreden. Onze show drijft op de energie van het publiek. Als ik een vreemde in de ogen kijk tijdens de show, daar krijg ik een kick van. Mensen zeggen vaak dat als iemand optreedt ze een alter ego van zichzelf worden, die anders wat onzichtbaar blijft. Ik hou van mijn alter ego, maar het zou niet zo geweldig worden als ik alleen maar optrad voor mensen die de show al vaak gezien hebben of die mij van haver tot gort kennen. Ik denk dat het element van verrassing erg belangrijk is gedurende de show.” Dan lacht ze even in zichzelf en grinnikt: “En natuurlijk willen wij heel graag diegene zijn waar je op het eerste gezicht op verliefd wordt.” We sluiten af met de zakelijke verwachtingen. “Ik hoop dat er PR agentschappen en digitale distributeurs komen kijken en dat soort zakelijke contacten, maar ik kijk ook naar Eurosonic met een andere blik. Ik zou vriendschap willen sluiten met een andere band en samen op toer door Europa.” Met dit aanbod sluiten we af. Viah komt naar Groningen voor Eurosonic in Huize Maas op 16 januari. Wil je verliefd worden of gewoon vriendje en met ze op toer, zorg dat je vooraan staat.