Loading...
EurosonicInterviews 2020

teepee: “We vechten tegen windmolens”

PRAAG – Was Praag vorig jaar het centrum van veel activiteiten in de richting van Eurosonic in Groningen, omdat Tsjechië het focusland was. Dit jaar is het wat rustiger, maar geen aanleiding om de bloeiende Tsjechische muziekscene te vergeten. In tegendeel er komen ook dit jaar weer fantastische acts vandaan, net als uit heel Midden-Europa. Eén van die acts is teepee. Op vrijdag 17 januari staan dit duo op de CEENtral Party en later voor hun officiële showcase in Lola in Groningen. “Dreampop- en indie folkband teepee verrees in 2015 in de Tsjechische independent muziekscene met de betoverende samenwerking tussen zanger-akoestische gitarist Miroslav Patočka en zanger-elektrische gitarist Tereza Lavičková. Met spots op showcasefestivals Waves Vienna en Nouvelle Prague, hun eerste Europese tour met drummer en meerdere sterke singles veroverde teepee fans tot ver buiten de Tsjechische grenzen. Het nieuwe album komt in januari uit op het Berlijnse label Springstoff,” is de omschrijving van Eurosonic waarmee het festival de band in de schijnwerpers zet en dit geeft aanleiding tot een goed gesprek. In Praag ontmoeten we teepee.

Praag is dan ook het eerste onderwerp van gesprek. Miroslav Patočka gaat voor naar een plek om even te kunnen praten en begint te vertellen over de stad. “Praag is, als je het over muziek in Tsjechië hebt, absoluut het centrum voor alle Tsjechische muzikanten. Het is een erg inspirerende stad, waar je constant mensen ontmoet uit alle hoeken en gaten van het land die op een heel verschillend punt staat in hun muzikale loopbaan. Je kunt hun evolutie zien en met elkaar ervaringen delen.” Tereza Lavičková vult aan met een diepe zucht. “Ik ben totaal verliefd op Praag. Het is zo’n inspirerende stad voor me met de architectuur, natuur maar vooral de mensen.” Het verhaal dat beide vertellen is ook een beetje het verhaal van teepee. Beide hadden al onafhankelijk van elkaar succes, maar toen ze elkaar leerden kennen ontstond teepee. Lavičková, in het gesprek constant Teera genoemd, net als Miroslav Patočka door zijn bandlid wordt aangeduid als Mira, gaat in op het ontstaan van deze formatie. “We hadden beide een band hiervoor, maar in een totaal ander genre. Mira zong in een metalcore band en ik speelde punkrock. Ik denk dat we beide het gevoel hadden dat dit toch niet de juiste muziek voor ons was en dat we iets heel anders wilden gaan doen. Op het moment dat we elkaar tegenkwamen realiseerden we dat we van dezelfde artiesten hielden en dat we veel plezier hadden om samen liedjes te schrijven. Het voelde als een geweldige match. Het echte omslagpunt om dit echt serieus aan te pakken was denk ik op het moment dat er steeds meer en meer mensen naar onze shows kwamen. We kregen geweldig positieve feedback. Dat was het moment dat ik me realiseerde dat dit is wat ik moet gaan doen. Hier ben ik voor voorbestemd, want we kunnen muziek maken waar het publiek van geniet en zich in herkend.” Patočka bevestigt dit. “Het was voor mij al duidelijk sinds ik een kind was dat ik de muziek in wilde. Een enorme bevestiging en verzekering dat ik op het goede pad zat kwam met het oprichten van teepee. We studeren beide aan de universiteit met studies die helemaal niets met muziek te maken hebben, maar we zijn er uitermate zeker van dat we verder willen als artiest. Toch is onze studie wel belangrijk om onze beter te begrijpen. We studeren beide sociale wetenschappen.. In zijn algemeenheid zijn we heel erg oprecht in onze muziek. Als je heel erg nauwkeurig naar onze liedjes luistert, dan zullen die je vertellen hoe we ons voelen of wat we je willen vertellen. We zijn twee jonge mensen die soms het gevoel hebben dat we tegen windmolens vechten.”

Miroslav Patočka duikt dan dieper in zijn historie. “Mijn hele familie houdt van muziek, maar eigenlijk was alleen mijn grootvader muzikant. Hij speelde vooral accordeon en dat vond ik als klein jochie geweldig. Ik denk dat Teera en ik beide het geluk hadden dat we ouders hadden die ons de vrijheid gaven om aan elke hobby te proeven waar we geïnteresseerd in waren en ons hebben gesteund gedurende het hele proces. Ik heb heel veel instrumenten geprobeerd op muziekschool, terwijl ik het meest werd aangetrokken door de gitaar en zang. Ik wist toen al dat ik wilde gaan doen wat ik nu doe.” Tereza Lavičková zat druk mee te knikken ”Ik heb ook altijd van muziek gehouden. Op mijn zesde had ik al les op de klassiek gitaarles. Mijn grootouders waren ook voor mij heel erg invloedrijk, want zij waren erg muzikaal en bij hem bracht ik mijn zomers door terwijl ik luisterde naar klassieke artiesten als Glenn Miller, Frank Sinatra, Dean Martin of Louis Armstrong en ik begon mijn eigen liedjes te schrijven toen ik 12 jaar oud was.” Dan onderstreept ze nogmaals: Het belangrijkste moment was echt toen ik Mira leerde kennen vijf jaar geleden. Mijn ideeën begonnen ik te begrijpen en onze creatieve hersens werken erg goed samen. Ik ben er erg dankbaar voor dat we nog steeds samen muziek kunnen maken en dat we elkaar kunnen helpen onze ideeën uit te werken en beter te maken.”

Dreampop- en indie folk, zo omschrijft Eurosonic de muziek van de voormalige metalcore zanger en de punkzangeres. Een heel ander geluid. Het gesprek komt op de sound en liedjes van teepee. Tereza Lavičková pakt deze handschoen op. “Onze sound is vooral gedefinieerd door de vocale harmonieën en de mix van gitaar landscapes, waarvan het geluid eigenlijk constant evolueert, vooral omdat we experimenteren met veel gitaareffecten. De belangrijkste wijzigingen in ons vijfjarig bestaan, kwam toen we ons komende album aan het opnemen waren en we onze producer de ruimte gaven om te experimenteren met verschillende instrumenten en andere manieren om iets aan te pakken in het maken van de muziek. Met het nieuwe album hebben we ook onze live set grondig onder handen genomen en staan we op het podium met meer bandleden en met een grotere variatie aan instrumenten. De kern van onze sound blijft echter hetzelfde, waar we heel intieme en emotionele zang en dromerige muzikale landscapes vangen in liedjes.” Miroslav Patočka legt dan uit het de liedjes worden geschreven. “We vertelden net al dat we sociale wetenschappen studeren, dus maatschappelijke zaken zijn altijd ons thema geweest, want daar hebben we dagelijks mee te maken. Thema’s als gender gelijkheid, onrecht, armoede of migratie, daar maken we ons zorgen over en die spreken ons aan en daar hebben we veel liedjes over geschreven. Daarnaast zijn we allebei erg emotionele wezens, dus zingen we ook vaak over liefde, volwassen worden en over onze gevoelens in het algemeen. Meestal komt één van ons met een idee op de proppen en werken we er samen aan. Er zijn ook een aantal liedjes die we helemaal samen hebben geschreven of met medewerking van Tom onze producer.”

Zo rond Eurosonic komt het album van teepee op de markt. Opgetogen kijken beide teepee leden als we dat ten berde brengen. “Ja, dat is zo, we releasen ons nieuwe album ‘Where the Ocean Breaks’ net na Eurosonic, om precies te zijn op 31 januari van dit jaar. We hebben zo’n anderhalf jaar gewerkt aan deze plaat. We hebben er voor gekozen om het album te maken met de Britse producer Tom O. Marsh en hij heeft onze muziek echt naar nieuwe hoogten gebracht. We hebben geëxperimenteerd met nieuwe soundscapes, sound effecten, melodieën en rhythms en er is een totaal nieuwe muzikale wereld uit te voorschijn gekomen. Maar onze basis blijft; pure en eerlijke emoties in elk liedje,” schets Patočka en dan neemt Lavičková over “Als je het vergelijkt met ons debuutalbum, dan is het echt een significante verandering van onze sound, veel volwassener en meer bedachtzaam in aanpak hoe we de muziek hebben gecomponeerd, maar ook heel nieuwe onderwerpen mede dankzij onze reizen naar India en Baskenland. Met dit nieuwe album zijn we de samenwerking aangegaan met het Duitse label Springstoff.”

Het duo is al aan het pakken om vrijdag op tijd klaar te staan en niets aan het toeval over te laten om twee geweldige shows te spelen. “We hopen dat we het publiek, ook mensen die nog nooit met ons hebben kennis gemaakt, liedjes kunnen brengen, waar ze zich in herkennen. Die hun emoties wakker maken en hun bewuster maken van hun gevoelens en die durven te omarmen. Uiteindelijk zijn onze emoties toch wat er zorgt dat we zijn wie we zijn, ze zorgen ervoor dat we onszelf begrijpen en rust in ons leven brengen. Op Eurosonic gaan we een aantal nieuwe liedjes van het aanstaande album lanceren en we hebben ook onze nieuwe keyboard en synth speler bij ons, dus we zijn al erg opgetogen over onze twee shows. We kijken uit naar de reacties en feedback van het publiek. Je kan een hele fragiele en intieme sfeer verwachten, met oprechte teksten en dromerige muziek. We hopen je te zien op de CEENtral Party en in Lola voor onze showcase op Eurosonic op 17 januari.” Wie hopen ze dan in het bijzonder de hand te mogen schudden voor of na de show? “We zouden het geweldig vinden mensen te ontmoeten die ons kunnen helpen om onze muziek voorbij de grenzen van Tsjechië te brengen. We hopen mensen van bookings kantoren en promoters te overtuigen uit heel Europa en ze te betoveren met onze muziek en de atmosfeer op de show”, besluiten Miroslav Patočka en Tereza Lavičková van teepee. De tijd dringt om naar Groningen te gaan, Eurosonic staat op het punt om los te barsten.