Loading...
Interviews 2015

Susanne Alt smolt voor de mooie klank en het flitsende uiterlijk van de saxofoon

DE BULT – In het huis waarin Susanne Alt opgroeide klonk muziek. Die muziek van haar ouders heeft ze meegenomen, maar tot iets heel eigens gemaakt. Met haar saxofoon is de geboren Duitse een begrip in Nederland in de jazz. Op zondag 7 juni zal ze optreden in Huis ten Wolde in De Bult bij Steenwijk in het kader van de reeks jazzy concerten die daar worden georganiseerd. Voor het zover is wil Susanne Alt graag wat vertellen over haar liefde voor de saxofoon en haar plannen voor een nieuw album.

Met een vader, Hans-Joachim Alt, die naast dichter en componist ook nog pianoles gaf en een moeder, Maria Alt, die haar leerlingen de geheimen van de gitaar bijbracht kun je als kind eigenlijk twee kanten op. Of je breekt totaal met de muziek, of je treedt in de muzikale voetsporen van je ouders. “Het was de vanzelfsprekendheid waarmee ik thuis met muziek opgroeide die er voor zorgde dat de muziek ook mijn loopbaan werd”, schets Alt. Eerst leerde ze de piano en de gitaar spelen, maar uiteindelijk werd het toch een ander instrument dat de jonge Susanne in zijn ban kreeg. “De mooie klank en het flitsende uiterlijk van de saxofoon spraken mij enorm aan.. Ik zag eens in mijn dorp een Amerikaanse bigband met een vrouw op de saxofoon en dat vond ik erg stoer.”

Van huis uit was het toch klassiek maar Susanne Alt keek verder in de muziekwereld en ging op een ontdekkingsreis die eigenlijk tot op heden voortduurt. “Ik kreeg klassieke les op de muziekschool en werd op gegeven moment – rond mijn 14de – nieuwsgierig naar de geschiedenis van de saxofoon en in welke context het nog meer wordt gebruikt, toen kwam ik bij jazz en funk uit. Vrij snel wist ik al dat ik jazzsaxofoniste wilde worden, op mijn 18de begon ik met mijn jazzstudie in Hilversum.” Dat ging niet onopgemerkt. Ze won de “Siemens-Jazz-Förderpreis” en was naast haar studie in Nederland op wat tegenwoordig het Conservatorium in Amsterdam is, maar toen nog in Hilversum was gevestigd ook actief in het National Youth Jazz Orchestra Germany. Vervolgde na Hilversum haar Jazz studie in Berlijn op de Universität der Künste en bleef prijzen winnen en finale plaatsen halen in diverse jazzcompetities onder andere het ‘Leipziger Jazznachwuchsfestival’ en de ‘Dutch Jazz Competition’. In die jaren verscheen ook haar eerste album ‘Nocturne’. Al met al een enorme prestatie voor een jonge muzikante, die ook niet stil bleef zitten of zich laat beperken door de jazz, maar graag door genre barrieres heen gaat. “Ik ben begonnen met klassiek, ging naar de jazz en funk en speel sinds een aantal jaren veel met house-dj’s, dit is redelijk gevarieerd denk ik. Als je er maar in kan improviseren. Buiten de altsax speel ik ook sopraan en tenor, en ook fluit en ik zing een beetje.”

Deze ontwikkeling laat zich ook horen op de vier albums die Susanne Alt uitbracht. In 2012 verscheen haar laatste album ‘How to Kiss’. Deze maand hoopt Alt haar nieuwe album af te kunnen mixen en binnen afzienbare tijd uit te brengen. Susanne Alt ziet ook zelf een duidelijke ontwikkeling in haar werk. “Als je de vier studio-albums op volgorde beluistert kun je een verandering van modern jazz naar nog meer groovy soulful jazz merken en de nieuwe plaat gaat beginnen waar ‘How to kiss’ stopt. Op de vorige albums werk ik toch voornamelijk met een jazzband bestaande uit sax, piano, contrabas en drums, weleens gitaar en wat percussie. Het album waar ik nu mee bezig ben, bevat ook veel zang, gastvocalisten, blazerssecties, geen contrabas, veel synthesizers en qua mensen veel muzikanten die ik in de loop der jaren heb mogen ontmoeten. Er staan mensen op van 21-75 jaar oud.” Susanne Alt componeert ook veel van het werk dat ze brengt. “De nummers moeten op zich natuurlijk goed zijn maar het is vaak het samenstellen van de setlijst of een volgorde van een album wat het nog beter maakt, dat nummers tot hun recht komen. Het schrijven gaat mij vrij makkelijk af, de ideeen komen snel, het is meer het uitwerken wat langer duurt.”

Vaak werkt Alt ook met anderen. Ook in Huis ten Wolde als ze met bassist Harry Emery speelt. “Als improviserend muzikant leer je voortdurend want je moet je oren spitsen en openhouden voor hetgene wat om je heen gebeurt. Jazz en improvisatie is een oneindig leerproces en de uitdaging is juist om elke keer weer blanco op podium te stappen en er iets leuks van te maken, waar en met wie je op dat moment bent. Harry heeft mij als gastsolist uitgenodigd. Ik ken hem van eerdere optredens met Erik Kooger en Bas van Lier die me ook nu zullen begeleiden en we gaan een aantal eigen nummers van mij spelen en wat bekende jazznummers, zeker minstens één mooie ballad en verder lekker swingende muziek”, kijkt Susanne Alt uit naar het optreden in De Bult.