Recensies 2015

Staande ovatie bij eerste Europese concert van The Young Novelists

STEENDAM – Als één man stond het publiek op om met een staande ovatie Graydon James en Laura Spink oftewel The Young Novelists, te bedanken voor een heerlijke muzikale avond. Met her en der een betraand oog stond het Canadeze duo met emotie het hulde blijk in ontvangst te nemen op het podium Peter en Leni in Steendam. Een meer dan verdiende ovatie, want het was een uitzonderlijk mooi optreden geworden op hun eerste optreden van hun eerste Europese toernee. Vanaf de prima opening met ‘Small Town Hymes’ tot de spetterende afsluiting met de Johnny Cash klassieker ‘Jackson’ kwam een sterke doorsnede langs van het werk van The Young Novelists met als hoogtepunten voor de pauze het erg mooie ‘Standing Still’ over de eerste ontmoeting tussen beide Canadezen die op de heenvlucht hun 10-jarig huwelijks vierden en het krachtige ‘Scarecrow’ en het door Laura Spink gezongen ‘Left Behind’. De beste fase van het concert kwam direct na de pauze met het bijzonder indrukwekkende ‘Couldn’t be any Worse’ en ‘Long Long Long’. Maar het echte hoogtepunt was echter ‘Here your Voice’. Een liedje over de zoon van beide, waarbij op het toneel de nodige emoties zichtbaar werden en het liedje een lading vol met diepte en liefde kreeg. Prachtig. Graydon James is een prima gitarist en heeft een mooie relaxte zang. Die zang krijgt pit in de harmonieën door de bijdrage van Laura Spink die met de nodige felheid zingt. Beide toonden zich ook prima leadzangers, waarbij Spink af en toe iets binnensmonds zingt, maar dat is nauwelijks hinderlijk door de overtuiging waarmee ze haar zang brengt. Achter een geïmproviseerde opstelling weet ze daarnaast ook nog met haar Melodica, Glockenspiel en de tamboerijn een uitstekende bijdrage te leveren met verrassende verrijkingen van het gitaar spel van James. The Young Novelists brengen liedjes op de rand van pop en singersongwriter. Als complete vijfmansband neigt het meer naar pop en als duo meer naar singersongwriter. Prachtige sterke liedjes met mooie verhalen van twee mooie mensen op het podium. Een avond vol muziek, zoals het is bedoeld. Een ontdekking in Nederland, maar al hoog geprezen en van harte aanbevolen in Canada. Dat laatste kunnen we nu ook vanuit Nederland doen. Ga ze zien!