Loading...
Albums

Satin Ragdoll & The Misfit Toys – EP 2020

Hollywood, 1920. De tijd dat de zaak nog grandeur had, dat er gedanst werd op jazzbands en dat de wereld begreep dat de cultuur belangrijk was als uitlaatklep in economische zware tijden en een wereldoorlog net achter de rug. Filmsterren waren nog onbereikbare goden. Deze tijden vormen de inspiratie van Satin Ragdoll & The Misfit Toys die in 2018. Zangeres Loren Marie Story was al in haar jeugd geboeid door deze tijden van zeg maar 1919 tot 1950. De jaren van de jazz, de ragtime, de glamour, de grote Hollywood films, de klassieke auto’s en de Charleston en al die andere dansen die hier bij horen. Zelf verzuchte ze al menig maal dat ze geboren was in het verkeerde tijdvak. Na jaren in het Midwesten van de Verenigde Staten te hebben gezongen in dit retro genre bij de Little Big Band, trok Story naar Los Angeles en stond aan de basis van Satin Ragdoll & The Misfit Toys. In de band verder James Morgan op piano, gitarist Patrick Retzer, op bass Aaron Chung en Amos Przekaza op drums. De band is bezig met het schrijven van eigen materiaal, maar brengt eerst een ode uit aan de periode waarop ze zich muzikaal baseren. Een zestal liedjes uit de tijd rond 1920 zijn bewerkt en deze interpretaties van bekende en minder bekende jazzstandards zijn bijeengebracht op deze EP. Na een eeuw klinken ze nog steeds lekker en modern, wat wel de kracht bewijst van de songwriting van toen, maar ook de prima moderne uitvoering van nu. Als opening hebben ze de klassieker ‘After You’ve Gone’ genomen. Dit nummer van Turner Layton, met tekst van Henry Creamer, verscheen voor het eerst in 1918 gezongen door Marion Harris en kende daarna vele uitvoering van Bessie Smith, Frank Sinatra, Nina Simone en Ella Fitzgerald, maar ook Jamie Cullum, Rufus Wainwrght en Fiona Apple namen het nummer op. In de versie van Satin Ragdoll & The Misfit Toys klinkt het vlot en fris. Prachtig gezongen met haar heerlijke stem die van nature al een lekkere retro klank heeft en helder schalt, weet Loren Marie Story te overtuigen, met ook fijn pianowerk van James Morgan. Na deze uptempo opening gaat haar stem iets omlaag voor het tragische en boordevol liefdesverdriet zittende ‘Baby, Won’t You Please Come Home’, een lekkere bleusy jazzstandard uit 1919 bekende in de uitvoering van Bessie Smith en heerlijk in deze mooie uitvoering van Satin Ragdoll, dan weer wat vlotter volgen mooie klassieke nummers als ‘Has Anybody Seen My Gal (Five Foot Two)’ en ‘I See You in My Dreams’ met, niet voor het eerst de piano en gitarist Patrick Retzer in een fraai gesprek, terwijl Aaron Chung en Amos Przekaza als ritme sectie een prima basis leggen. Fraai is ook ‘It Had to Be You’, bekend van de uitvoeringen van Bing Crosby en meer recent Barbara Streisand. Lekker rustig weer Satin Ragdoll de kracht van dit liedje te etaleren. Steeds de prachtige, klassiek geschoolde zang. Het sluit rustig en gevoelig af met ‘What’ll I Do’. Prachtig gebracht met heerlijke gitaar accenten. Satin Ragdoll & The Misfit Toys zijn er in geslaagd hun voorbeelden eer te betonen op voortreffelijke wijze met wat jazz, blues, ragtime en vooral prachtige muziek. Nu benieuwd hoe hun eigen nummers gaan klinken, want dit is een heerlijke appetizer.