Loading...
Recensies 2017

Rustige luisterliedjes van I Took Your Name

GRONINGEN – Als gitarist in de formatie Audiotransparent leerde Chris van der Ploeg het klappen van de muzikale zweep en op het moment dat deze band zijn zwanezang componeerde, besloot de Groninger onder de naam I Took Your Name als singersongwriter verder te gaan. In Lola in Groningen tijdens de EP Presentatie van Sascha Elisah mocht de artiest de inleiding tot het hoofdprogramma verzorgen. I Took Your Name is een interessante singersongwriter omdat hij een intrigerende gitarist is, met fraaie liedjes en op het podium steun kreeg van multi-instrumentalist Jan Bart de Leeuw die zijn harmonium, calimba, gitaar en belletjes had meegenomen. Het eerste liedje ‘Hell on the Hill’ speelde Van der Ploeg echter nog zonder De Leeuw. Duidelijk een inkomertje met nog wat wijfelende zang, dat werd veel beter in ‘Bird in My Hand’ waar Jan Bart de Leeuw met zijn harmonium een fikse bijdrage aan leverde en Chris van der Ploeg duidelijk zijn plek vond op het podium. Het duo speelt trage muziek. Liedjes om naar te luisteren en je in mee te laten voeren. Songs die wat te zeggen hebben. ‘Paper Trails’ bijvoorbeeld hoe iemand kan worstelen met het dagelijks burgerlijk bestaan of ‘Corridor’, het meest felle liedje van de set wat een aanklacht is tegen fascisme. De variatie zat hem duidelijk niet in het tempo, maar in het spel op gitaar en de andere instrumenten. I Took Your Name weet zijn weg op zijn gitaar en kan daar in boeien. Zijn zang is mooi adequaat, zodra hij zijn zangstem heeft gevonden. In het tempo mag hij nog meer varieren. Nu bleef het bij deze meanderen liedjes door zijn gevoelsleven en de zaken die hij oppikt bij anderen of in de maatschappij. Eén of twee wat vlottere liedjes breken de set net iets meer en geven daarmee ook het tragere werk meer een kader. Dat moest nu vooral komen van de introducties en die waren kort, bondig, maar prima. I Took Your Name ging nagenoeg ieder liedje in op waar het over ging of gaf andere nuttige info om tot een beter begrip te komen. Over ‘Wonderlines’, bijvoorbeeld dat hij schreef voor zijn oude band en dat in deze uitvoering ook prima was. Een nieuw album staat voor later dit jaar in de sterren voor deze artiest en ‘I’ll Do Anything’ moet daar een plaats op krijgen. Terecht, want het was het mooiste liedje van de avond wat betreft I Took Your Name en erg mooi bedachtzaam gezongen en gebracht. ‘Like Wax’, was de afsluiter. Een lied geschreven met als inspiratiebron het schilderij ‘Zugermeer’ van De Ploeg schilder Jan Wiegers. Een sterk nummer met een mooie belsolo als onderdeel van een lang instrumentaal outro. I Took Your Name heeft hele fijne liedjes, boeiend gitaarspel, maar nag af en toe iets meer varieren in tempo.