Loading...
Recensies 2018

Rachel Reese en Jesse LaFave houden oom Jimmy in ere

VEENDAM – De erfenis van wijlen singersongwriter Jimmy LaFave is muzikaal deels terecht gekomen bij Rachel Reese en Jesse Lafave die bij leven de Americana legende Oom Jimmy noemde. Jesse LaFave is nu de spil bij de beroemde studio’s van LaFave in Austin, Texas, maar ook een heel fijn muzikant en dus ook creatief in de voetsporen van zijn oom en heeft in Rachel Reese een even fijne en getalenteerde levensgezel. Even was het optreden en studiomanagement ingeruild voor een Nederlandse tour, juist omdat de EP ‘Siren’ van Reese hier zo uitstekend was ontvangen en de zangeres halverwege een zwangerschap zit, wat al te intensief toeren ook niet verstandig maakt. Het duo begon wat bibberig aan ‘Settled Up’, maar viel al snel in de goede mood tijdens de Blueprint Sessions in Grandcafé Java in Veendam voor een prima optreden. Al tijdens dat eerste nummer werd de schroom van zich afgeworpen op het moment dat in de harmonieën kracht werd gezet. Een prima stel deze Okie en Texaan, dat begrijpt hoe liedjes moeten klinken. Muzikaal was het Jesse LaFave die uitstekend en met prima gitaar spel ondersteuning bood aan de zangeres en in de harmonieën zijn stem toevoegde aan de hare en ze mooi liet versmelten. Bijvoorbeeld in een nummer als ‘Same Side’ of de John Prine cover ‘Angels of Montgomery’. Voor de pauze was het meest mooie nummer echter het intense ‘I Don’t Fall’, ook afkomstig van ‘Siren’. Na een pauze kwam het duo terug en nu, hoewel Reese nu zat, was het wat pittiger dan voor de pauze. Met LaFave die zijn akoestische gitaar had ingeruild voor een resonator werd het fellere ‘Good Girls, Bad Boys’ ingezet en zo mogelijk nog mooier was het fenomenale ‘Dark Horse’. De liedjes werden prettig aan elkaar verbonden met een introductie, maar hierin kan nog wat groei worden behaald. De stem van Reese is prachtig. Een mooie combinatie van helder, maar met aardse tonen. Een stem die bevalt en makkelijk in het gehoor ligt. Uiteraard kan met de achtergrond van beide Jimmy LaFave niet onbesproken en zelfs onbezongen blijven. De resonator werd weer omgeruild voor een reguliere gitaar en het prachtige en vlotte ‘Car Outside’ van Oom Jimmy werd als eerbetoon gebracht voor met ‘Real Men’ werd afgesloten. Ook nu was de afsluiting het mooiste nummer en een nummer op het album dat Reese eigenlijk vlak voor ze naar Europa kwam heeft afgerond en dat nog even een fris oor nodig heeft voor het stempel klaar er op kan. ‘Real Men heeft een prachtige tekst over een zwangere vrouw met een man die er vandoor gaat en haar met de onbetaalde rekeningen achterlaat, waarna zij hem meegeeft dat tumbleweed nooit een stevige eik zal worden en een shooting star nooit de zon. Gezien de blikken tussen Reese en LaFave niet een liedje dat op het nu van toepassing is.