Prachtig intiem concert Lily Kiara

STEENDAM – Intiem, het was een woord dat vaak viel in de nabespreking aan de bar van Podium Peter & Leni waar de liefhebbers die voor het concert van Lily Kiara naar Steendam waren getogen nog even stonden na te genieten. Een zeer adequate opsomming van het optreden, waar de Amsterdamse zangeres het publiek had omgeven met heerlijk warm badwater, maar ook af en toe een haai in het water losliet, voor de nodige bite. Prachtige warme liedjes, maar met een boodschap. Zo’n boodschap met bite was er direct in het eerste liedje ‘The King’. Een liedje over een vrouw die als kind was voorbestemd om een Afrikaanse koning als één van de vele vrouwen te dienen, maar er voor had gekozen om naar Europa te vluchten en hier als vluchtelinge een nieuwe toekomt op te bouwen, ver weg van haar land. Een krachtig verhaal en erg mooi gebracht door Lily Kiara. De zangeres is een ervaren artieste die hier in ons land ten onrechte nog niet grote bekendheid geniet, maar regelmatig door de Verenigde Staten en andere landen op toer is. Tijdens zo’n Amerikaanse toer was Lily Kiara door collega artieste Jean Mann gewezen op Steendam. Een pareltje deze zangeres met verhalen die uit de kunst waren, waardoor elk lied betekenis kreeg. Een stijl die wel doet denken aan Suzanna Vega op haar best met zeer sterke en verzorgde teksten en fijn gitaar spel. In het vervlg van het concert een mooie afwisseling van liedjes die persoonlijk waren en liedjes die van haar engagement spraken met de vluchtelingenproblematiek. Prachtig in dat laatste was bijvoorbeeld ‘La Bestia’. De aanduiding voor een trein die van uit Mexico naar de Verenigde Staten rijdt en waarop veel Latijns-Amerikanen als verstekeling proberen de Verenigde Staten binnen te komen. Maar het beest eet mensen en dus loopt deze reis vaak slecht af. ‘Hear Hear’, pakte een ander element van de vluchtelingen problematiek. Het probleem om als vluchteling de ambtenaar te begrijpen die je zaak moet beoordelen en andersom. Zeer relevante liedjes in een wereld warin grote bevolkingsgroepen zwervende zijn. Daarnaast ook juist warme hoopvolle liedjes uit het persoonlijke leven van de zangeres. ‘Oh Birmingham’ over het moment dat ze deze Amerikaanse stad nadert in het Zuiden van de Verenigde Staten een moment waar ze al lang van droomde en nu realiseerde. Een geweldig nieuw liedje, net afgeschreven dat zo vers was dat het nog geen titel had en voor het eerst aan een publiek werd gepresenteerd in Steendam. Liedjes over haar reis naar Indonesië waar haar moeders wortels liggen in ‘Home’ en over een ontmoeting in een dorp bij een tempel tijdens een dansopleiding. Warme intieme liedjes die eigenlijk perfect werden samen gevat in de laatste twee liedjes ‘Proud/Hope’ en eveneens van haar fantastische laatste album ‘Fishing in the Field het behagelijke ‘The Rain’ over het moment dat je thuis via een boek of je gedachten je verbeelding de vrije loop geeft terwijl buiten de regen de wereld zich doet sluiten. Precies, intiem, erg intiem met een prachtige zangeres. Andere conclusie daar aan de bar. Programmeur Peter van Zeijl en Lily Kiara moesten samen maar een nieuwe datum prikken voor 2018.