Loading...
Recensies 2022

Ontsnappen met Ares

GRONINGEN – Ontsnappen aan de dagelijkse realiteit, dat is de grondslag van het album ‘Wavyman – Live From Mars’ dat Rens Ottema onder zijn artiesten naam Ares uitbracht dit voorjaar. Het is alweer het zesde album van de Nederlandse rapper. Ontsnappen aan de dagelijkse kommernis is uiteraard een vraag waardoor mensen stinkend rijk zijn geworden die op legale of illegale manier die escape kunnen bieden, maar ook dof en ellendig vol teleurstelling, want zo’n ontsnapping is maar tijdelijk, maar hoe staat het als je naar Mars gaat in het jaar 3000? Het album staat voor een dikke streep onder het gebruik van geestverruimende middelen van Ares en het spelen met het idee hoe leven op Mars zou zijn. Een manier om ook even de gedachten te verzetten, even werk, examens, die onbetaalde rekening of wat dan ook op je schouders drukt als is het maar voor een uurtje te vergeten is een feestje. Voor veel Bevrijdingsfestival-gangers werd Ares even hun tijdelijke Mars, want een feestje werd het. Energiek liep, danste, marcheerde, sprong Ares over het podium op de drafbaan in Groningen in de roemruchte laatste bocht voor de finish, waar paarden zich honderd jaar lang de uitgangspositie verworven voor de eindspring en van waaruit dravers als Carisma Darby, Yellowa, John F Boko, Talisman K en zoveel anderen naar succes snelden. Ook Ares kreeg de vaart mee en boekte appreciatie van het publiek dat met hem het feestje meevierde. De rapper begon met DJ Skiba energiek, maar vond al snel de rust met songs als ‘Breken met de pattern’, een wat oudere nummer, om met ‘Remedie’ het tempo er weer in te brengen richtte het felle ‘In M’n Hoofd’ wat eigenlijk het startschot was naar het feestje. Eén van de sleutelsongs op het nieuwe album is ‘Wederopstand’ en ook in Groningen was dit één van de song die er echt uitsprong. Dit juist omdat er een mooie opbouw in het concert zichtbaar werd, waar fel en vol energie werd afgewisseld met meer gevoelige songs en meer contemplatieve momenten. In woord en gebaar wist Ares zijn publiek steeds bij de les te houden, hoewel de Groningers daarin ook graag zijn leiding accepteerden. Tot de hoogtepunten van het optreden hoorden ‘Alice’, dat een prachtige opbouw had, met een rustig begin en eindigde met een enorme ontlading van artiest en publiek, waarna een nieuwe opbouw begon met het mooie ‘Camera’ en het sterke ‘Rolling Stone’ naar het vinnige ‘Rollercoaster Tycoon’. Zo werd uiteindelijk in de kalmte geëindigd. Het was erg jammer dat er weinig van het nieuwe album op de set list verscheen. Een paar dagen voor het verschijnen van de nieuwe plaat was dit toch een mooie gelegenheid om het nieuwe materiaal met de frisse boodschap en fonkelnieuwe sound te presenteren, maar voor de fans van Ares was dit ook een prachtige kans om nog even lekker te dansen, zingen en feesten op die oude nummers die de rapper al zoveel succes hebben gebracht. Mars in 3000, dat duurt immers nog even.