DRACHTEN – Friesland houdt er van om Maryn Charlie uit te dagen. Bijna elke show die ze in Friesland geeft kent zo zijn tergende factoren. In 2023 tijdens de Popronde kwam de artieste in Leeuwarden in een uitermate rumoerig café terecht, waar ze met haar rustige soms kwetsbare liedjes het gevecht aan moest om wie de boven hand kreeg en op Simmerdeis in Drachten was het de soundcheck van een collega die halverwege het optreden met enige robuuste rock doorbrak. Op het moment dat gitarist Rasmus daar de mogelijkheid toe zag stuurde hij de technicus op pad die met een ferme sprint door het Slingepark even het andere podium opzocht en daar er op wees dat een optreden toch echt boven een soundcheck gaat en niet veel later was het stil en kon Maryn Charlie ongestoord haar optreden afmaken. Chapeau voor beide heren die zo adequaat ingrepen en het optreden redden. Het past wel eigenlijk bij de optredens van deze artieste. Immers de strubbelingen en de innerlijke worstelingen van Gen-Z en maatschappelijke issues maakt de indie/alt-pop artiest uit Amsterdam op zeer persoonlijke manier tot onderwerp in naar muziek.
Marijn Charlie Hedwig Tholen, als artiest beter bekend als Maryn Charlie, is al sinds jong bezig met muziek. Muzikale ouders en de voordelen van een gunstig klimaat thuis met alle voorzieningen inspireerden haar. Aanvankelijk bracht ze vooral werk uit op de sociale media, maar in 2022 verscheen haar debuut EP ‘Life Is Overwhelming’. In het jaar daarna schopte ze het ver in de Grote Prijs van Nederland en werd via Popronde, waar Maryn Charlie veel gevraagd was, heel Nederland op de hoogte gebracht van de kwaliteiten van deze zangeres, soms met haar band en soms in kleinere bezetting, met bijvoorbeeld alleen haar toetsenist Esther Jacobs die ook op Simmerdeis, samen met op gitaar Rasmus Bisschop haar begeleiding vormde. In 2024 stond Maryn Charlie op Eurosonic / Noorderslag in Groningen en bracht ze haar tweede EP ‘Out of the Blue’ uit, deed haar eigen tour samen met Katie Koss en werd gevraagd als openingsact voor Ronde en Meau. Dit jaar werkt ze aan haar debuut album, dat later dit jaar moet verschijnen en waarvoor ze haar Simmerdeis publiek uitnodigde om in september in Hoofddorp bij een try out te zijn.
Gezellig keuvelend met haar fans stond Maryn Charlie de toestromende toeschouwers te fronzen, nieuwsgierig wat haar publiek zou zijn in Drachten. Zouden daar ook ‘Bad Boys’ bij zijn? Dat viel ogenschijnlijk wel mee, hoewel er een drummer, bassist en gitarist van een act die zojuist hun optreden op het hoofdpodium hadden afgesloten voorbij liepen. Collega’s en geen slechte jongens waarschijnlijk. Klein zette ze ‘Bad Boys’ in met alleen de gitaar van Rasmus Bisschop om haar te begeleiden. Een mooie song die goed werd opgebouwd en van nature een progressie kende op het moment dat ook Esther Jacobs haar toetsen bij het geheel voegde. Op deze manier werden veel van Maryn Charlies nummers opgebouwd. Het tempo ging omhoog voor ‘Welcome to my Brain’. Een lied waarin de prachtige zang van de artieste overtuigde. Soms leek ze in het begin nog niet helemaal senang op het podium. Haar eigen weerspiegeling in de zonnebril van Bisschop deed haar al even uit haar rol vallen en ook op andere momenten schoot ze, kortstondig, even in de lach, maar steeds herpakte ze zich snel en leek steeds beter op haar gemak. Het nieuwe ‘Hit By Lightning’ kenmerkt zich door een gedreven gitaar en moet nog verschijnen, net als andere nummers, waardoor het optreden toch een beetje een try-out voor de try-out is. Net als ‘Hot Pool’ kent ‘Hit By Lightning’ een soortgelijke opbouw als ‘Bad Boys’, alleen is het in dit nummer de toetsen die het eerst aan zet zijn voor de gitaar bijvalt. Een prima manier om een song dynamiek te geven, maar het is goed als Maryn Charlie beseft dat ze dit wel erg vaak gebruikt, want even later in ‘Naked’ past ze het opnieuw toe, wellicht ook door het ontbreken van haar volledige band. Het is absoluut geen diskwalificatie van haar songwriters capaciteiten, want het zijn prachtige liedjes. ‘Negative Graffity’ is een heerlijke song over het willen ontsnappen aan de werkelijkheid, waarna ‘Naked’ te maken krijgt met de soundcheck elders. Bij ‘I Don’t Want You To Notice’ is het heel intiem en erg mooi met alleen begeleiding van toetsen, waarbij de attente Rasmus Bisschop de Simmerdeis technicus op missie stuurt naar het podium even verderop. Succes en het blijft stil, net op tijd voor het prachtige, intens en kwetsbaar gezongen ‘Fix Myself’ en nog mooiere erg gevoelige ‘Freezer’, dat dan weer prachtig contrasteert met het door Maryn Charlie en Rasmus Bisscchop geschreven ‘Charlie’. Nu en dan vertelt de artieste een klein verhaaltje ter introductie. Dat mag best nog wat inhoudelijker om nog iets meer richting te geven in de aankondigingen door zich ook hier open te stellen. ‘Charlie’ blijkt een dijk van een lied, waarin ze de power in haar stem de ruimte geeft. Met ‘Self Sabotage’, een lekkere stevigere en erg fijne song over je zelf onderuit halen kwam een mooi einde aan het optreden. Een pracht van een zangeres en songwriter die vandaag op Simmerdeis heel nieuwsgierig maakte naar haar nieuwe album en daarmee misschien wel volgend jaar met de hele band een plekje op het hoofdpodium zou verdienen.