Recensies 2015

Mama Maffia brengt ongecompliceerde rock

VEENDAM – Zingen in je moerstaal en lekker ongecompliceerd rocken. Mama Maffia uit Veendam maakte het niet al te moeilijk op het Flower Power Festival voor eigen publiek. Lekker spelen, lekker zingen in Gronings, lekker genieten. Het was het eerste optreden van de rockformatie in de geest van Normaal en al die andere dialectformaties die in navolging van de Achterhoekers hun spreektaal als zangtaal hebben (her)ontdekt. Strak in een mooie en uniforme outfit stonden Mark Ploeger op zang en gitaar. Bassist Peter Bloem: die ook op mondharmonica en zang zich bewees. Toetsenist Gerry Kraan en Evert Kraan op drums op het podium. Om als debuterende formatie je garant te stelen ‘voor een geslaagd,dampende,knettergekke feest avond,vol stampende rock ’n roll muziek’ is gewaagd, maar getuigd van ballen. Dat kwam er niet helemaal uit, maar de formatie deed zeker een dappere poging. Prima rock ’n roll zang zonder poespas of het te mooi te willen doen. Gewoon lekker spelen met onder andere werk van Julian Sas. Soms kwam het wel erg dicht bij de vorbeelden, maar met tijd zal Mama Maffia vast ook een meer eigen stijl ontwikkelen en eigen werk. De nadruk lag nu op spelen. Het was rock met plezier. Er kan nog iets meer de interactie met het publiek worden gezocht. Jammer ook dat de fotograaf van de band in Mama Maffia shirt vaak tussen band en publiek zijn werk deed en het gaat toch echt om het publiek en niet het fotoboek, hoe leuk zo’n debuut ook is. Al met al is Mama Maffia een leuke veelbelovende toevoeging aan het boerenrock genre.