GRONINGEN – Een vrouw in een nep panter bontjas stopt spontaan op straat. Ze doet haar best om door de ruiten van de Coffee Company in Groningen te zien waarom het zo druk is in de zaak. Als ze ontwaart dat er een artieste zich op podium klaar maakt om te gaan optreden lijkt ze even te overwegen binnen te stappen en te luisteren. Dan kijkt ze naar de hoeveelheid mensen die al binnen zijn en de groep die nog voor de deur staat en vervolgt toch maar haar weg. Het optreden van JOON in het kader van Platosonic was dan ook druk bezocht en wie haar niet in de Coffee Company zag, kon even later nog terecht op het officiële Eurosnic / Noorderslag programma in Mutua Fides. Wellicht dat daar nog een panter bontjas is opgedoken, maar JOON gaat dit jaar de hele wereld over. Naast optredens in Nederland en haar thuisland Malta is ze voor de zomer te beluisteren in Spanje, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland om dan de oversteek te maken voor een optreden in New York. Vaak is dat onder eigen vlag, maar ook lift ze mee met Future Islands op hun Europese deel van een uitgebreide toer. Een reprise, want ook in 2023 was ze al op stap met deze formatie.
Tussen door had JOON ook nog de tijd om een nummer van ĠENN te remixen. De Eurosonic veteranen van ĠENN keken al in de tijd dat de band nog vanaf Malta opereerde op tegen JOON en de passie die zij had om vanaf het eiland te werken aan een internationale loopbaan. JOON is de Maltese songwriter en producer Yasmin Kuymizakis. Ze studeerde muziek in Londen, maar keerde terug naar Malta. Haar debuutalbum ‘Dream Again’ verscheen in 2021. Het werd prima ontvangen en geroemd om de mix van gedempte beats, wazige elektronica-lagen en boodschappen van hoop. JOON heeft een boekingsbureau uit Amsterdam dat haar belangen behartigd, dus wellicht kom ze in de toekomst vaker naar Nederland.
Kwam die internationale furore er helemaal uit tijdens het optreden van Platosonic. Niet helemaal. Het is vlotte Alternatieve Electronische pop dat wellicht niet helemaal voor een grotendeels gezeten publiek bij daglicht op zijn plek was. De inspanning van JOON en dedicatie om er wat moois van te maken was niet minder. Als één van de weinigen die zich tijdens Platosonic in de Coffee Company presenteerden, was JOON zich bewust dat er 360 graden om haar heen publiek zat. Regelmatig keerde zij zich ook naar hen die opzij of achter haar zaten om ze te laten voelen dat ze ook bij de show hoorden en dat ze hen evenzeer waardeerde als de mensen die voor haar stonden. Dat was een enorm pluspunt. Met het eerste nummer ‘Good Times’ deed JOON al een mooie belofte. Lekker stevig sprintte ze uit de startblokken voor deze uptempo song. Hierna schakelde ze van het Engels over naar het Maltees voor ‘Kontradizzjoni’. Een mooi overgang, want dit nummer was rustiger, donkerder en toonde haar zang erg mooi. Op het podium een heel expressieve artieste die het grote gebaar niet schuwde, maar nu en dan haar moves, zang en toetsen nog iets beter mag doceren, want in haar enthousiasme liep ze zich soms bijna voorbij. In de rustigere nummers, zoals het prachtige ‘E.T.’ kwam ze dan net iets beter tot haar recht. Met ‘I.You’ dat een lang instrumentaal intro had en prima toetsenwerk verloor ze dan ook een deel van haar publiek. Pech voor de vertrekkers want met ‘On & On & On & On & On’ had ze een prima afsluiter. Een nieuw nummer, een work in progress, zoals ze zelf zegt zwaaide ze zwoel en met die erg fraaie zangstem haar publiek met ruime armgebaren uit. JOON is een artiest die wellicht nu even niet door de omstandigheden helemaal uit de verf kam, maar die met die mooie stem en aansprekende nummers toch meer dan de moeite waard is om te blijven volgen. Groningen was het beginpunt dit jaar voor een wereldreis van JOON.