Loading...
Recensies 2015

Jennah Bell is magistraal in Houwerzijl

HOUWERZIJL – Hoe het programmeur Teus van Roodehaan gelukt is? Zonder geluk vaart niemand wel, maar voor haar enige Noordelijke optreden en enige optreden buiten de grote gerenommeerde zalen stond de New Yorkse Jennah Bell tijdens de Roodehaan/House for Sale Sessions in Houwerzijl op het podium. Bell is één van de betere zangeressen in opkomst. Op haar kersvers verschenen EP ‘Anatomy’ is te horen wat voor mogelijkheden Bell heeft met band. In Houwerzijl stond ze echter alleen op het podium met een electrische gitaar. Dat was af en toe even goed de afstemming in de gaten houden, want de akoestiek van de voormalige kerk versterkt van nature al zeer. Bell opende met een mooie vertelling in ‘Chapter 3: the Hatchet’ een mooi wat ouder nummer van de zangeres. In ‘Phoenix Light’ liet ze haar stem echt tot zijn recht gekomen. Een prachtige stem, waarmee ze schijnbaar moeiteloos alles kan en die ook op elk moment boeiend blijft om naar te luisteren. Een stem die nooit verveeld. Na dit liedje over hoop, pakte Bell met ‘Candied Daylight’ het thema volwassen worden bij het hoofd en bracht ze het eerste liedje van haar nieuwste EP op het podium. Naast sterk eigen werk heeft Jennah Bell ook een prima oor voor andermans werk. Ze bracht drie covers en die pasten prima binnen haar oeuvre. Als eerste bracht ze een sterke versie van Eric Clapton’s ‘Nobody Knows You when you’re Down and Out’. Dicht bij het origineel, maar toch een echte Bell. Datzelfde kan worden gezegd van John Mayer’s ‘Slow Dancing in a Burning Room’ en het toegift van The Weepies ‘Somebody Loved’. Een eerbetoon aan de oorspronkelijk uitvoerenden, maar toch een nummer dat in de algehele lijn past en een Jennah Bell behandeling heeft gehad. Hoogtepunt was het eigen werk van Bell. ‘The Undertaker’, was misschien wel het mooiste nummer van de middag. Een nummer vol dreiging en emotie, net even een octaaf lager gezongen dan de rest. Schitterend en de voorbode voor een prachtige eindsprint met ‘Another Louisiana’ en ‘John Forbid’. In haar podiumpersoonlijkheid kan Jennah Bell nog iets groeien. Ze is erg bescheiden. Tijdens de afkondiging door haar gastheer had ze alles al unplugged en was de zaal uit geslopen. Zo makkelijk ging dat niet en het toegift kwam er. Gaan we meer van horen deze Jennah Bell en wie weet volgende keer met band.