Loading...
Albums

Good Lovelies – Shapeshifters

Met hun nieuwe album ‘Shapeshifters’ nemen de Good Lovelies ten opzichte van hun eerdere werk een meer tegen de pop aanhangende aanpak. Het trio uit Canada dat over enige tijd ook in Nederland op de deur van diverse podia klopt om hun album te presenteren is natuurlijk gekend als folk formatie. Dat is nog steeds de uitgangsbasis samen met de fantastische zang van Caroline Brooks, Kerri Ough en Susan Passmore, maar een koerswijziging voor dit album is ook goed te merken. Het is een plaat vol prachtige zang, een lichte en optimistische toon en prachtige liedjes. De nieuwe sound kan waarschijnlijk deels op het conto worden geschreven van producer Daniel Ledwell die voor het eerst met het trio werkt. Ook is gekozen voor een breder assortiment aan instrumenten, wat ook voor een andere sound zorgt. Prachtig, krachtig en vrolijk klinkt de opening ‘I See Gold’, een lied over hard werken en saamhorigheid dat de band samen schreef met Robyn Dell’Unto. Ook later op het album zijn er met ‘Daylight’ met Peter Katz en ‘Lightness’ met voormalig producent Les Cooper een aantal co-writes opgenomen. ‘Shapeshifters’ is alweer het vijfde studio album van deze formatie die sinds 2006 aan de weg timmeren en met hun eerste EP in 2007 en eerste album in 2009 een behoorlijke schare fans verzamelden in de loop der jaren. In 2015 kwam hun laatste album ‘Burn The Plan’ uit. In vergelijking met de vorige albums zal dit nieuwe werk waarbij het goede is behouden, maar breder en toegankelijk is opgezet een nog groter publiek charmeren. De zang, vooral die heerlijke driestemmigheid, blijft fantastisch, de liedjes sterk en mooi en de muzikale ondersteuning sterk. Soms licht en vrolijk zoals in,’I Had A Dream’ of ‘When We Were Young’, soms ernstig en intens, zoals bijvoorbeeld het fijne ‘Move Away Clouds’ of het plechtige ‘Daylight’. Uitzondering is ‘Hurry Up’ dat niet weet te boeien. Maar dat is al helemaal op het einde van het album en met de afsluiter ‘This Little Heart’ wordt dat moeiteloos uitgepoetst op het deels a capella gezongen nummer dat zich later met mooie percussie en blaasinstrumenten steeds groter weet te ontplooien. Een prachtig luisteralbum van de Good Lovelies met heel veel te bieden.