Recensies 2017

Fijne Indie-rock set met The Baby Salad

GRONINGEN – Een lekkere gitaarsound is precies wat nodig is om op koningsdag de vermoeienissen van koningsnacht van je af te schudden. The Baby Salad is precies goed om de dag te beginnen in dat bolwerk van Oranje Vera in Groningen. In gewaden komen het viertal op en zet ‘Weird & Beautifull’ in. Een prima degelijk nummer om de zaak wakker te schudden, maar nog niet het gitaargewel wat later op de middag op het programma staat. Met Tjesse Riemersma en zanger Mathijs Snijder op gitaar heb je genoeg power in je arsenaal en de verantwoordelijkheid om voorzichtig met deze kracht om te gaan. Dat deed het viertal in ‘The Crowmans Poem’ een fijn wat rustiger nummer dat tot de mooiste van de set behoorde. Snijder heeft een prima stem, lekker voor het genre en door Vera werd terecht de vergelijking getrokken met Talking Heads’ zanger David Byrne, maar werd af en toe een beetje weggedrukt in het geluid van de band. Dat was jammer. Lekker stevig ging het er weer aan toe in ‘Landromate’ met flink veel reverb, een vaak gebruikt stijlmiddel. Zo wisselden stevigere en wat rustigere nummers elkaar zich af in een prima setopbouw. Juist in die rustigere nummers kwam de band het best tot zijn recht. Fijn begeleiding, prima zang en verrassende liedjes die ook eens vragen om een akoestische uitvoering. Dat was nu niet aan de orde. De gewaden op het podium bleven lekker doorspelen. In de sound ligt het soms dicht bij Kinoo, die andere Groninger band die zo aan de weg timmert de laatste tijd en dat is niet vreemd, want beide delen leden. Mooi stevig was ‘Fog Breeder’ en terug naar rustig met het hoogtepunt van de middag wat The Baby Salad betreft ‘Lovely’. Opmerkelijk genoeg was dit het enige nummer van de eind vorige jaar verschenen album ‘Heart of Glass’. Een teken dat de band flink aan het schrijven is. Een uitstekende zaak. The Baby Salad heeft een fijne act, gedreven muzikanten, prima zang en mooie liedjes. Nu nog de waterscheiding groter maken met collegabands en beseffen dat de stilte’s die tussen de nummers vallen ook best opgevuld kunnen worden met een praatje. Kleine salades worden groot, benieuwd hoe de groei gaat.