Loading...
Interviews 2020Vera

Emanuela Ligarò van GOLD MASS: “Ik prefereer de kunstvorm waar het creatieve moment ook het moment van exorcisme is”

GRONINGEN – “Analysis of the Acoustic Emission of an Oil Pump: Experimental and Numerical Activities” Deze technische verhandeling is mede geschreven door de natuurkundige Emanuela Ligarò. Lang leek dit de levensweg te worden voor deze Italiaanse, maar de geluidsuitstoot die ze tegenwoordig zelf maakt is niet afkomstig van een oliepomp, maar hoort bij de donkere singer-songwriter folk van GOLD MASS. In deze hoedanigheid zal Emanuela Ligarò op woensdag 19 februari het podium van Vera in Groningen betreden. Hoewel, ze begrijpt bij uitstek dat zingen ook een natuurkundig proces is en gebruikt haar achtergrond ook zeker in haar muzikale werk. Wie zich druk maakt of het dan geen natuurkundige verhandeling gaat worden. Vera adverteert haar als: “In haar donkere en mysterieuze muziek worden emoties en gedachtes op de puurste manier verweven. In de fraaie, subtiele arrangementen hoor je de authenticiteit van haar stem en persoonlijkheid. Sensueel en soms zelfs kwetsbaar, maar daardoor ook zelfbewust en eerlijk. Als je naar GOLD MASS luistert, hoor je meteen dat het ook live een uiterst persoonlijke ervaring zal zijn.”

“Ik ben geboren met een passie voor natuurkunde en voor muziek”, stelt Emanuela Ligarò uitermate serieus als we haar opzoeken voor een gesprek over haar komende show in Vera. “Ik heb beide zaken altijd gevolgd met een extreme toewijding. Mijn voorbereiding als wetenschapper op het terrein van akoestiek en het verwerken van signalen maakt me heel erg bewust van wat er gebeurd tijdens een opname, hoe dat verwerkt wordt en hoe geluid meer diffuus wordt of het nu een mechanische of elektronische bron heeft. Zingen is bijvoorbeeld een manier om geluid voort te brengen die je kunt benaderen met naïviteit en als emotioneel transportmiddel of je kunt managen op een meer bewuste manier waarbij je bekend bent met het mechanisme van je stemgebruik en de versterkingsfactor van geluid door resonantie”, zucht de zangeres. Subtiel gooit ze het dan over een andere boeg voor het hele gesprek toch over het mechanisme van stemgebruik gaat: “Ik ben zo blij met dit interview. Wat een mooie manier om mijn optreden in Vera onder de aandacht te brengen. Ik ben zo blij dat ik op dat podium mag staan waar ook Nirvana, The Cure, Joy Division en zoveel legenden stonden.”

Dan duikt Emanuela Ligarò haar historie in en schets haar eerste muzikale stapjes. “Ik ben opgevoed met heel veel liefde voor muziek door mijn vader. Aan hem heb ik echt mijn passie voor muziek te danken en dankzij hem heb ik nu een geweldige remedie tegen eenzaamheid, verdriet en verveling. Een instrument is de liefste compagnon die je je kunt wensen. Het doet je al je angsten vergeten en je obsessies kun je ermee bezweren en uitbannen. Ik heb heel lang klassieke piano gestudeerd en daarna ben ik me gaan focussen op mijn eigen muziek om te proberen mijn eigen manier te vinden om mijn innerlijke gevoelens uit te kunnen drukken. Ik schrijf nog steeds mijn liedjes vaak op de piano, want dat is echt mijn instrument. Wat ik erg belangrijk vind is dat een liedje mooi moet klinken in mijn eigen oren in zijn meest kale versie. Als het dan overeind blijft, dan is het een goed liedje. Daarna ga ik op zoek naar suggestieve geluiden op de synth, maar pas als ik de structuur van een liedje heb gedefinieerd. Mijn liedjes zijn altijd autobiografisch. Ik schrijf alleen over onderwerpen die ik persoonlijk heb ervaren. Ik ben altijd geboeid geweest door liedjes waarin de auteur zich naakt toont en oprecht spreekt over wat hem zorgen baart en wat de schaduwen in zijn of haar leven zijn. Mijn liedjes komen altijd voort uit een spanningsveld en mijn behoefte om dat gevoel met woorden en geluiden te vertolken. Liedjes schrijven is een manier voor mij om me te bevrijden van angst en verdriet. Ik prefereer de kunstvorm waar het creatieve moment ook het moment van exorcisme is.”

Het werk van GOLD MASS is, zo omschrijft ze zelf, een intieme zoektocht en verwerkingsproces. Ze schrijft het niet voor een publiek. Toch presenteert ze het wel aan bijvoorbeeld de bezoekers van Vera of op haar album. Een proces dat niet mee moet vallen. “Inderdaad”, bevestigt Ligarò. “Als je schrijft over dergelijke heel persoonlijke gevoelens en je diepste gedachten en angsten deelt in een liedje en die dan zingt voor een publiek, dat zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt dat je daar helemaal naakt staat, ongewapend, eerlijk en daardoor ook ontzettend krachtig. Als je niets anders bent als jezelf, dan ben je enorm sterk. Oprecht en authentiek zijn is het krachtigste wat je kunt doen in je leven. Wee gewoon jezelf. Het delen van je zwakke kanten en het blootleggen van je twijfels, onthult je puurheid en je waardigheid.”

Vorig jaar verscheen het album ‘Transitions’ van GOLD MASS, een album geproduceerd door Paul Savage. Savage is een zeer ervaren producer die eerder wekte met Franz Ferdinand, Mogwai, The Twilight Sad en nog tal van zeer aansprekende namen. Op internet zocht Ligarò naar producenten wiens werk haar aansprak. Dat was bij Savage het geval en op de bonnefooi stuurde ze hem een mail. Hieruit kwam een onverwachte samenwerking tot stand, want hij werd ook gegrepen door haar werk. “Het werken met Paul Savage was geweldig”, jubelt de Italiaanse. “Hij is een heel gevoelige persoonlijkheid en heeft een en heeft een erg mooie geestelijke levenskracht. Ik was zo vereerd dat ik met hem mocht werken voor mijn debuutalbum. Ik kan het nog steeds eigenlijk niet geloven dat het is gebeurd. Als doel had ik eigenlijk met mijn album om mijn ziel uit te drukken en iets moois te maken en ik hoop dat ik daarin ben geslaagd. Ik ben op dit moment al druk aan het werk voor mijn tweede album en ik hoop dat we dat ook snel kunnen uitbrengen. Ik hou het meest van de fase waarin ik de liedjes schrijf, maar ik heb dan ook echt de druk dat ik dan het project ook moet afronden en dat het uitgebracht moet worden. In de tussentijd heb ik ook tijd gemaakt voor een paar mooie samenwerkingen met andere getalenteerde en inspirerende muzikanten. The Alien Cormorant heeft me bijvoorbeeld uitgenodigd om met hem samen te werken op een paar liedjes voor zijn nieuwe soloproject. De sound van deze samenwerking is een hoofdknik naar de experimentele elektronica, wat wel heel ver ligt van mijn eigen werk, maar wat wel een hele intieme sfeer heeft weten te behouden waarin het makkelijk biechten is en dit ligt wel heel dicht bij me.”

Dat kijken we vooruit naar Vera op 19 februari. Opgetogen recht Emanuela Ligarò haar rug en vertelt over de GOLD MASS show die ze het publiek wil voorschotelen. “Het wordt een grote bezwering!! Mijn optreden is wel beschreven als intens, magnetische en oprecht. Ik kan je niet gaan vertellen wat er precies gaat gebeuren, maar als ik stop met spelen, dan lijkt het alsof ik uit een trance ontwaak. Ik hoop altijd dat ik de magie van eerdere optredens weer weet op te wekken. Als je iemands ziel mag aanraken, dat is een privilege, maar de uitkomst is altijd het resultaat van de gezamenlijke inspanning van de artiest en het publiek,” besluit Emanuela Ligarò van GOLD MASS in haar vooruitblik naar de show in Vera met veel van haar prachtige muziek en een vleugje natuurkunde.