Loading...
De AmerRecensies 2024

Een heerlijke harp en mooie folk met Cerys Hafana

AMEN – Het was een mooie en gedurfde keus van het programmeursteam van De Amer in Amen. Een beslissing die dus toe te juichen is en hopelijk blijven de Amerianen naast vertrouwde gezichten en stromingen die in lijn liggen met waar de Amer voor staat ook met regelmaat andere opties exploreren en beloond het publiek hen daarvoor. Cerys Hafana is immers een harpspelende artiest die liedjes in het Welsh zingt. Niet de naam die je onmiddellijk met lange rijen voor de poort van De Amer en uitpuilende wachtlijsten in verbinding brengt. Ten onrechte zo bleek, want wie de moeite had genomen, en dat waren er gelukkig velen, om naar dit podium te komen voor de Welshe artiest, zagen een prachtig optreden. Misschien niet voor de massa, maar de fijnproever kwam uitstekend muzikaal aan zijn trekken en zal vast en zeker weerkomen bij Cerys Hafana.

Cerys Hafana groeide muzikaal op in Ensemble Gwerin Ieuenctid Cymru. Een gezelschap dat jongeren folk laat spelen. Hierna komt de artiest op eigen benen met het uitbrengen van het album ‘Cwmwl’. De doorbraak volgt met het album ‘Edyf’in 2022. Voor dit album dook Cerys Hafana de archieven in. De National Library of Wales werd door Ceryfs Hafana door gespit op zoek naar liederen, die de artiest bewerkte en opnam. Met succes, want het album werd uitstekend ontvangen en door een vooraanstaande krant uitgeroepen als éé van de beste tien folk albums van dat jaar. Meer recent en de directe aanleiding voor deze toer zijn het uitkomen van de EP’s ‘The Bitter’ en ‘Crwydro’ die beide in 2024 verschenen. Momenteel werkt Cerys Hafana aan een album met composities voor piano.

De piano is een vaste aanwezige op de bühne van De Amer. Menig artiest speelde hier al op, waarmee de piano al een stuk Drentse muzikale geschiedenis is. De naam Cerys Hafana zou zich dit optreden in dit exquisite lijstje voegen, maar het meest in het oog sprong de grote harp midden op het podium. Hierachter nam de harpist plaats om ingetogen ‘Tragwyddoldeb’ in te zetten. Al tokkelend op de harp ontstond er een mooi contrast tussen de vlottere muziek en de gevoelige, met zachte stem gebrachte, zang. De harp stond centraal in ‘Y Pibydd Coch’, waarbij Hafana door de snaren heen ook dat deel van het publiek in het oog hield, dat achter de harp verscholen ging. Een pracht instrument, maar voor een deel van het publiek ontneemt het ook haast het zicht op de artiest, maar Hafana hield hier duidelijk rekening mee en betrok ook de mensen aan de andere kant bij de show. In dit nummer, weer fraai tokkelend en lekker uptempo en duidelijk wat donkerder dan het eerste stuk zat een mooie progressie. Dit tempo werd doorgetrokken in ‘The Bitter Withy’. Cerys Hafana liet daarna de harp even voor wat het is en nam plaats achter de piano. Traag speelde ze hierop ‘Crwydro’ van haar volgend jaar te verschijnen album. Een aanbeveling, want dit was een prachtig stuk, dat zich steeds vlotter ontvouwde en waarbij Hafana toonde niet alleen een uitstekende harpist, maar ook een prima pianist te zijn. Op het podium nog een derde instrument. De gitaar werd ter hand gepakt voor ‘Bwthyn Fy Nain’. Een fraaie wals, rustig en met prachtige zang. Zacht, maar met ingehouden kracht. Fantastisch mooi was de traditional ‘The Wife of Usher’s Well’ in een eigen arrangement van Hafana. Wederom prachtige zang en in dit folk nummer met een fijne gelaagdheid en dramatiek over een vrouw die haar drie zoons over zee stuurt en binnen week bericht krijgt dat ze alle drie dood zijn, maar voor ze naar het paradijs gaan, keren de zonen nog één keer huiswaarts als geest, als de moeder te lang blijft rouwen. Na een combinatie van drie instrumentele stukken schitterde Hafana nogmaals in het prachtige hymn ‘Y Môr o Wydr’. Een aantal liedjes kregen een mooie zakelijke en inhoudelijke aankondiging en dit was er één van. Een nummer waarin wordt gewaarschuwd voor het einde van de wereld. Niet het vrolijkste onderwerp, maar de prachtige zang stuwde dit lied naar grote hoogten. Het eindigde met nog en bewerkte hymn met ‘Emyn y Glaw’. De Amer vroeg meer en kraag ook meer, met ‘Tra Bo Dav’ was er een fantastisch toegift. Vlot en ijl zweefden de toeschouwers de Amer uit. Een concert om lang bij stil te staan. Een terechte keuze om deze artiest uit Wales te inviteren.