Loading...
EurosonicRecensies 2024

CATT heeft gelaagde werelden

GRONINGEN – CATT beloofde werelden. In de Eurosonic / Noorderslag introductie van de Duitse artieste repte men over een uniek muzikaal universum, wat CATT zou scheppen. Grote woorden van en over Catharina Schorling en eigenlijk slaagde ze er in om die, op haar manier, waar te maken, met een keur aan instrumenten en een uitstekend begrip van hoe je de loop het beste kunt inzetten bij een optreden. Dat gaf een prachtige gelaagdheid. Er waren in Groningen twee podia voor de Duitse weggelegd. In de Coffee Company werd ze welkom geheten in het kader van Platosonic en een dag later stond ze diep in de nacht in het Grand Theatre. Het optreden van CATT op Platosonic werd één van de leukste in het kader van alternatieve showcase festival van de hele week.

Ze leerde thuis in een klein plekje, Wendland, piano spelen. Ze zong in het koor en om haar muzikale roeping na te jagen vertrok Catharina Schorling naar Berlijn waar de multi-instrumentalist, producer en songwriter transformeerde in CATT. Als muzikant speelde ze mee met vele grote namen in de Duitse muziek. Zelf bracht ze drie albums uit. De door haarzelf geproduceerde albums ‘Moon’ en ‘Why, Why’ en meest recent in 2023 het album ‘Change’. Van haar laatste twee albums verscheen ook een akoestische EP. Het zijn nummers waarin ze oprecht en geloofwaardig in gaat op de levensloop van mensen en hoe je je blijft ontwikkelen. Kleine onderwerpen met een universele strekking. Speelse pop liedjes waarmee de luisteraar aan de slag kan gaan om zelf ook die vrijheid na te streven en te ontdekken wie hij is.

Diegene die na de voorgaande Platosonic Showcase rustig is blijven zitten of zich nog even in de drukte rondom de bestelbalie voor een nieuw kopje koffie met eventuele bijbehoren heeft gestort ziet langzaam het podium zich vullen met instrumenten. Een trombone verschijnt en even later een trompet. Er is een piano met stekker en percussie instrumenten en daarnaast een loopstation. Het blijkt allemaal voor één vrouw. Catharina Schorling hult zich in haar CATT personage en neemt plaats achter de keys. Als haar vingers de toetsen van de piano beroeren speelt ze klein en rustig het intro van ‘Change’. Het is ook een song waarbij ze vooral bij haar toetsen blijft. Een nummer dat wat dromerig begint in deze solo show, maar een mooie toenemende intensiteit heeft. Meer en meer krijgt het urgentie en dwingt het tot luisteren en de zaak wordt stiller en stiller om CATT de ruimte te geven. Voor ‘Willow Tree’ wordt het nog mooier. Met de percussie wordt de loop ingespeeld in een welhaast naadloos proces. De loop heeft het gevaar dat er teveel lagen worden ingespeeld en dat het publiek allang de aandacht bij het gebeuren kwijt is als het eigenlijke liedje aan bod is, maar CATT weet dat goed te vermijden en als je niet scherp oplet of onbewust van wat een loop kan, dan heb je niet door dat het niet bij de song zelf hoort en kijk je alleen waar nou die trompettist staat, als in dit fantastische nummer ook, terloops, de trompet en trombone worden toegevoegd. Een rustig swingende song, waarbij niet de instrumentatie de hoofdrol heeft, maar de fijne heldere zang van Catharina Schorling die bijzonder weet te overtuigen. In ‘Curve a Line’ is het zowel de loop als de piano die een belangrijke rol krijgen in dit gelaagde nummer. Haar stem geluid is grootser en vooral ijler, wat al een hele aparte wereld schept, waaronder de trompet en trombone weer een eigen toevoegingen hebben en ook de piano zijn bijdrage heeft Het is ook een liedje dat een mooi aankondiging krijgt. Het gaat over een reis die je maakt in je eigen gevoelens. Dan is de reis alweer bijna afgelopen als CATT haar laatste liedje aankondigde. ‘No One Ever Tells You’ is een liedje over eigen waarde. Je zelf waarderen. Wederom een fijn opgebouwd nummer dat indruk maakt en wonderschoon is. Het is het stevigste lied van de set, die daarmee ook een rustige en heldere opbouw heeft gekregen, maar daarin nog iets verrassender zou mogen zijn, hoewel in dit korte bestek niet mee valt. Het is een nummer met een heftige percussie, waarbij ze de microfoon gebruik als instrument, waarop ze slaat en de blazers weer prachtig zijn om dan in dit nummer heel klein te eindigen. Tegenwoordig komt ze uit Berlijn, maar CATT komt niet eens zo ver over de grens hier vandaan. Wendland een plekje nabij de Elbe en niet ver van Lüneburg en Hamburg. Een gebied om muzikaal goed in de gaten te houden, want er komt prachtige muziek vandaan.