Loading...
Recensies 2017

Carrie Nation and the Speakeasy vormen schetterend hoogtepunt

MEPPEL – Eerder die week had Carrie Nation and the Speakeasy al met een geheim concert warm gelopen en als afsluiter van het hoofd buiten podium van Sunday Roots in Clouso Meppel werd een schetterend hoogtepunt neergezet. Carrie Nation and the Speakeasy heeft zijn muzikale wortels namelijk in de oude vakbondsmuziek en arbeiders marsen. Muziek waarin de trompet een voorname rol speelt en deze staat ook bij Carrie Nation in hoog aanzien. De band valt onder brass & grass en heeft een Jarrod Starling een fijne zanger met een kenmerkend stemgeluid. Starling wordt ondersteund door Tyler Grubb op trombone en mandoline, Zach Starling op washboard, Garrett Briggeman op de vijfsnarige banjo, Josue Estrada op trompet en coronet en tenslotte Dal Bulkley op de staande bas. Het gezelschap zette stevig in met ‘Drunkle’ en nam vervolgens het met ‘At Least It Fits You’ iets rustiger aan. Deze dag waren het de rustige liedjes die net iets meer konden overtuigen dan de snelle nummers, hoewel beide lekker energiek werden gebracht. ‘I Saw Your Daughter’was bijvoorbeeld weer zo’n heerlijk rustig nummer, wat weer werd gevlgd door het uptempo ‘Way To Kansas’. Carrie Nation and the Speakeasy is een band die al heel wat jaren aan de wegbouwd. Een formatie die ook regelmatig van personele bezetting wisselde en de lijst met alumini is dan ook groot. Meest in het oog springende wisseling was nu bijvoorbeeld de vervanging van de enorm grote trompetist Rev Aaron Morris door de iele Josue Estrada. Muzikaal had dat geen gevolgen, want nog steeds staat er een prima muzikaal gezelschap dat door het stemgeluid van Jarrod Starling herkenbaar is en blijft. Gezien de achtergrond van de liedjes was het jammer dat er weinig over werd verteld. De band stond op standje spelen en af en toe werden er wat algemeenheden uitgesproken, maar inhoudelijk werd het niet. Mooi was ‘Bowels & Constants’en lekker rauw bracht de formatie ‘All Men Created Equal’ waarna met ‘Gnosis’ nog even weer een rustiger moment werd geschapen voor het einde kwam met ‘Better Let Me Know’ een pittig slotaccoord. Carrie Nation and the Speakeasy is een fijne band die een eigen hoek in het muzikale universum heeft ingenomen. Met mars en brassmuziek wordt vaak aan New Orleans gedacht, maar ook in Kansas schetterden de trompetten bij protestliederen, marsen en feesten. Een stuk muzikale historie dat in leven blijft dankzij Carrie Nation and the Speakeasy.