Loading...
Recensies 2015

Basia Bulat verrast met experimentele folk

GRONINGEN – Het nieuwe podium Basement bij Take Root is er voor vernieuwende acts. De opening van het podium werd verricht door Basia Bulat. De Canadese van Poolse afkomst, bleek daarvoor een prima keuze. Eigenlijk is Basia Bulat gewoon een heel goede folkzangeres, zoals ze bewees in ‘Tall Tall Shadow’, waarvoor ze de gitaar van haar gitarist leende. Een gewoon erg mooi liedje in zijn eenvoud. Maar Basia Bulat is niet eenvoudig. Deze uitvoering was de uitzondering die de regel bevestigd bij Bulat. Experiment is het toverwoord bij de zangeres. Experimenten in instrumenten en gebruik van de electronica. De basis was wel hetzelfde. Mooie en goed gecomponeerde liedjes, maar dan uitgevoerd met heel verschillende instrumenten en met gebruikmaking van de loop. Veel instrumentwisselingen, waarbij vooral haar autoharp veelvuldig werd ingezet. Haar instrumenten beheerste ze voorbeeldig en dat gaf een sound die haar onderscheid van anderen. Met haar harp overtuigde ze in mooie nummers als ‘Gold Rush’ en de Leonard Cohen cover ‘There Ain’t no Cure for Love’. Soms kwam ze met haar experimenten op het randje. Met name de Loop blijft toch een weerbarstig ding bij tijden. Op basis van haar sterk en krachtige stem en haar mooie liedjes kwam Basia Bulat er mee weg en werd het bij tijden heel erg mooi. Mooie rustige nummers als ‘Paris or Amsterdam’ en ‘Infamous’ bleken toch de sterkste te zijn van Bulat. Ze bracht alles met diepgang en intensiteit. Op het podium zelf was ze charmant en open. Nodigde uit tot het stellen van vragen en introduceerde haar liedjes keurig. In sommige liedjes werd ze prima begeleidt door gitarist Andrew Young. Wat nog wat ontbrak was wat uitleg over haar instrumenten. Daar kwamen toch niet de meest alledaagse instrumenten voorbij en een woord van uitleg was welkom. Al met al: een geslaagd experiment.