Recensies 2019

Tenfold doet uitkijken naar nieuw album

GRONINGEN – Tenfold is zo’n artiest die al een flink aantal prachtige optredens in het Noorden achter de rug heeft. Ze schitterde op Noorderzon, maakte indruk met een prachtig optreden in een piepklein muisstil theater in Leeuwarden tijdens Explore The North en deed ook al Oerol aan. Nu was ze één van de bekendere namen op het Rumbling Earth Festival in Groningen. Op dit originele festival met artiesten die hun podium op straat toegewezen krijgen maakte Tenfold op hen die de moeite namen te luisteren wederom indruk. Een verschil is ook zo gevonden. Dat is weliswaar toch nog even wachten, want de zangeres begint met twee kalmere liedjes waaronder ‘Before We Go Somewhere’, mooie rustige nummers waarin de stem van Tenfold, waarachter Tineke Hussaarts schuilgaat, in al zijn pracht en diepgang ook op straat tot zijn recht komt. De Tenfold die we kennen, maar met ‘Sister’, een liedje opgedragen aan “Bad Ass” vrouwen in het algemeen en haar zus in het bijzonder, is de sound wat zwaarder dan voorheen. Het blijkt dat ze werkt aan een nieuw album en dan met een band gaat optreden. Hiervoor is enige robuustheid nodig in het gitaarwerk en de zang van de artieste. Het is ook een nummer waarbij ze heel direct haar publiek aanspreekt. Ze vraagt een vrouw in een rode jas of ook zij “Bad Ass” is. De vrouw is dermate verschrikt dat ze onmiddellijk afrekent en vertrekt. Het is de kracht en de zwakte van het festival, de confrontatie tussen muziek en onvermoedende toeschouwers die er ineens in verstrikt raken, wat vaak prachtige resultaten opleverde, maar soms ook duidelijk schrik aanjoeg of confronteerde. Was Tenfold tot dan druk bezig met haar publiek, hierna laat ze dat een beetje lopen, ook omdat haar podium gericht is op een terras en haar luisteraars daarnaast achter een vuilnisbak staan en de zangeres eigenlijk tijdens het optreden een kwart slag had moeten draaien. Mooie liedjes blijft ze wel brengen. Prachtig is het mooie sfeervolle ‘Crashed’ dat erg bevalt en ook ‘Tennis’ weer wat vlotter kan zeer bekoren. Tineke Hussaarts is sinds 2014 solo bezig als singer-songwriter en al met haar eerste EP maakte ze indruk en had ze bijna een minuut bij Matthijs van Nieuwkerk te pakken voor opportuun voor wat anders werd gekozen. De mooie podia omhelsden haar zeker wel. Het afgelopen jaar was het even wat stiller rondom de zangeres en in die periode werkte ze druk aan nieuw werk voor haar komende album dat al klaar is. Dat echter haar oude werk nog fier overeind staat bleek wel uit haar nieuwere versie van ‘The Foolish One’, gezien de rustige kracht in dit liedje toch en nummer dat ook op de band setlist wel eens terecht kon komen en terecht. De afsluiting was met een combinatie van ‘Miles for Alex’ en ‘Here I Am’. Een wederom prachtig optreden dat nu wel heel nieuwsgierig maakt naar het nieuwe album en de optredens met een band. Dat kan verwacht worden begin 2020.