Loading...
Interviews 2019

Sterre Weldring: “Het netwerk wat je opbouwt tijdens de Popronde is cruciaal”

Foto: Anne Posthuma

AMSTERDAM – Eigenlijk hebben we Sterre Weldring op het oog voor de Popronde Emmen op 31 oktober. Daar staat ze namelijk in het voorprogramma in de Chagall Passage en in het hoofdprogramma in SÖT. “Kun je aan het einde van de middag? Morgen 17 oktober sta ik ook in Assen voor de Popronde in The Black Tie. Kunnen we dat ook nog mooi meenemen,” is het antwoord gevat en ook zeer terecht. Met het omzeilen van de tractoren onderweg naar Den Haag voor het boeren protest treffen we Sterre Weldring in Amsterdam. De geboren Alkmaarse is naar het Zuiden afgezakt en bouwt vanuit de hoofdstad aan haar loopbaan, waarbij ze aan boekingen niets te klagen heeft deze Popronde. “Met haar oprechte en melancholische stemgeluid vertelt ze verhalen over alle soorten liefde en relaties, beïnvloed door onder andere LP, Tom Odell en Rhodes”, knip en plakken we uit de tekst waarmee de Popronde haar in de etalage zet. Een mooie plek voor het raam in een Amsterdamse horecagelegenheid is zo gevonden als de herfst ook over Amsterdam trekt.

“Ik heb me opgegeven voor de Popronde omdat ik er klaar voor was om nieuwe stappen te zetten en mijn muziek onder de aandacht van een grote groep professionals en muziekliefhebbers te brengen”, gaat de zangeres onmiddellijk doelbewust van start. “Tijdens de Popronde leer je ontzettend veel door zoveel shows te spelen en je ontmoet veel nieuwe mensen. Daarnaast gaat er natuurlijk veel aandacht naar de Popronde acts dus het kan een goede springplank zijn, ik denk dat vooral het netwerk wat je opbouwt tijdens de Popronde cruciaal is of kan zijn.” Een juiste constatering, die de vraag uitlokt wat ze aan het publiek dan gaat aanbieden. “Als muziekliefhebber en concertganger weet ik wat voor indruk een goede show op je achter kan laten. Het kan je aan het denken zetten of je juist even de wereld om je heen laten vergeten. Het kan iets ontzettend magisch hebben en om dat zelf neer te kunnen zetten vind ik iets heel speciaals. Ik doe altijd mijn best om me volledig in te leven in mijn nummers zodat mijn show zo oprecht mogelijk is. Daarnaast vind ik dynamiek heel belangrijk dus ik probeer altijd een krachtige en afwisselende show neer te zetten,”
geeft ze uitstekende redenen voor Assen en Emmen om juist haar shows te gaan bekijken.

Een ander punt waarbij je als beginnende artiest ook zo in de schijnwerpers kan zetten is De Grote Prijs van Nederland. Sterre Weldring schopte het tot de finale en dat was zeker niet de eerste keer dat ze in een degelijke competitie hoge ogen gooide. “Ik denk dat voor beginnende muzikanten, maar ook artiesten die al wat verder zijn, competities essentieel zijn. Je krijgt veel feedback en de kans om je muziek te laten horen aan professionals en een nieuw publiek. Daarnaast is het voor muzikanten onderling ook nog een goede netwerk mogelijkheid. Mocht je winnen zijn er natuurlijk altijd mooie prijzen maar ik denk dat het belangrijk is voor ogen te houden dat bij competities als De Grote Prijs winnen echt niet het belangrijkste is. Je weet nooit wat je hebt aan contacten die je hebt opgedaan, ook als je bijvoorbeeld niet verder komt dan een voorronde. Als ik terugkijk op alle competities waar ik aan heb meegedaan heeft elke competitie mij toch weer een stapje verder gebracht.”

Even een stapje terug. We zijn amper begonnen en al diep in het zakelijke. Eerst maar eens terug naar de liefde voor de muziek. Hoe zat dat bij Sterre Weldring. Het blijkt dat in Alkmaar haar ouders dit van belang vonden. “Ik kom niet uit een muzikaal gezin, maar mijn ouders vonden het wel belangrijk dat ik een instrument leerde bespelen. Ik koos op mijn zevende voor de accordeon en heb dat gespeeld tot mijn veertiende. Op die leeftijd ontdekte ik Jake Bugg, een singer-songwriter uit Nottingham, en toen ik zijn muziek voor het eerst hoorde wist ik eigenlijk meteen dat dat was wat ik wilde doen. Ik heb toen voor mijn verjaardag een gitaar gevraagd en ben zo ongeveer meteen begonnen met liedjes schrijven. Dat beviel zo goed dat ik er nooit meer mee ben gestopt.” Dat is nog niet direct een carrière in de muziek. We gaan in op haar beweegredenen om van haar passie haar beroep te maken. “Sinds ik begon met liedjes schrijven en optreden was voor mij eigenlijk vrij snel duidelijk dat er niets was wat ik liever deed, zo ongeveer al mijn vrije tijd ging naar muziek en het heeft me nog nooit verveeld. Het was daarom nooit een bewuste keuze artiest te willen worden, maar meer een vanzelfsprekendheid.”

Ze kijkt even uit het raam, waar de inwoners van Mokum bij het invallen van de schemering naar huis snellen en bezoekers van de stad ronddwalen tussen de neonreclames die glitterend lokken: Kom dansen! Kom eten! Kom zuipen! Kom gokken! Dan gaat Weldring verder over haar muziek: “Door de muziek die ik luisterde ging de muziek die ik zelf schreef natuurlijk al meteen een bepaalde richting op. In het begin hoorde ik nog wel eens dat ik bepaalde artiesten te veel nadeed, maar na verloop van tijd ontstond mijn eigen sound vanzelf. Het belangrijkste is natuurlijk dat je in eerste instantie muziek voor jezelf maakt en daar volledig achter moet kunnen staan. Als dat zo is dan geloof ik dat je sound vanzelf komt. De kracht van de singer songwriter en folk muziek die ik speel zit wat mij betreft in de kunst van het liedjes schrijven. Ik ben groot fan van goede liedjes, teksten die je aan het denken zetten of je raken, sterke melodieën. Het mooie aan dit genre vind ik dat je heel dicht bij die essentie blijft. Er kan meestal weinig opgepoetst worden met mooie arrangementen, het draait echt om het liedje zelf. Daarnaast is muziek in dit genre veelal ook een manier van verhalen vertellen, wat voor mij – en vele songwriters zullen dat beamen – vaak therapeutisch werkt.”

Een verrassende keuze was om haar loopbaan handen en voeten te geven met een studie aan het Bimm in Brighton. Deze prestigieuze Britse opleiding leverde al tal van artiesten af. Zo werd Sterre Weldring ook op dit spoor gezet. “Ik kwam bij Bimm omdat één van mijn grote voorbeelden, James Bay, in een interview vertelde dat hij daar had gestudeerd. Ik zag toen op de website dat een andere grote inspiratie, Tom Odell, daar ook had gestudeerd en ik was om. Ongeveer al mijn helden komen uit de UK, dus ik had altijd al het plan daar ooit nog eens heen te gaan. Bimm biedt ook één-jarige songwriting opleidingen en dit leek mij een perfecte kans. Ik heb mezelf dat jaar omringd met muzikanten en vooral van hen veel geleerd. Brighton is een bruisende muziekstad dus naast spelen met anderen heb ik ook veel solo opgetreden en regelmatig op straat gespeeld, waar ik plenty van heb geleerd, qua zelfvertrouwen maar ook over mijn schrijfwijze en daarnaast is mijn Engels natuurlijk erg vooruit gegaan. Ik heb er aardig wat contacten aan overgehouden, een paar muzikanten die ik ken doen het nu goed in de UK en omdat de school ook een business en management opleiding heeft heb ik ook wat managers en boekers en zo leren kennen in de UK die ik altijd om advies kan vragen.”

Ze heeft het onderwerp al aangestipt en dus duiken we dieper in de manier waarop Sterre Weldring haar liedjes schrijft en waar ze haar inspiratie vandaan haalt. “Al mijn nummers zijn autobiografisch, dus inspiratie haal ik uit mijn eigen leven. Hierdoor schrijf ik soms meerdere nummers in één week en soms een maand niets, het is afhankelijk van wat ik meemaak en wat al dan niet een indruk op me heeft gemaakt. Meestal komen nummers zonder dat ik er veel bij nadenk, ik begin met wat akkoorden en dan komen de melodie en tekst bijna altijd vanzelf. Voor mij geldt dat als ik te veel moet nadenken over een melodie of tekst, dan het nummer de magie een beetje verliest.”

Aangezien de tijd dringt om het interview nog uit te werken voor het optreden in Assen en er toch een behoorlijke avondspits wordt verwacht is het tijd om af te ronden met een blik in de toekomst. Er is nog geen album uit van Sterre Weldring…… De vraag kunnen we niet afmaken voor een we onderbroken worden door een enthousiast: “Ja, er komt een EP aan! Ik ben bezig 4 nummers op te nemen in de Wisseloord Studio’s, wat een ontzettend gave ervaring is. Ik zit momenteel nog midden in het proces dus hoe en wanneer kan ik nog niet precies zeggen.” die EP is 17 oktober dus nog niet verkrijgbaar in Assen bij The Black Tie of 31 oktober bij Söt in Emmen, maar wie weet zingt Sterre Weldring daar al wel het nodige van en wat in het vat zit, dat verzuurt niet.