Loading...
Peter en LeniRecensies 2019

Sterke Daisy Chapman overtuigt ook voor de derde keer

STEENDAM – Precies met datum en al kon uitbater Peter van Zeijl tijdens de aankondiging zich nog de voorgaande twee optredens van Daisy Chapman voor de geest halen. De eerste keer solo en de tweede keer met Sue Lord op viool en de Duitser Martin Denzin op drums. In deze opstelling stond team Chapman nu ook op het podium, maar er was door een zwangerschap wel enige tijd gaan zitten tussen de regelmatige bezoeken van deze Britse folkzangeres, sinner songwriter, heeft ze zich zelf een titel gegeven, aan het Noorden van ons land. Nu was er slechts één optreden in ons land in het kader van een voor de rest Duitse toer. Voor wie het gemist heeft, volgend jaar staat Daisy Chapman in De Amer. Een aanrader, want het concert in Steendam was ook nu memorabel en erg mooi. Chapman achter de piano ging van start met de titelsong van haar nieuwste album ‘Good Luck Song’ en koos zo voor een geleidelijke opbouw in haar concert en trok dat door in het verhalende ‘The Insects’ Party’. Dan oordeelt ze dat ze de schuif intensiteit volop kan open schuiven voor eerst het erg mooie ‘Jealous Angels’ wat een lied is voor de winter en dan het fenomenaal mooie ‘Oh Daddy!’ waarin de piano van Chapman en de viool van Lord elkaar uitmuntend weten te vinden. Voor wie dan even een adempauze kan gebruiken om weer even te bekomen is er het nieuwere ‘Porcelain’, een rustig en mooi lied. Regelmatig vertelt Chapman wat over haar liedjes. Dat geeft naast kadering ook meer inhoud aan het concert. Eén van de liedjes waar ze in haar introductie wat langer bij stilstaat is ‘Madame Jeneva’. Het is geïnspireerd op een schilderij over de gevolgen van de export van ons jenever naar de Britten in verleden tijden en al dronken komt elke zonde voorbij. Een mooie historische vertelling, zoals Chapman zich vaker aan historische vertellingen waagt. Het einde van de eerste set is dan weer erg mooi met ‘Shameless Winter’, de titelsong van het gelijknamige album uit 2012. De tweede set heeft, zo oordeelt Chapman, geen aanloop nodig. ‘There Is A Storm Coming’ is heftig en prachtig met uitstekend gebruik van de loop, waardoor Chapman de kans krijgt Martin Denzin, ook bekend van Someday Jacob, op te zoeken en samen met hem op drums de storm te laten kolken in Steendam als openingszet in de tweede helft. Het is het begin van een heerlijke set met de bescheiden drummende Denzin, de uitstekend met haar viool invulling geven aan de liedjes Sue Lord en de prachtig met gevoel zingende Daisy Chapman. Een aantal verhalen wordt wel voor de derde keer verteld op dit podium, zoals over haar eerste optreden in New York, waar vier mensen aanwezig waren, waaronder haar ouders en het mooie ‘Stay With Me’, wederom met mooi gebruik van de loop, dat deze herinnering heeft geïnspireerd. Een prima concert leverde nog diverse hoogtepunten op, zoals het voortreffelijke ‘Settle Down’, het rustige en wat ernstige ‘A Sinner Song’ en het toekomstgerichte ‘Generation Next’ voor het afscheid kwam met ‘Better Me’. Ten overvloede bewees deze Britse een artieste te zijn die voor een kostelijke avond garant staat.