Loading...
Recensies 2023Vera

Roosbeef is fantastisch in Vera

GRONINGEN – Het is altijd fijn om een artiest aan het begin van een toer te zien. Benieuwd naar het nieuwe knisper verse materiaal en hoe het aangepakt wordt. Het is misschien nog wel fijner om in de loop van of helemaal aan het einde van zo’n tournee een concert mee te pakken. De liedjes zijn ingesleten, de zenuwen blijven beperkt tot het optreden zelf en niet het nieuwe materiaal en de machine is geolied. Het optreden in Vera in Groningen was bijna het laatste in de rij rondom het nieuwe album ‘Zomer in Nederland’. Het stond niet eens op de poster, want aanvankelijk zou het plaatsvinden in De Oosterpoort, maar ziekte zorgde voor uitstel, verplaatsing, maar gelukkig geen afstel. In de zaal vooraf Roosbeef adepten die herinneringen ophaalden aan haar Platosonic optreden vele jaren geleden, toen er een jongedame met vele kleuren haren en een gitaar de indruk wekte dat ze een enorme potentie had, maar dat het er toen niet uitkwam. Die potentie, was de conclusie voor het concert, heeft ze alsnog ingevuld. Nog geen jaar geleden was Roos Rebergen ook in Groningen. Destijds voor de pandemisch uitgestelde toer rondom haar album ‘Lucky’. Een plaat verschenen in 2020 als opvolger van ‘Kalf’ uit 2015. Inmiddels is er met ‘Zomer in Nederland’ een prachtige opvolger en kan Roosbeef wederom een rondje Nederland en België doen. Een nieuw bewijs stuk in het opbouwen van een zaak dat Roosbeef een scherp aan de wind zeilende en compromisloze artieste is die op haar eigen wijze haar loopbaan sturing geeft en artistiek invult. In Vera opende het gezelschap intens met het aanzwellende ‘Arme Slechterik’ om direct daarna te vervolgen in het rustigere ‘Hooitijd’ om daarna met het gevoelige en indringende ‘Ezels’ en het met erg mooie zang opvallende ‘Sterremeisjes’ al heel snel een prachtig niveau te bereiken. Een paar nummers later wordt dit ook weer bereikt met ‘Warschau’ Het zijn geweldige nummers met een fijne intensiteit gebracht en een mooie oprechtheid. In alles is de zangeres geloofwaardig, nooit komt het gekunsteld of geacteerd over. Roos Rebergen is vooral zichzelf. Dat betekent ook summiere aankondigingen want een prater is ze niet, hoewel ze bij de schaarse keren dat ze het word richt tot het publiek subtiel wat humor er door heen weeft en haar toehoorders zo voor zich weet te winnen, in zover dat nog nodig was. Deze avond werkt dat ook in haar nadeel. Halverwege het optreden wordt een jongedame onwel en stort voor het podium neer, ironisch gezien juist onder het nummer ‘Onder Bedwelming’. De band stopt keurig het optreden, zodra ze het door hebben, maar daar had best nog iets pro-actiever een: “Is er een dokter in de zaal”, mogen klinken met het extra bereik van een microfoon, waar de band zich nu achter op het podium terug trok. Gelukkig wordt de dame snel geholpen door aanwezigen met medische vaardigheden en het Vera personeel, waarbij stagemanager Wietse toesnelt met water en even later staat, met een bleeksnoetje, de dame alweer aan de kant van het concert te genieten. Een goede afloop gelukkig. Terecht dat ze, als het alleen een flauwte blijkt, blijft, want het optreden blijft mooie nummers geven. ‘Hersens’ bijvoorbeeld en de titelsong van het nieuwe album ‘Zomer in Nederland’, wat weer zo’n emotioneel geladen liedje is, wat impressionant wordt gebracht met onder andere mooie gitaar accenten van Sjoerd Bruil, zoals de hele band in vorm is en speelplezier uitstraalt. Het gaat nu mooi verder en Roosbeef is het “Titanic moment” al snel te boven en ook de zaal zit er helemaal in en zo ontstaat een bijzonder concert van deze artieste. Het kent een mooie opbouw. ‘Amerika II’ heeft een mooie progressie en zwelt fijn aan. ‘Twijfelaar’ is wat rustiger. Het mooie ‘Vergeten Groenten’ begint Roosbeef solo, waarna 4 stemmig wordt afgesloten met ‘Ik Heb Je Rug’. Een enthousiast applaus vraagt om een toegift en het mooiste heeft de formatie misschien wel tot het laatst bewaard met een fantastisch ‘Rodeo’, dat broeierig je bezweert, het rustigere ‘Mandola’ en tenslotte kippenvel bij het pianonummer ‘Raak me Aan’. Roosbeef was fantastisch en bewijst misschien niet de populairste Nederlandse artieste te zijn, maar zeker qua kwaliteit in de Eredivisie te staan. Het lijkt nog niet zo, maar het is (bijna) zomer in Nederland met dergelijke mooie shows.