Loading...
Recensies 2017

Retro is heerlijk bij Eilen Jewell

GRONINGEN – Als de organisatie je tegenover de grote trekker van het festival Jason Isbell zet moet je je als artiest zorgen maken. Terwijl in de grote zaal stevig werd gerockt tijdens Take Root in De Oosterpoort in Groningen, was in de kleine zaal toch ook een uitverkochte zaal voor het optreden van Eilen Jewell. De mensen die de keuze hadden gemaakt voor de retro country, swing en blues van deze zangeres kregen absoluut waar voor hun geld. Een fantastisch optreden van ‘The Queen of the Minor Key’ oftewel de koningin van de mineur. In mineur raak je absoluut niet van al die pracht die Jewell met haar bandleden Jerry Miller, Jason Beek en Shawn Supra over het publiek uitstort. De band kwam op voor het eerste nummer en zette een lekker swingend nummer in, waarna de ondanks haar Queen aanduiding toch zeer bescheiden overkomende Eilen Jewell haar entree maakte. Lekker met op deze manier de stemming gezet, volgde een honky tonk en met ‘Richman’s World’ een wat ouder nummer. Ook voor diepte en bezinning was ruimte, want na die swingende opening was er ruimte voor wat rustiger en intense nummers waaronder het prachtige ‘Rio Grande’, waar Jewell ook meer dan kon overtuigen. Een schitterende stem. Af en toe mag Jewell nog meer aanwezig zijn op het podium. Eilen Jewell heeft al een flink aantal albums op de markt en haar laatste is een ode aan de blues. Op ‘Down Hearted Blues’ eert ze het genre en een aantal van de oude helden uit de blues. Van het album werden een aantal nummers gespeeld, met respect voor het oude, maar ook met aandacht voor nieuwe muzikale ontwikkelingen, wat deze liedjes een eigen Eilen Jewell en toch ook modern gevoel gaf. Vaak zijn covers toch vreemde eenden in de bijt, maar deze nummers hadden net zo goed van haar eigen hand kunnen zijn, zo natuurlijk voelden ze aan. Prachtige uitvoeringen van bluesklassiekers als ‘Another Night To Cry’ en ‘You’ll Be Mine’ , bekend van Howlin Wolf, behoorden tot de beste nummers dit concert. Prachtig gebracht en met veel overtuiging. Ook in haar introducties bracht Jewell eer aan de mensen die dergelijke nummers groot hebben gemaakt. Dat werd even later nog gevolgd door het prachtige titelnummer van het album met de hele band voor op het podium en geen drums, maar washboard. Met het mooie ‘Head over Heels’ bleef de band nog even in die formatie voor de uitbundige afsluiting kwam met ‘You Know My Love’ van Otis Rush. Retro blijft modern als het in de handen valt van vaklui als Eilen Jewell.