Recensies 2019

Radio Esperanto geeft Cleopatra haar muziek terug

GRONINGEN – Cleopatra heerste over een rijk aan de Middellandse Zee en had een liefdesrelatie met Julius Ceasar die nagenoeg over het hele Mediterrane gebied zijn macht wist uit te breiden. Cleopatra is ook de naamgeefster van de studentenvereniging in Groningen die jaarlijks Preipop organiseert en daarop Radio Esperanto inviteerde die juist weer de muziek uit het Mediterrane gebied als uitgangspunt heeft genomen. De Groninger formatie brengt hun kijk op de muziek van de Balkan, Griekenland, Turkije en het Midden-Oosten. Het is altijd fijn als een cirkel mooi rond is. Wat even fijn is, is de muziek van deze Groningers, Teun-Joshua Brandt op accordeon, Jelte Fossen op de Ud, gitaar en Bouzouki, Willie Achterberg op de bas, drummer Janez Sagadin en multi-instrumentalist Jan-Roelof Bathoorn op onder andere Riq, Bouzouki en Kymbala. Waarbij Fossen en Bathoorn voornamelijk de zang voor hun rekening namen. Allen gelouterde muzikanten die je bekend kunnen voorkomen uit de hyperactieve folkscene in Groningen, waarbij ze opduiken in verschillende bandjes. Om de sfeer te zetten en de mensen die net uit de rockuitbarsting op het andere podium kwamen even weer in de juiste stemming te krijgen begon Radio Esperanto met fijn aan intensiteit winnend instrumentaal nummer, waarna het ‘Efige’ het eerste gezongen nummer werd gebracht, waarbij het Jan-Roelof Bathoorn was die met zijn stembanden het voortouw nam. Een lekker vlot nummer, waarbij de Mediterrane invloeden overduidelijk waren. Het is een fijne mix wat Radio Esperanto brengt met rust, maar ook de showmanship van Bathoorn en Teun-Joshua Brandt, waarbij Fossen ingetogener is voor op het podium. Met veel enthousiasme wordt het publiek het optreden ingezogen door het overduidelijke speelplezier. Dat is nog niet zo eenvoudig, want met ‘vreemde’ instrumenten en liedjes die toch niet doorsnee popcultuur zijn moet er voor gewerkt worden. Met ‘Mogador’ nogmaals een prachtige ingetogen instrumentaal lied, dat zeer beviel, voor Fossen in ‘Ai Qui Dedo’ als zanger zijn kunde liet zien. Hierna was het tijd voor het opzwepende ‘Jaffa’ waarop de meute voor het podium fors meedeinde en op deze manier naar het einde werd gewerkt met prachtige liedjes. Geen doorsnee band, maar Radio Esperanto heeft een zeer prettige niche in de muziek gevonden en brengt dat met overtuiging. Radio Esperanto geeft Cleopatra haar muziek terug.