Prima concert The 4Horsemen die uitgroeien naar 5

GRONINGEN – Je zou het als muzikant haast vergeten, maar op het moment dat jij op het podium staat en opgaat in je muziek gebeurd er nog veel meer. Bijvoorbeeld een uitbater die zich zorgen maakt om geluidsniveau, want als dat te hoog is, dan zou je zo een boete kunnen krijgen en als dat vaker gebeurd, hou dan je tent maar open. Het alternatief is even het geluidsniveau dimmen, want anders gaat er zomaar weer een podium dicht en kost jouw enthousiasme welke je ongestoord wilt beleven je een plek om op te treden en niet alleen jou, maar ook veel collega artiesten in een markt, waar de podia voor muziek al niet voor het oprapen liggen. In ’t Kantoor in Groningen botsten beide werkelijkheden even, maar na een boze blik en een minder doordachte opmerking werd het in de pauze van het optreden van The 4Horsemen het goed opgelost. Iets meer begrip, van artiesten in het algemeen, voor de positie van de uitbater zou echter niet verkeerd zijn. Dat ene momentje mag niet het beeld van het optreden van het vijftal The 4Horsemen bepalen. De formatie had namelijk een zeer degelijk en goed optreden voor het publiek in petto, dat sterk instrumentaal met ‘Sidetrack’ begon, voor ook Gertjan Blaauw zang en tenorsax de overige bandleden Joost Karseboom op gitaar, Ronald Boxma op orgel, Werner van Baarsen op bas en Hubert van der Jeugd op drums kwam versterken. Het eerste nummer dat hij zong was ‘Messing With The Kid’ dat ook erg aansprekend was, vooral met het saxwerk dat extra cachet gaf. Covers blijven altijd een tricky business. The 4Horsemen kozen onder andere voor ‘Pretty Woman’, ‘Little Red Rooster’ en het door Boxma gezongen ‘Gimme Some Loving’ die degelijk en dicht bij de originelen werden gespeeld. Uit muzikaal oogpunt verlies je het dan altijd van de iconische uitvoeringen die er al van deze nummers bestaan,, maar om het publiek iets herkenbaars te geven en ze de oren weer te laten spitsen werkten deze nummers prima. The 4Horseman is een mooie ervaren en goed in elkaar stekende blues en rockband van Groninger bodem. Af en toe mag het publiek nog iets meer in woord en gebaar bij het optreden worden gehaald. Het gezelschap bracht inmiddels twee albums uit, waarvan ‘Lucky’ op de merch tafel stond en op basis van de soundcheck al werden verkocht. Begonnen we met kleine foei, ook een groot compliment voor de band en met name Ronald Boxma die uitstekend meedacht met een andere artiest en zeer collegiaal met kabels en ideeën aan kwam. Naast covers overtuigde de band vooral in de eigen nummers, zoals het sterke ‘Mean Black Billy’, ‘Kill to Live’ of ‘Lucky’. Energiek en swingend kwam de band uit de hoek met de nodige power. Het is geen hemelbestormende formatie die totaal iets nieuws brengt, maar met die mooie mix van prima eigen werk met her en der een blues of soulcover is The 4Horsemen toch wel vier stappen verder dan menig andere bluesband die slechts de bekende nummer weet te herkauwen.