Loading...
Recensies 2018

Plesant Batenburg Hellbillie knoopt outlaw-country aan Nederlandstalig

MEPPEL – Het is een cadeautje dat menig muzikant zich zou wensen. Ruud Batenburg van Batenburg Hellbillie stond twee dagen na zijn verjaardag die festiviteiten nog eens druk over te doen met een optreden op het prestigieuze Sunday Roots Festival in Clouso in Meppel. Een geschenk om te koesteren. De band uit Geldrop heeft als huidige bezetting naast Ruud Batenburg op banjo, ook Freddy Batenburg op contrabas, Jeroen Batenburg op gitaar en Henri Batenburg als zanger en gitarist. Een vereiste voor toetreding is daarbij een bezoek aan de burgerlijke stand voor naamswijziging. Het Brabantse orkest speelt, volgens eigen zeggen, traditionele country, bluegrass en outlaw-country met een vleugje koeiepunk en daar voegen we graag de Brabantse smartlap aan toe. Op podium een gezelschap heren, zoals je dat op het oog in veel Amerikaanse plattelandsdorpjes zou kunnen aantreffen voor de drugstore of sleutelend aan die pick-up die het weer heeft begeven. Als de heren het vlotte en rauwe ‘Hellbillie Band’ inzetten besef je dat het oog je bedriegt en dat het Brabanders zijn en dat het hier ook rauw volk betreft is te horen in de zang en de muziek, maar ook de kleine hartjes van het type ruwe bolster blanke pit zijn daarbij van toepassing blijkt wel uit ‘Dansen op Mijn Graf’ dat rustiger en veel gevoeliger is. Het optreden in Meppel wordt gebruikt om ook enkele nieuwe nummers een testrun te geven, zoals ‘Dance Macabre’, een prettig zei het erg lang nummer dat als het iets puntiger was nog meer aan kracht zou winnen. Dat de band ook aan enige maatschappij kritiek doet en niet alleen liedjes over de dood, ellende en verdriet heeft, blijkt wel uit ‘Kutnummer’. Het is een lied waarin de onmacht spreekt als de hoge heren graaien, draaien en naaien en je er als gewone burger alleen maar bij kan staan en kut roepen. Dan volgt nog een nieuw nummer, alles prettig en met humor aangekondigd. ‘Het Beest In Mij’ bevat ook gevoelige momenten gemixt met rauwere intermezzo’s en weet te overtuigen. Batenburg Hellbillie staat sinds 2013 op de podia en bracht al diverse albums uit. Een goede en geroutineerde club die weet hoe de toeschouwers te betrekken en met hun rauwheid en teksten ook muzikaal het publiek in de show mee te nemen en het feest op gang te houden. ‘Galg en Rad’ is feestelijk, krachtig en vlot, voor met ‘Eikel aan een Kersenboom’ er een smartlapdeuntje wordt ingezet, nu en dan gemixt met country, voor het hoogtepunt en het uitroepteken achter een uitstekend optreden.