Loading...
Recensies 2017

Meadows ft. Roosmarijn krijgt de handen op elkaar

GRONINGEN – Ieder nummer wat Meadows speelde op Melodica in het Grand Theatre in Groningen speelde eindigde in een orkaan van applaus. Dat had zeker te maken met het feit dat Christoffer Wadensten, de man achter Meadows, een vaste waarde is in het Europese Melodica circuit en dus veel vrienden in de zaal had, maar ook zonder dat feit was het optreden schitterend en het applaus dik verdiend. Normaal staat de singersongwriter uit Örebro in Zweden alleen op het podium, maar voor de gelegenheid had hij een band. Die band bestond uit een violiste, de Nederlandse Roosmarijn Tuenter. Het eerste nummer, voor hij zijn ‘band’ op het podium vroeg speelde Meadows alleen. ‘Empty Windows’, was een fijn gevoelig liedje dat de Zweed direct in staat stelde om zijn prima zang te laten horen. Voor ‘The Only Boy Awake’, Meadows huidige ‘claim to fame’ omdat het liedje gebruikt wordt in een Netflix serie en hem daardoor veel belangstelling opleverde, kreeg hij in zang en op viool versterking en dit bleek een prachtige match. De zang van Tuenter ondersteunde de zang van Meadows en de viool voegde echt wat toe aan alleen het gitaar spel. De zanger kondigde dan ook aan dat er vaker samengewerkt gaat worden en dat is een uitermate goede zaak. Was ‘The Only Boy Awake’ prachtig, het volgende nummer ‘Moonlight’ was zo mogelijk nog mooier. Meadows brengt prachtige folkpopliedjes in het singersongwriter genre. Een genre dat de laatste tijd nogal onder druk is gezet door een toevloed aan artiesten die met een flinke hype ineens faam verwierven, maar niet of met moeite een volgende stap in hun loopbaan zetten. Bij Meadows is hier geen sprake van. In alles spreekt zijn liefde voor muziek en de wil om zijn liedjes te delen met het publiek. De nadruk ligt op artistieke rijkdom in plaats van geldelijk gewin. Melodica zit hem in zijn hart, vertelde de Zweed dan ook. Meadows bracht eind 2016 zijn debuutalbum uit en de meeste liedjes tijdens dit optreden waren dan ook van dat album. ‘Addicted’ was dat niet, maar wel erg mooi en ook ‘Dream of You’ dat wel op het album staat was erg fijn. De mooie stem, zorgvuldige liedjes en zeker ook de samenwerking met Tuenter was prima. Meadows was daarnaast een oprechte spreker die zijn liedjes mooi aan elkaar sprak en een fijne gitarist. Na ‘Too Hear You Talk’ was de tijd op. Bij hoge uitzondering stond de organisatie tijdsoverschrijding toe en ontkoppelde Meadows zijn gitaar en deelde zijn liefde voor muziek nog éénmaal met het publiek door een lied te spelen in en met het publiek. Applaus verdiend.