Loading...
Interviews 2014

Marlies van der Meulen: “Ik word blij als ik Balkan muziek hoor”

GRONINGEN – Het was de positieve verrassing van Summerdeis in Drachten in de muziekprogramering. The Big Top overtuigde bijzonder op de eerste avond van het festival in Drachten waar regionale bands hun kunnen mochten tonen. Dat deed The Big Top met frontvrouw Marlies van der Meulen. Met hun op zigeunermuziek gebaseerde klanken kregen ze veel waardering voor hun spel. Zangeres Marlies van der Meulen gaat in op ‘The Big Top’

Marlies van der Meulen. De oplettende volger van popmuziek in Friesland zal de jonge zangeres nog kennen van ‘For Sale’. Met deze band uit Harlingen en omgeving schopte Van der Meulen het zelfs tot een optreden in Poppodium Romein, maar rond 2007 kwam een einde aan ‘For Sale’. “For Sale was mijn allereerste bandje. Ik speelde toen nog maar net gitaar en had nog geen ervaring
met optredens of met samenspelen. Wat ik ervan heb geleerd is om op het podium te staan en met
kritiek om te gaan. Na For Sale ben ik een aantal jaren in mijn eentje bezig geweest met muziek om
mezelf eerst muzikaal beter te ontwikkelen, daarna ben ik weer met anderen samen gaan spelen.”, klinkt het gedreven.
Dat samen spelen doet Marlies van der Meulen nu in ‘The Big Top’ met Frido Hiddingh, Tom van der Neut en Ruben van Hemmen. De band brengt prachtige muziek waarin de Balkan klanken centraal staan. Een opmerkelijke keus voor dergelijke jonge muzikanten. “Voor zover ik weet heb ik geen zigeunerbloed en heb ik qua achtergrond niets met de Balkan te maken”, lacht Van der Meulen. “Ik weet ook niet zo goed waarom ik zo van die muziek houd, ik word gewoon blij als ik het hoor. Balkan muziek kan heel melancholisch zijn, maar ook heel vrolijk. Als ik me rottig voel
vrolijkt het me altijd wel op, op een of andere manier. Helemaal als ik het zelf speel kan ik me erin uiten”, aldus de zangeres en componiste. De vertaalslag van een traditionele muzieksoort naar de modern klanken van ‘The Big Top’ zal niet eenvoudig zijn, maar levert verrassende en aansprekende resultaten op. Van der Meulen gaat in op het creatieve proces van ‘The Big Top’. “Ik ben het enige bandlid ben dat zich in zo’n hoge mate laat inspireren door Balkan muziek. Daardoor komen er ook andere invloeden in de muziek. De gitarist laat zich bijvoorbeeld veel inspireren door Jimi Hendrix en Mark Knopfler. Iedereen in de band heeft zijn eigen stijl en iedereen stopt andere invloeden in de nummers. Hierdoor wordt het een mix van heel veel verschillende muziek. Qua schrijven is het ook een mix; ik luister immers niet alleen maar naar Balkan. Doordat ik naar veel verschillende muzieksoorten luister, is het qua songwriting ook verschillend en gaat het meer kanten op dan alleen de traditionele Balkan. Er zit bijvoorbeeld ook rock, pop, swing enzovoort in de nummers. We krijgen veel positieve reacties. Ik heb het idee dat het publiek over het algemeen open staat voor onze muziek en het wel verfrissend vindt.”
Dan blijft de vraag wanneer al dat mooie materiaal ook op een album beschikbaar komt. Een aloud probleem doet zich voor. “We hebben in principe genoeg nummers voor een CD, maar zijn nog bezig om een budget bij elkaar te krijgen om het allemaal op te kunnen nemen.” Na Simmerdeis wacht nu een optreden op een ander mooi festival namelijk Hongerige Wolf een prachtige uitdaging voor ‘The Big Top’ in een fantastische Line Up. : Het live spelen is uiteindelijk het leukste wat er is. Ik merk dat hoe meer ervaring we opdoen, hoe beter de optredens gaan. We gaan ons steeds meer thuis voelen op het podium. Ik vind dat we ons als band zeker aan het ontwikkelen zijn”, besluit Marlies van der Meulen.