Loading...
Interviews 2015

Liz Meesters: “Bluegras is voor mij altijd meer geweest dan alleen maar muziek”

AMEN/HARPEL – De Amer heeft de reguliere programmering zo’n beetje afgesloten, maar komt deze zomer met iets nieuws. “Zummer op zien Zundags”. Op een aantal zonnige zondagmiddagen deze zomer wordt de concertzaal mee naar buiten genomen. Timo de Jong beet al de spits af en op zondag 28 juni zullen Janis McCoury & The Wall of Sound het publiek verrassen dat spontaan langskomt of bewust voor de muziek het terras opzoekt met hun bluegrass. Achter deze indrukwekkende naam schuilen zangeres gitariste en basspeelster Liz Meesters. Peter Noorman op banjo, Hendrik Luurtsema op mandoline, Bert Heinhuis op dobro en wie weet zingt ook Salomé Meesters nog een nummer mee in een moeder-dochter duet Buiten de country en bluegrass behoeft Liz Meesters wellicht nog introductie, maar wereldwijd absoluut niet. Graag vertelt ze over haar liefde voor de bluegrass.

“Ik ben opgegroeid met bluegrass muziek, want mijn vader heeft jaren lang tournees georganiseerd voor Amerikaanse bluegrass bands”, vertelt de Harpelse muzikante. “De artiesten die dan overkwamen logeerden bij ons thuis en gaven huisconcerten waarvan we er in die jaren meer dan 200 hebben gehad. Aangezien vele van deze muzikanten vrienden werden en we ze ook gingen bezoeken in de USA, is bluegrass voor mij altijd meer geweest dan alleen maar muziek. Bij ons thuis werd er bijna alleen maar bluegrass gedraaid of gespeeld. Voor mij was het wat popmuziek was voor anderen. Ik heb weinig van Doe Maar meegekregen, ik luisterde naar Peter Rowan. Dus voor mij is het zeker heel vanzelfsprekend dat bluegrass zo’n grote invloed heeft op mijn muziek. De eerste keren dat ik op het podium stond deed ik dat wel met mijn vader. Ik ben heel blij met die ervaring, het was leuk en bijzonder, maar mijn vader is geen podiumdier dus na een poosje stond hij zijn plaats af aan andere muzikanten.”

Die muzikanten hebben als naam gekregen Janis McCoury & the Wall of Sound. Liz Meesters legt uit hoe ze zo aan die naam gekomen zijn. “Janis McCoury & The Wall of Sound is begonnen als duo van Peter Noorman en mij. Wij heten toen alleen Janis McCoury, een naam die een samentrekking is van twee van onze favoriete artiesten: Peter is een liefhebber van traditionele bluegrass en één van zijn voorbeelden is Del McCoury. Ik hou ook erg van singer-songwriter muziek en ben een groot bewonderaar van Janis Ian. De toevoeging ‘The Wall of Sound’ hebben we er later bij bedacht, het is een beetje een knipoog naar de akoestische muziek die we spelen, al zijn de banjo, dobro en mandoline aardige geluidskanonnen. Wij wilden ook graag op festivals spelen en dan merk je dat het mooi is als je dan een volledige band hebt. Eerst hebben we samen gespeeld met wat tijdelijke artiesten, we hebben zelfs op een festival in Frankrijk ter plaatse nog de bassist Danny Booth van een Amerikaanse band Frank Solivan & Dirty Kitchen gevraagd om met ons mee te spelen. Dit werd een fantastische show. Vorig jaar heeft Eric Levenson met ons mee gebast, dit was voor mij heel bijzonder. Eric was hier op tournee met Amy Gallatin & Stillwaters maar was in de begin jaren 80 van de vorige eeuw ook een aantal keren op tournee en bij ons thuis geweest met Joe Val. We hebben een poosje met Kevin Lynch (Murphy’s Law) en Erwin van der Ven gespeeld maar de afstand tussen de woonplaatsen was te ver om met regelmaat te oefenen. Als je echt aan je eigen bandgeluid wilt werken is het belangrijk om vaste muzikanten om je heen te hebben en we zijn heel blij met de artiesten die we hebben gevonden die nu een vast onderdeel van de band vormen. Hendrik Luurtsema, die zingt en mandoline speelt, heeft eerder met ons in de voormalige band Close to Home gespeeld. Bert Heinhuis, speelt de dobro, trad vroeger op met de bluegrass band Flagstone.”

Er is een enorm ‘songbook’met de meest geweldige country en bluegrass liedjes. Liz Meesters schrijft echter zelf ook materiaal. Een proces met vallen en opstaan. “Het schrijven van liedjes vind ik nog niet zo makkelijk”, kijkt Meesters moeilijk. “ik begin eerst heel erg met nadenken wat het proces eigenlijk remt. Een idee moet eerst aan alle kanten worden onderzocht in mijn hoofd. Uiteindelijk komt er dan een moment waarop een zin of idee me niet meer loslaat en als ik dan begin te schrijven, is het vaak in een paar uurtjes klaar. En ‘goed Liz liedje’ hoeft niet moeilijk te zijn en hoeft zelfs niet een ingewikkeld thema te hebben (ik heb een liedje dat heet ‘The Corn around My House’ over het mais dat elk jaar rond mijn huis staat) maar het moet een bepaald verhaal vertellen, vaak toch met een droevige twist.”
Jarenlang was Liz Meesters de gitariste van de band. Sinds kort staat ze ook op het podium met een enorme contrabas. “De bas is nog erg nieuw voor mij. Ik ben vorig jaar november hiermee begonnen. Tot die tijd heb ik, naast het zingen, altijd gitaar gespeeld, maar ik ben geen geweldige gitaarspeler en ik vond het altijd moeilijk om die twee dingen tegelijk te doen. Het bassen is daarin voor mij een openbaring. Ik heb nog heel veel te leren maar op de bas kun je al snel meespelen, het is een stuk eenvoudiger. Dat geeft mij de ruimte om met hart en ziel te zingen. Want daar ligt toch mijn echte liefde, bij het zingen.”

Bluegrass en country zijn toch typisch Amerikaanse muzieksoorten die hier ook een trouwe volgelingen schare hebben. Regelmatig komen bands over uit de Verenigde Staten en ook in Nederland zijn een aantal muzikanten die zich met dit muziekgenre bezig houdt. Wie weet hoeveel toevallige passanten in Amen nog bekeerd worden. “Ik weet niet of je kunt zeggen dat bluegrass hier nou echt populair is, al denk ik wel dat films als ‘O Brother, where art thou’ en ‘The Broken Circle Breakdown’ helpen. Bluegrass heeft zeker een hele trouwe aanhang. Ik denk dat dit onder andere komt omdat bluegrass een makkelijke muzieksoort is om mee te spelen, als je een paar akkoorden kent kun je meestal op een jamsessie wel wat meespelen. Er zijn dus ook heel veel muzikanten onder de liefhebbers van deze muziek.
Wat ook zeker een bijzonder iets is in bluegrass, is dat de artiesten heel dichtbij zijn, je kunt ze altijd aanspreken, ze mengen zich altijd in het publiek en vaak zie je ze weer in een jamsessie, samen musiceren met iedereen die zijn of haar instrument heeft meegenomen.” Het is zeker dat muzikanten uit de bluegrass niet vast zitten aan een eigen repertoire of band. Gastmuzikanten en spontane ‘aanschuivers’ zijn niet ongewoon. Ook Liz Meesters stond al met menig bekende ‘bluegrass’ naam op het podium. “Het is altijd heel bijzonder om muziek met elkaar te delen en daar leer ik en de andere leden van de band ook elke keer veel van.. De unieke invulling die elke afzonderlijke muzikant brengt zorgt altijd dat je zelf ook weer anders reageert. Dat is zeker erg mooi om te merken bij een eigen geschreven nummer. Je hoort dan hoe je liedje groeit door de inbreng van en samenwerking met anderen.” Voor wie wil weten hoe dat dan klinkt. De Amer heeft op zondag 28 juni het meest muzikale terras uit de omgeving.

Janis McCoury & The Wall of Sound staat op 14 juni tijdens de Zomerfair in Drouwenerveen en op 28 juni klinken om 14.00 uur de eerste klanken tijdens “Zummer op zien Zundags” op het terras van De Amer in Amen. Bij slecht weer even informeren of het wordt afgelast of naar binnen verplaatst.