Loading...
Recensies 2021

Live at Olympus toont potentie

GRONINGEN – Op het buitenpodium van De Loods presenteerde het Groninger duo Live at Olympus zich tijdens het festival The World We Live In. Dirk-Jan Apoll en Tsveta Boneva hebben met het album ‘We are Live at Olympus’ uitgebracht en zijn een folkrock duo bestaande uit een akoestische gitaar en een klassieke viool. Op voorhand een intrigerende combinatie en dat bleek in de praktijk meer dan uit te komen. De uit Roese, een prachtige historische stad aan de Donau, in Bulgarije stammende Tsveta Boneva kwam voor haar studie aan het Prins Claus conservatorium naar Groningen en is ook regelmatig terug te vinden in klassieke orkesten om de grote componiste uit te voeren, maar met de Groninger Dirk-Jan Apoll heeft ze juist ook modern en eigen folkrock werk, waardoor ze met haar viool ook andere opties heeft. Apoll is ook verbonden aan het conservatorium en de gitarist uit Grootegast is ook geen onbekende in het klassieke werk. De band was van oorsprong een kwartet, maar in Groningen stond dit duo op de planken. Als doel van de optreden omschrijft de band het als het vieren van het leven. “Alles wat betreft het leven, wat leven maakt wat het is en wie jou maakt wie jij bent.” Een mooi missie statement met plezier, maar ook met oog voor melancholie en verdriet. Het duo ving aan met ‘Oh Dear’. Onmiddellijk viel dat prachtige viool spel op in dit mooie nummer dat vlot begon en zich steeds krachtiger liet gelden. Ee mooie ontwikkeling in de nummers die terug kwam in ‘The Roller Coaster’, die kalm zijn aanvang had, maar gedurende het nummer steeds heftiger werd. De emoties en urgentie van deze songs werd prima onderstreept met de viool en het spel van Apoll. In deze eerste nummers was het Dirk-Jan Apoll die de zang voor zijn rekening nam, maar wat moeite had met de consistentie. Vaak was het prima, maar wellicht door de lange corona pauze, zakte het nu en dan even weg op momenten. In zijn presentatie was hij prima. ‘Past The Gate’, was zo’n nummer dat hij van wat extra uitleg voorzag en het publiek mee nam in zijn verbeelding in dit nummer over vrijheid. Een nummer met een helder statement, want niet voor iedereen is de vrijheid vanzelfsprekend en heeft de gelijke mogelijkheden. Tot ‘The Fool’ had Tsveta Boneva zich beperkt tot haar prachtige vioolspel, maar in dit nummer zon ze ook en dat was een openbaring. Een prachtige zangstem maakte dit nummer tot één van de hoogtepunten van dit optreden, met ook prima samenzang. De rol als zangeres van Boneva mag zeker worden vergroot. Via het rustige ‘The Magic’ werd uiteindelijk toegewerkt naar het afsluitende ‘Down The Rabbit Hole’, met nu de stembanden van Apoll in de hoofdrol in de mooie nummer. Een mooie combinatie waarbij er veel mogelijkheden zijn, met prima songwriting en als onderscheidende factor dat heerlijke vioolspel, maar waarin het vasthouden van het hoge niveau nog een work in progress is. Opmerkelijk was nog wel dat het fantastische ‘Unborn Child’, waarvoor onlangs een clip is opgenomen met een dromerige samenzang, op de setlist ontbrak. Da was dan weer jammer en toch een gemiste kans.