Loading...
Recensies 2022

Krachtige Kids with Buns betoveren Welcome to the Village

LEEUWARDEN – Het was zo’n concert uit de categorie: Wauw. Een concert waarvan het eigenlijk jammer was dat het zitplaatsen waren, want eigenlijk wil je vlak voor het podium niks missen en het is misschien niet altijd dansmuziek, maar het voelde ook weer zo beknelt in een stoel met al die emoties; maar ja beter zo dan niet. Kids With Buns kortom gaven een krachtig en prachtig optreden in De Harmonie tijdens Welcome to the Village in Leeuwarden. Een concert in lijn met de steile curve omhoog die de band maakt van pas begonnen tot veelgevraagde act. Het is verbazingwekkend dat Marie Van Uytvanck en Amber Piddington met nog slechts een korte bestaansgeschiedenis en één EP op hun naam nu al zo’n vooruitsnellende reputatie hebben en er ook nog in slagen die hoog opgeklopte verwachtingen waar te maken. Een wauw concert dus in Leeuwarden, waar beide dames zich lieten vergezellen door twee heren, Sam op drums en Stijn op keys, die hen muzikaal ondersteunden. De EP van het stel heet ‘Waiting Room’ en is ook nog heel pril. Deze EP gaat van start met het titelnummer en ook in Leeuwarden trapten ze af met dit nummer. Een heerlijke opening lekker uptempo en een urgentie die dezelfde curve vertoonde als hun roem. Een song waarin wordt terug gekeken op de afgelopen twee jaar waarin de pandemie alles in de wachtstand zette en onzekerheid had over wat ging komen. Toevalligheden kunnen zo hun effect hebben, want als niet de muzikale kompaan van Marie Van Uytvanck wegens ziekte forfait moest geven in 2020 bij een evenement en de Vlaamse zich herinnerde dat Amber Piddington die ze twee jaar daarvoor tijdens Pride Antwerpen had leren kenen ook niet onverdienstelijk gitaar speelde en misschien wel kon invallen…dan was Kids with Buns wellicht er nooit geweest. Die éénmalige samenwerking smaakte naar veel meer. Na het vlotte openingsnummer, waarin vooral die heel kenmerkende stem van Marie Van Uytvanck zich deed gelden, nam de band met ‘The Snakes’ even het tempo terug. Weer zo’n mooi verhalend nummer, dat rustig veel te vertellen had en een mooie progressie kende. Aanvankelijk volgde het setlist pad de richtingsaanwijzingen van de EP, want ook daarop is ‘The Snakes’ nummer twee en ‘numbers’ het derde nummer. Een aanpak die goed in elkaar zat, want zo werd je prachtig naar dit hoogtepunt gebracht. Een echte sad banger, maar wat is het heerlijke muziek, rechtstreeks uit uit de slaapkamers van beide dames, met hun bedroom indie pop of indie folk. Marie Van Uytvanck kon in ‘numbers’ prachtig haar stem laten evolueren naar standje heerlijk, terwijl Amber Piddington, die vokaal regelmatig bijsprong met haar geïnspireerde gitaarspel een heel eigen laag aan de muziek van het stel gaf. De routekaart gaf ‘1712’ als volgende halte aan en dit was wederom zo’n sterke tussenstop. Een prima nummer dat rustig van start gaat en dan nu en dan even het tempo oppikt en met veel zeggingskracht. Dan een onverwachte afslag naar ‘Colder’, wat inderdaad een wat duisterder nummer was, maar prachtig en hopelijk ook een plek vindt op een album, want dit was een aansprekende song die diep graaft. Nu en dan werd die mooie flow even onderbroken om iets te vertellen. Dat ging prima, maar is ook een gebied waar nog wat verder progressie is te boeken. Over de cover ‘She’ van Dodie bijvoorbeeld dat dit nummer voor beide in een moeilijke periode veel had betekend, nog voor ze elkaar leerden kennen. Het kreeg een hele fijne uitvoering. Een aantal nummers werd Sam en Stijn rust gegund, maar na het prachtig schrijnende ‘Quiet Words’ versterkte het duo beide frontvrouwen weer voor ‘Slöw Shöw’. Het einde was fenomenaal. ‘Untitled’, weer van de EP, was fantastisch, ‘Balance’ een uitnodiging om mee te dansen en ‘Bad Grades’ een genot. Kids with Buns is zo’n band waarbij je als podium direct moet handelen. Zo’n band die misschien nu nog haalbaar is, maar zodra ze met een eigen album komen en nog verder aan hun reputatie bouwen, staan ze waarschijnlijk alleen nog maar in de grootste zalen en dat zou ook meer dan terecht zijn voor deze Belgische band.