Loading...
PoprondeRecensies 2021

KEES gaat voorop in de yoga sessie

LEEUWARDEN – KEES maakt muziek om op te dansen, maar bij haar Popronde optreden in Neushoorn in Leeuwarden was het de laatste avond dat er nog niet gedanst mocht worden. In de sfeervolle zaal zat het publiek op matjes met kussens en dus maakte deze energieke zangeres er, nadat ze met een sprintje van achter uit de zaal het podium opsprong, een yoga sessie van. In die opzet mislukte het optreden, want daar is de muziek van KEES veel te leuk en opzwepend voor. KEES, dat is Evelien Keesmat. De Rotterdamse won eerder onder meer de Grote Prijs van Rotterdam en de Grote Prijs van Nederland. Gezien haar optreden in Leeuwarden tijdens deze Popronde lijkt dat ook meer dan terecht. Met enthousiasme bracht ze haar mooie liedjes, maar laat je niet in slaap sussen, want KEES heeft ook voldoende te vertellen in haar songs en wie aan de vrolijke glitter laag krapte, komt ook wel een veel gevoeligere en donkerder element tegen, die haar liedjes een erg mooie diepgang geven. Na die enorme sprint naar het podium, ging het rustig van start met ‘Inkt’. Een beetje verscholen achter haar apparatuur was dit een mooie song, die ze in de loop van het nummer steeds pregnanter maakte, waarmee ze de aandacht greep. ‘Vast’ volgde als krachtig statement. Een oproep om minder snel te oordelen en ook eens verder kijken dan je neus lang is, voor je een mening poneert en ruimte te geven om ook aan je eigen opvattingen te twijfelen. Een lied dat ze schreef voor de Art Rocks uitdaging, waar ze zich liet inspireren door een schilderij van Frida Kahlo uit het Drents Museum. Een mooie aanloop naar het eerste hoogtepunt dit optreden met ‘Alleen ben je het Meest’. Voor deze song pakte ze haar gitaar erbij en dat maakte het wat voller qua sound en in dit nummer kwam de stem van KEES geweldig tot zijn recht. Een zangstem vol warmte die je vriendelijk omhelsde, maar ook volop emotie bevatte. Voor dit nummer deed ‘Hou Vast’ niet onder qua pracht. Nu met een prima loop gebruik, waardoor er en mooie tweede zanglijn in dit lied zat en wederom was haar zang optimaal en zo kon dit traagste nummer van de set bijzonder boeien. ‘Zonder’ slaagde daarna er prima in het niveau vast te houden en was juist weer meer uptempo met een zware beat en gebruik van effecten. Een setlist die doordacht was en prima in elkaar zat, waardoor ieder nummer ook duidelijk zijn individuele kwaliteiten behield door een mooie kadering. Voor de Popronde vraagt Evelien Keesmaat daarnaast het publiek zichzelf en anderen, maar liever niet steeds haar, te filmen met de zogenaamde Keescam. Een leuke gadget, waarbij het wel oppassen is dat er niet teveel tijd en aandacht hierna gaat en er altijd het gevaar kleeft dat mensen in het publiek niet willen worden gefilmd. In haar aankondigingen was KEES inhoudelijk prima, een lekkere spring in het veld met haar hart op de tong, die niet schroomde voor een grapje en haar publiek er bij betrok. Over ‘Chaos’ vertelde ze bijvoorbeeld heel open dat er wel eens wat chaos in haar hoofd was. ‘Dans voor Mij’ was bij tijden heftiger in de dansbare refreinen die mooi afstaken tegen de verhalende coupletten, wat het nummer erg mooi maakte. ‘Lekker Fietsen’ was het slot akkoord van KEES. Een lofzang op Rotterdam die je uiteraard het beste op fiets kan bekijken. Een heerlijk nummer en dansen mag dan niet, maar fietsen wel en dus zette de zangeres haar publiek gezeten op hun kussentjes aan het fietsen door Rotterdam. Lekker hoor die KEES, met haar prachtige Nederlandstalige elektro pop. Daar kom je wel een avond mee door met haar energie, warmte en liedjes.