Loading...
Recensies 2019

Heldere stemmen Clean Pete sprankelen in harmonie

MEPPEL – Loes en Renée Wijnhoven uit Nijmegen vormen samen Clean Pete. Een formatie waarmee ze eigenlijk voor het eerst voor het voetlicht traden met het uitkomen van hun eerste EP ‘Niet nu, ja ook nu, maar vooral altijd’. Inmiddels is Clean Pete een formatie van enige faam geworden met optredens op Pinkpop, Altersonic en tal van andere podia en met een platenmaatschappij met neus voor Vaderlands talent die in 2018 het gevierde album ‘Afblijven’ uitbracht. ‘Afblijven’ is ook de titel is van de theatertour die het duo samen met gitarist/bassist Sam van Hoogstraten momenteel naar tal van schouwburgen brengt. In Ogterop in Meppel was er in de foyer een fraai sfeervol podium voor het drietal neergezet en werden door de gastheren en dames druk extra stoelen aangesleept om iedereen te kunnen herbergen voor het optreden dat begon met ‘Het Park’ met fraai cello spel van Renée Wijnhoven. Na dit rustige begin kwam de vaart er in met ‘Leuk voor Later’ om de aanvang af te ronden met wederom het rustige ‘Kunstenaar’. Een mooie aanloop naar een prachtige eerste set met ‘Jou Niet’ over tuigend begon en in geweldige nummers als het krachtige ‘Zet Me Uit’ en het bedaarde maar prachtig gezongen ‘Denk je dat je het kan.’ In afwisseling nemen beide zussen het voortouw in de zang. Twee prachtige heldere stemmen die afzonderlijk, maar ook in harmonie sprankelen. Hun liedjes zijn prima, maar vooral hun teksten blinken uit. Omfloerst, nooit direct, maar met omwegen vertellen ze hun verhaal. Wat dat betreft is de niet mis te verstane titel ‘Afblijen’ een vlag die de lading niet dekt. Na het als duo gebrachte ‘Zie jij wat ik niet Zie’ schitterden de zusjes voor de pauze nogmaals in het eigen ‘Wandelaar’ een liedje dat verder werd opgetuigd met een mooi vierdaagse verhaal en de pauze kwam na een prachtige uitvoering van wijlen Black’s ‘Wonderful Life’ hertaald naar het Nederlands als ‘Geweldig Bestaan’ en daarbij ook nog een sterke eigen interpretatie van het nummer. Na de pauze, meer van dat moois met ‘Violen’ en ‘Duitsland’. Her en der werd de muziek onderbroken voor een vermakelijk verhaal over naar de kroeg gaan of over carnaval. Het is te merken dat dit er nog iets meer moet inslijpen, dat praten op het podium vanzelfsprekender moet worden, maar mooie eerste stappen zijn daarbij gezet. De act was fraai en doordacht met wisselende formaties, danspasjes en nu en dan in gesprek met het publiek over bijvoorbeeld welke kroeg geschikt was voor een afterparty. Of de door het publiek genoemde eetcafé zich nu echt leent voor een stevige afterparty is daarbij de vraag. Na het bedaarde begin toonde Clean Pete even zijn rockende kant met nummers als bijvoorbeeld het mooie ‘Het Zijn er Niet Veel’ en de trieste melancholische kant met ‘Trieste Avond’ en ‘Geheimen’. Als sixties rockers ging het verder met ‘Verlegen Jongens’, de hertaling ‘Wil Je dansen, oorspronkelijke de Bobby Freeman klassieker ‘Do You Wanna Dance’, door Cliff Richard naar faam gezongen en in vele uitvoeringen beschikbaar, waaronder dus nu ook die mooie van Clean Pete. Het einde kwam met ‘Afblijven’. Dat lukte niet helemaal, want na de staande ovatie kwam het verzoek van Clean Pete: ‘Dans Je De Hele Nacht Met Mij’ dat de carnavalminnende dames kenden in de uitvoering van De Sjonnies, maar het vertaalde Burt Bacharach en Hal David nummer zongen ze in de prachtige oorspronkelijk Nederlandstalige uitvoering van Karin Kent. Een heerlijk concert van Clean Pete.