HAARLEM – Mocht je één deze dagen naast Bono van U2 staan bij de bushalte, vraag hem dan even of je de Popronde show van Huub Reijnders alias Heijmat moet gaan zien. Diezelfde vraag kun je ook stellen aan Jett Rebel als je toevallig achter hem staat bij de kassa of aan 50 Cent als je die toevallig tegen het lijf loopt als je aan het kuieren bent in Central Park in New York. Staan de mannen van The Kaiser Chiefs klaar om een riot te beginnen, ze nemen zeker nog de tijd om je het antwoord te vertellen. Deze artiesten zullen vast enthousiast ja zeggen, want als producer en engineer werkte Reijnders met deze en nog vele andere grootheden in de muziek. Als Heijmat brengt hij nu zijn eigen muziek en presenteert hij zich op de Popronde. Het in het najaar rondreizende showcasefestival weet over Heijmat te melden: “Heijmat is het geesteskind van multi-platina mix engineer Huub Reijnders, bekend van onder andere Oscar and The Wolf en The Subs; De elektronische muziek van Heijmat beweegt op het snijvlak van techno, ambient en electronica; hypnotiserende synths, donkere bassen en zware beats wisselen elkaar af en brengen euforie en verlossing.” De definitieve selecties van Leeuwarden, Groningen, Assen of Emmen zijn nog niet bekend, maar als één van deze steden vraagt, komt Heijmat zich erg graag presenteren.
Het is bloedheet in Haarlem. Mensen zoeken hele dag de schaduw op of blijven lekker binnen, hoewel menig terras ook goed bezet is. Het is nog geen herfstig Popronde weer. Tijd voor een rustige conversatie met Huub Reijnders over Heijmat. “Ik ben vorig jaar begonnen met optreden met Heijmat, en vind het onwijs leuk om te doen. Leuk om op dit moment in mijn carrière te merken dat ik graag òp het podium sta”, grijnst hij. “De artiesten die ik zelf graag live zie; Rival Consoles, Max Cooper, Weval enz, spelen voornamelijk in de popzalen, en Popronde is een goeie opstap in dat circuit. Het selectieproces en de communicatie daaromheen heb ik als heel prettig ervaren, er word duidelijk gecommuniceerd wat er van je word verwacht en er zijn allerlei extra initiatieven zoals de popronde preparty die het geheel echt een wij-gevoel geven. Heel leuk!” Aan enthousiasme geen gebrek. “Het lijkt me leuk om ook het noorden te komen verkennen met Heijmat,“ solliciteert hij met een lach “Benieuwd wat de komende tijd gaat brengen, ik heb er in ieder geval heel veel zin in!
Dat is de toekomst, maar eerst keren we terug naar het verleden. “Mijn vader speelde bas zolang als ik me kan herinneren en ik raakte al vroeg geïnteresseerd in piano spelen en elektronische muziek. Ik was vanaf mijn 14e al bezig met muziek produceren en heb op mijn 17e besloten dat ik muziekproductie aan het conservatorium wilde studeren. Sindsdien heb ik nooit meer achterom gekeken eigenlijk, ik wilde mijn droom van engineer/producer worden achterna en dat is gelukt, en gaandeweg heeft die droom weer een nieuwe wending gekregen; eigenlijk een soort terug naar de basis, en ben ik weer mijn eigen muziek gaan maken. So far so good”, lacht de Haarlemmer engineer. “Ik heb jarenlang geholpen als engineer, mixer en producer om andermans visie vorm te geven en vast te leggen en daar heb ik heel veel plezier uit gehaald, maar ik voelde een paar jaar geleden opeens onwijs de behoefte om zelf weer iets te gaan maken. Iets waarbij ik me niet in een ander verplaats, maar mijn eigen stem vind. Zonder concessies, zonder dienstbaar te zijn. Die behoefte was zo sterk dat ik er niet meer omheen kon en die muziek wel moest maken. De tegenargumenten van de hoeveelheid muziek die word uitgebracht en hoe moeilijk het is om tussen alles wat er al is je plek te vinden wegen voor mij minder zwaar. Ik ben er van overtuigd dat als ik mijn geluid weet te vangen en naar buiten breng, dat daar een plekje voor is.”
De avond valt, maar de temperatuur blijft hoog als Huub Reijnders dieper ingaat op Heijmat. “Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot het melancholische; ik luister bijvoorbeeld graag Bon Iver, The War On Drugs en Ethan Gruska. Naast de melancholische sfeer, is het ook heel verhalend; het neemt je mee naar een andere wereld. Ik probeer die elementen in mijn elektronische muziek te stoppen en iets te maken wat ik zelf wil horen, waar ik troost in vind. Dus een donkere, melancholische, filmische of verhalende sound waar je jezelf in kunt verliezen. Als ik dat weet te vangen ben ik blij.” Hij gaat door over de daadwerkelijke songwriting. “Gek genoeg begint het bijna altijd aan de piano. Dat is misschien niet voor de hand liggend, maar ik probeer aan de piano iets te vinden wat de elementen die ik hierboven noem in zich heeft. Een thema, een motief, een akkoordenschema. Het kan soms heel simpel zijn. Maar dat is meestal de kiem van het idee. Daar schaaf ik aan tot ik het echt voel, en dan pas ga ik met synths en drumcomputers aan de slag. Ik ben niet iemand die dagelijks schrijft, maar er zijn periodes dat er iets naar buiten moet. Voor mijn vorige EP was dat het overlijden van mijn vader. Toen heb ik een paar weken lang dagelijks achter de piano gezeten, en daar is het meeste geboren wat nu de EP is. Ik denk dat de enige manier om echt contact te maken met de luisteraar eerlijkheid en openheid is. Dus hele persoonlijke dingen delen is wat mij betreft het enige wat je kan doen als artiest.”
Wie het werk van Heijmat langsloopt ziet veel eigen nummers, maar ook een aantal co-writes. Met de geweldige zangeres Hebe Vrijthof, met KW Toering of met Erik Buschmann. “Ik schrijf meestal samen met iemand als ik vocals wil”, legt Reijnders uit, “maar de samenwerking met Erik was de eerste uitzondering daarop. Ik vind het leuk om iemand te zoeken waarvan ik het gevoel heb dat we elkaar muzikaal begrijpen en daar dan iets mee te maken wat van ons allebei is. Het levert altijd verrassende dingen op en ik leer erdoor ook meer over wie ik zelf ben of wil zijn als artiest.” Als engineer van Oscar and The Wolf, The Subs, Jett Rebel, 3 Doors Down, Damian Marley, 50 Cent, U2, The Scorpions en The Kaiser Chiefs heeft hij natuurlijk dan vooraan gezeten om te leren. Hij knikt enthousiast. “Ik leer elke dag van de muzikanten en artiesten waar ik me nu al ruim 20 jaar mee omring. In zijn meest pure vorm leer ik van ze dat er ruimte is voor creativiteit en om na te streven zoveel mogelijk jezelf te zijn. Dat heeft me zeker ook geïnspireerd om mijn eigen sound te gaan zoeken.” Als Haarlemmer, is de muziekscene daar dan ook een bron van inspiratie. Hij kijkt twijfelachtig. “Ik woon nu 12 jaar in Haarlem, maar kom uit Breda, en heb in Rotterdam en Amsterdam gewoond. In Haarlem is wel een levendige muziekscene, ik woon vlakbij het Patronaat en ga daar vaak heen. Ik denk dat elektronische muziek een iets grootstedelijker gevoel heeft dan dat Haarlem kan bieden over het algemeen, ik zoek dat wel op in ieder geval, ben nog veel in Amsterdam te vinden om shows te zien.” Dan geeft Reijnders nog een andere en heel belangrijke bron van inspiratie prijs: “Ik laat me graag inspireren door kunststromingen zoals De Nieuw Zakelijkheid, Brutalisme en natuurlijk de Neue Heimat. Ik vind die rechtlijnigheid, dat kille, een heel mooi contrast op de warme melancholische sound die ik zoek.”
De EP ‘Echoes of Solace’ is net uit. Het kwam al even ter sprake, maar Reijnders gaat nog wat uitgebreider in op dit Heijmat album. “Ik wilde aansluiting vinden bij de wat meer op ambient gerichte en organische scene binnen de elektronische muziek, en ik denk dat dat is gelukt. Daarnaast had ik wel het een en ander te verwerken, emotioneel gezien na het overlijden van mijn vader, en ook dat is hier mee gelukt. Al met al is het iets geworden waar ik wel trots op ben. Ik denk wel over een album na, maar weet niet of ik daar nu al aan toe ben. Ik denk dat er misschien eerst nog 1 ep komt voor het zover is”, belooft hij met een blij gezicht.
Terug naar de Popronde, waarbij een EP leuk is, maar overtuigen op het podium van het grootste belang. “De directe interactie met het publiek, de rush van het moment maakt optreden zo leuk. Dat is iets wat je zelden ervaart in de studio en het is zo waardevol en emotioneel verrijkend. Als ik een goeie show heb gespeeld zit ik echt dagen op een roze wolk en dat gevoel is met niks te vergelijken. Ik wil via de Popronde laten zien aan het publiek en boekers dat ik er klaar voor ben om echt veel te gaan spelen. Ik kijk er naar uit om straks wekelijks op het podium te staan!” En als Heijmat straks in een Popronde stad staat. Hij pitcht zijn show: “Ik weet niet hoe mensen binnenkomen op zo’n avond, misschien nog gestrest van werk of druk in hun hoofd met van alles, maar ik weet wel dat als ze mijn show zien ze even in het moment kunnen zijn en zichzelf kunnen verliezen. Ik weet hoeveel dat betekent, en hoe nodig dat is om de dagelijkse realiteit aan te kunnen dus ik maak er mijn missie van om dat aan mensen mee te geven!”